Menu Zavřít

Obce začínají konkurovat policii

19. 6. 2006
Autor: Euro.cz

MĚŘENÍ RYCHLOSTI Jezdit rychleji než dovolují předpisy se brzy zejména ve městech a obcích nemusí vyplatit. A to nejen kvůli zavedení bodového hodnocení. Zejména na kontrolu dodržování rychlosti a průjezdy křižovatkami na červenou se totiž stále více zaměřují i samotná města a obce.

Snímky z radarů dokazují, že povolenou rychlost překračuje třetina řidičů.| MĚŘENÍ RYCHLOSTI

Jezdit rychleji než dovolují předpisy se brzy zejména ve městech a obcích nemusí vyplatit. A to nejen kvůli zavedení bodového hodnocení. Zejména na kontrolu dodržování rychlosti a průjezdy křižovatkami na červenou se totiž stále více zaměřují i samotná města a obce.

Měřit rychlost dnes může podle platného zákona každý subjekt, jehož zařízení splňují přísné předpisy. „Zákon stanoví jasná pravidla, která musí naše zařízení splňovat. Pokud jim vyhoví, není problém, aby výstupy měly právní a důkazní hodnotu pro další využití,“ říká Milan Bednář, ředitel firmy Czech Radar, která se zaznamenáváním dopravních přestupků zabývá.

Podle jeho slov nyní existuje hned několik možností, jak rychlost měřit. Vedle klasického radaru získává na popularitě zejména mezi městskými strážníky laserová pistole. Další měřidla fungují například na principu indukčních smyček. Zvláštní kategorii pak tvoří úsekové měření dobře známé například z Prahy 5, kde se využívá třeba mezi Zlíchovským tunelem a tunelem Mrázovka.

ZÁJEM OBCÍ ROSTE Zařízení soukromých firem tak může měřit rychlost, případně sledovat průjezdy křižovatky na červenou nebo další přestupky 24 hodin denně. Výsledky pak poskytuje příslušné samosprávě. „Výhodou tohoto systému je, že ve srovnání s nahodilými kontrolami zaznamenává skutečně všechny přestupky a všechny tyto přestupky je možné zpracovat,“ pokračuje Bednář.

Obecní nebo městský úřad má v rukou důkazní materiál a může podle příslušného zákona viníka sankcionovat. „Právě v trvalém dohledu nad danou lokalitou spočívá největší preventivní účinek podobných systémů. Například v Prostějově se hned po instalaci systému snížil počet přestupků o 20 procent,“ dodal Bednář.

Špatnou zprávou pro hříšníky je to, že se počet měst využívajících služeb podobných firem, jako je Czech Radar, stále rozšiřuje. „Momentálně spolupracujeme zhruba s desítkou měst a obcí, s dalšími 30 pak spolupráci připravujeme,“ upozorňuje Bednář.

OPRAVDU TO FUNGUJE

bitcoin_skoleni

Za šťastný krok považuje zavedení trvalé kontroly nad řidiči místostarosta Prostějova Alois Mačák. „Vždy jsme říkali, že nám nejde o represi, ale o prevenci, o bezpečnost silničního provozu a také chodců. Nyní se ukázalo, že právě toto je krok správným směrem,“ řekl. Radar funguje na křižovatce v centru města již několik měsíců a každý týden odhalí i přes 200 přestupků. Zařízení přesně zjistí nepovolenou rychlost nebo jízdu na červenou a opatří i fotografie automobilu a řidiče. Důkazy pak slouží k udělování pokut. Právě zvýšené příjmy z pokut pak mohou uhradit alespoň část nájmu měřicího zařízení. Dobré zkušenosti s radarem mají i západočeské Dobřany. Ty si ho pronajaly v dubnu v rámci projektu Bezpečná města a výsledky se dostavily prakticky okamžitě. Z téměř 300 vozidel projíždějících Dobřany jich zhruba 30 procent překročilo povolenou rychlost. „Jsou to alarmující výsledky. Navíc máme zprávy, že v době měření neprojelo tolik kamionů jako obvykle,“ uvedl starosta Dobřan Jaroslav Sýkora.| Obce mohou sledovat přestupky 24 hodin denně.|

RYCHLÁ JÍZDA STANDARDEM Z výsledků zmíněného projektu vyplynulo, že jezdit rychle a riskantně je na českých silnicích běžné. Kontrolní měření rychlosti, které se uskutečnilo ve 27 českých městech, odhalilo celkem 36,3 procenta hříšníků. Rekord drží Mariánské Lázně, kde jel řidič motocyklu rychlostí 115 kilometrů v hodině. Nákup měřicího zařízení je však pro řadu měst a obcí mimo možnosti jejich rozpočtu. Řešením je tedy pronájem zařízení. A co říká „konkurenci“ policie? „Každé opatření za bezpečnější silnice vítáme,“ zní její stanovisko.

  • Našli jste v článku chybu?