Menu Zavřít

Obce volají po rychlé dostavbě R6

6. 6. 2005
Autor: Euro.cz

TRASA PRAHA-KARLOVY VARY-CHEB Již v roce 2010 má Prahu s Karlovými Vary a Chebem spojit rychlostní komunikace R6, která nahradí současnou nevyhovující silnici první třídy. Už nyní je skoro jisté, že se termín nestihne. Na vině není jen nedostatek peněz.

TRASA PRAHA-KARLOVY VARY-CHEB Již v roce 2010 má Prahu s Karlovými Vary a Chebem spojit rychlostní komunikace R6, která nahradí současnou nevyhovující silnici první třídy. Už nyní je skoro jisté, že se termín nestihne. Na vině není jen nedostatek peněz.

První úsek rychlostní silnice R6 mezi Prahou a Karlovými Vary byl otevřen v polovině 80. let. Následujících dvacet let ale stavba téměř nepokročila. Řidiči tak mají k dispozici jen 21kilometrovou část mezi Pavlovem aNovým Strašecím. Část budoucí rychlostní silnice již existuje jako průtah Karlových Varů, jeho další část se právě staví. Fungují už také některé úseky na opačném konci komunikace, zejména v okolí Chebu.

SPORY KOLEM OBCHVATU

Letos by měla začít výstavba krátké, ale významné části R6. Na její zprovoznění čekají zejména obyvatelé Hostivic těsně za západním okrajem Prahy. Součástí úseku mezi pražským silničním okruhem a obcí Pavlov je totiž i obchvat Hostivic, kudy denně projedou tisíce aut směřujících na Karlovarsko, Sokolovsko a Chebsko.

Výpadovka na Karlovy Vary je prakticky jediným z hlavních směrů v okolí metropole, kde řidiči zatím ještě nemají k dispozici kapacitní čtyřproudou komunikaci. Odklady plánovaných prací způsobily nekonečné soudy o vyvlastnění dvou pozemků a protahování výběrového řízení na dodavatele stavby, kde se odmítnutý uchazeč proti výsledku odvolal. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže však veškeré námitky odmítl jako bezdůvodné.

Od loňského roku už na zmíněnou část existuje stavební povolení. Také zde je však ve hře odvolání. Náměstek středočeského hejtmana pro dopravu Karel Vyšehradský se proto obává, že hrozí další odklad stavebních prací. Tím by trpěly zejména zmíněné Hostivice.

RYCHLOSTNÍ SILNICE JE NEZBYTNOSTÍ

Přestože z plánované stosedmdesátikilometrové délky je dokončen zatím jen zlomek, ministerstvo dopravy věří, že se podaří naplnit plánovaný termín kompletního zprovoznění - rok 2010. To prosazují také zástupci dotčených obcí a měst. Za „životně důležitou“ považují rychlostní spojení s metropolí hlavně představitelé Karlovarska, Sokolovska a Chebska. „Obslužnost celého regionu je na této komunikaci závislá,“ říká poslanec a zároveň zástupce Hospodářské a sociální rady Sokolovska Rudolf Tomíček.

Podle generálního ředitele Sokolovské uhelné Františka Štěpánka nepůjdou bez kapacitní silnice do tohoto regionu Sokolovska žádní velcí investoři. R6 by měla mimo jiné obsloužit i nově vznikající průmyslovou zónu mezi Sokolovem a Starým Sedlem.

Před několika týdny proto vzniklo občanské sdružení na podporu dostavby R6 ve vládou původně stanoveném termínu. „Jde jen o to vyčlenit peníze,“ prohlásil poslanec Lubomír Suk, který patří mezi jeho zakládající členy. „Výstavba probíhá mnohem pomaleji, než je třeba. To mě velmi znepokojuje. Kvalitní víceproudová silnice je naprostou nutností. Naším cílem je zesílit tlak na vládu,“ dodal v rozhovoru pro Profit hejtman Karlovarského kraje Josef Pavel.

NEJDE JEN O PENÍZE

Jak ale vypadá současný stav výstavby? Kromě zmíněných částí v okolí Prahy a v samotných Karlových Varech existuje stavební povolení pro další kratší úsek Kamenný Dvůr-Tisová, letos má být vydáno i pro část mezi Tisovou a Sokolovem.

Dostavba celé R6 by měla stát kolem 33 miliard korun. Není žádným tajemstvím, že stát tyto peníze -přes veškerá ujišťování - prostě nemá. Jen na rozestavěné úseky totiž ve Státním fondu dopravní infrastruktury chybí kolem sedmi miliard korun.

bitcoin_skoleni

„Ale i kdyby peníze na dokončení silnice nakrásně byly, stavba narazí na kapacity stavbařů a jejich technické možnosti. Plánovaný termín je velice ohrožený,“ upozorňuje karlovarský poslanec Miloš Patera. Při dodržení termínů všech územních a stavebních řízení je reálné, že stavba hlavního a nejdelšího úseku mezi Karlovými Vary a Novým Strašecím začne až v letech 2008 a 2009.

Ministerstvo dopravy zvažuje, že z úsporných důvodů vznikne zatím pouze dvouproudová komunikace, tedy jakási poloviční rychlostní silnice. Prioritou by přitom měly být obchvaty obcí. Výkup pozemků a projektová příprava ale budou určitě počítat s tím, aby se případný poloviční profil dal snadno rozšířit na čtyřproudovou šířku. „Osobně nejsem přesvědčen o výhodnosti tohoto omezeného řešení,“ dodává ale poslanec Suk.

  • Našli jste v článku chybu?