Menu Zavřít

OBCHOD S ČÍSLY

31. 7. 2001
Autor: Euro.cz

Mezi největšími portály roste nepřátelství

BOUŘE EMOCÍ se nyní rozpoutala kolem českého internetu. Mezi předními hráči na trhu se rozhořel boj o to, jakým způsobem bude v budoucnu probíhat audit návštěvnosti jednotlivých médií. Napětí je možná přímo úměrné částkám, které reklamní agentury do sítě sítí pumpují, přičemž jejich objem se bude v budoucnu ještě rychle zvyšovat. Letošní odhady hovoří přibližně o stovce milionů korun. Jde také o postavení jednotlivých serverů v očích investorů, kteří jsou velmi mocnou součástí takzvané Nové ekonomiky. Diskuse? Bez diskuse! Spor otevřel zakladatel největšího domácího vyhledávacího portálu Seznam Ivo Lukačovič prohlášením, že jeho konkurenti si nechávají do iAuditu návštěvnosti pořádaného společností Taylor Nelson Sofres (TNS) sčítat „jablka a hrušky . Reagoval tak na požadavek šéfů serveru Centrum, kteří si vyjednali u TNS, že součástí výsledků jejich portálu bude i návštěvnost převzatého diskusního fóra Xchat. O dalším úhlavním rivalovi, Atlasu, Lukačovič tvrdí, že svůj audit zkresluje započítáváním služby MůjWeb a rovněž takzvaného „chatu Pokec. „Centrum a Atlas daly v říjnovém auditu jasně najevo, že nehodlají hrát fér hru, stěžuje si Lukačovič. „Koupili jsme Xchat, a tak jsme jej zařadili k našim výsledkům, což je logické, odmítá tento názor marketingový ředitel provozovatele serveru Centrum, firmy NetCentrum, Oldřich Bajer. Dodává, že iAudit je převážně používán k určení podílu na trhu, tudíž by měl hodnotit firmu jako celek. S tím Lukačovič nesouhlasí. Poukazuje na to, že v rámci lepší vypovídací schopnosti údajů, zejména pro reklamní agentury, by se měla porovnávat srovnatelná data, nikoliv čísla za naprosto rozdílné služby. „Je velmi složité, aby nezávislý subjekt byl schopen určit, jaká služba pod portál patří a nepatří, argumentuje technický ředitel Atlasu Michal Bláha. Týdeník EURO má informace, že shoda zatím panuje pouze v případě takzvaného „webhostingu , tedy nabízení možnosti uživatelům vytvořit si vlastní prezentaci na internetu. Znepřátelené strany se dohodly, že právě MůjWeb od Atlasu nebo Sweb portálu Seznam nemá cenu házet s ostatními službami do jednoho pytle. Naprosto opačná situace existuje u zmiňovaných diskusních serverů. Bouchneme do stolu.
Spor by však měla vyřešit sama auditorská firma TNS. „Raději bychom také jednotlivé služby v našem hodnocení diferencovali. Sestavíme za tímto účelem metodologickou komisi, ve které budou i zástupci internetových firem, poměrně překvapivě odpovídá ředitel TNS Interactive Martin Hošek, jenž má iAudit na starosti. „Je pravda, že je na nás, abychom bouchli do stolu. Asi to taky uděláme, dodal Hošek. Jak reagují na konflikt reklamní agentury, které by úspěch internetových serverů měl vzhledem k účinnosti umisťované reklamy zajímat především? „Potřebujeme mnohem podrobnější data, než jaká poskytuje iAudit. Zajímá nás zejména struktura uživatelů a podobné údaje, říká Tomáš Řehák ze společnosti Run Interactive. Právě proto připravují vlastní organizaci pod názvem SPIR (Sdružení pro internetovou reklamu), která zvolí s největší pravděpodobností i naprosto odlišný způsob výzkumu. SPIR si nechá za výsledky od potenciálních uživatelů určitě dobře zaplatit, což by mohlo zaručit jejich kvalitu. Audit TNS je financován pouze z poplatků zúčastněných médií.

bitcoin_skoleni

JAK MĚŘIT ÚSPĚCH INTERNETOVÝCH SERVERŮ? Pravděpodobně nejpřesnějším a nejvíce vypovídajícím údajem, jak si internetový server stojí, je počet unikátních návštěvníků (Unique Visitors). Měl by totiž odhalit to, co se zatím žádnému ukazateli, který se v České republice používá, nedaří. Konkrétně jde o počet lidí, kteří stránky za určité období navštíví. Takové měření je ale technicky náročné, a tudíž není ani levné. Používá ho například největší světový portál Yahoo!. Zatím společnost Taylor Nelson Sofres (TNS), která provádí v Čechách pravidelně každý měsíc takzvaný iAudit, hodnotí jednotlivé portály podle zhlédnutých stránek (Pageviews) a unikátních IP adres (Unique IP). Obě uvedené veličiny ale odborná veřejnost podrobuje tvrdé kritice. Pageviews informuje, kolik stránek uživatelé konkrétního média navštívili. Neříká ale, kolik lidí je čte. Když web nějakého portálu zaznamená za měsíc milion zhlédnutých stran, dalo by se to přirovnat například ke klasickému stostránkovému časopisu se čteností deset tisíc. Kritici upozorňují, že každý typ média má ale odlišnou charakteristiku. Někde totiž během minuty vytvoří návštěvníci velice snadno deset Pageviews (diskusní fóra), zatímco jinde pouze jednu. Dobrým řešením nejsou ani unikátní IP adresy. Každý počítač připojený k mezinárodní počítačové síti má sice svou vlastní, a tak by se mohlo zdát, že je vyhráno. Není. Unique IP mají v sobě jeden velký problém. Hodně společností, třeba s tisícovkami PC v kancelářích, totiž přistupuje na internet přes jednu adresu. Ta pak za sebou může skrývat ne jednoho, ale neurčité množství uživatelů.

(mš)

  • Našli jste v článku chybu?