V pražské ulici Na příkopě se dnes za metr obchodní plochy platí měsíčně nájem 4500 Kč a patří tak do první dvacítky nejdražších obchodních tříd na světě.
Ulicí Na Příkopě a dolní částí Václavského náměstí přejde každý den mezi devátou a dvacátou hodinou 52 tisíce chodců. foto: Jan Hrouda/Euro
Pro obchodníky je rozhodující počet chodců - potenciálních zákazníků. Těmito slovy komentoval výsledky nedávného průzkumu Martin Žížala ze společnosti Cushman&Wakefield. Samozřejmě jde také o kupní sílu případných nakupujících - nejvyšší jsou proto nájmy obchodních prostor v metropolích, jako jsou New York, Paříž, Londýn či Hongkong. Tam se pohybují na podstatně vyšší úrovni než na zmíněných Příkopech - zatímco tady činí 1800 euro za rok, na newyorské Fifth Avenue dosahují 8400 eur, tedy více než čtyřnásobek. Realitní makléři s trochou nadsázky říkají, že Praha je zduřelou hlavou českého realitního trhu. V segmentu obchodních prostor to rozhodně platí, přičemž je ovšem ještě velký rozdíl ve výši nájmů v centru a v dalších částech hlavního města. Například na Vinohradech, které jsou ještě součástí širšího středu města, si lze pronajmout metr obchodní plochy i za 300 Kč, když třeba v P raze 10-Vršovicích se tyto částky pohybují od 150 Kč za metr měsíčně. Podobně to vypadá v ostatních regionech. Jedinou významnější výjimkou je trochu překvapivě Brno. V Masarykově ulici, která je v centru moravské metropole, se metr obchodní plochy pronajímá za přibližně 1800 Kč za měsíc. Všude jinde je úroveň nájmů všeobecně o řád níž - třeba v Karlových Varech, kde se všeobecně ceny pohybují vysoko nad celostátní úrovní, se v současnosti nabízí pronájem obchodu na dohled od hotelu Pupp za zhruba 720 Kč za metr měsíčně, v centru Českých Budějovic se tyto ceny pohybují v rozmezí 300 až 600 Kč. V méně prosperitních městech obchodníci ušetří ještě více, například v Ostravě-Hrabůvce na hlavní třídě se nabízí pronájem obchodu za 170 Kč měsíčně, v Ústí nad Labem lze pronajmout obchod třeba i za 100 Kč za metr na měsíc. I v těchto městech ovšem jsou poměrně velké rozdíly v cenách, a to v závislosti na poloze. Maloobchodní síť v menších městech ovšem prochází jistou krizí - konkurenci širokosortimentních hypermarketů menší obchody odolávají velmi těžce, což platí zejména pro potravinářské prodejny. Odborníci se ale shodují v tom, že cestou pro tyto drobné obchody je specializace na některé druhy nepotravinářského zboží. Jídlo a zboží běžné denní spotřeby totiž budou Češi určitě stále více nakupovat v nákupních centrech, které se v posledních letech objevily na periferii valné části větších měst. Zákazníci k nim rychle našli cestu. Zatímco v roce 1998 v těchto obchodních centrech nakupovalo jen 5 % domácí populace, na přelomu letošního roku to bylo už 37 %. Napomáhá tomu i vysoká mobilita českých spotřebitelů, jichž už tři pětiny jezdí na nákupy automobilem.
NEJDRAŽŠÍ OBCHODNÍ TŘÍDY
Ulice | Město | Nájem v euro/m2/rok | |
1. | Fifth Avenue | New York | 8406 |
2. | Avenue des Champs-Elysées | Paříž | 6287 |
3. | Cuaseway Bay | Hongkong | 5036 |
4. | Oxford Street | Londýn | 4753 |
5. | Grafton Street | Dublin | 3372 |
6. | Kaufingerstrasse | Mnichov | 2940 |
7. | Tverskaja | Moskva | 2877 |
8. | Pitt Street Mall | Sydney | 2835 |
9. | Ginza | Tokio | 2752 |
10. | Myeongdong | Soul | 2664 |
19. | Na Příkopě | Praha | 1800 |
29. | Váci utca | Budapešť | 1041 |
35. | Bulevardul Magheru | Bukurešť | 840 |
38. | Nový svět | Varšava | 720 |
40. | Ilica | Záhřeb | 600 |
44. | Viru | Tallin | 495 |
45. | Krasta | Lotyšsko | 345 |
Pramen: Cushman&Wakefield