PŘEDVÁNOČNÍ NÁKUPYLoňské vánoční nákupy byly podle obchodníků rekordní. Nejvíce lidí přišlo v pátek 22. a v sobotu 23. prosince, kdy nákupy překonaly všechna očekávání.Opět procent více než loni - až 250 miliard korun - mohlo díky loňským předvánočním nákupům skončit v pokladnách obchodníků.
PŘEDVÁNOČNÍ NÁKUPY
Loňské vánoční nákupy byly podle obchodníků rekordní. Nejvíce lidí přišlo v pátek 22. a v sobotu 23. prosince, kdy nákupy překonaly všechna očekávání.
Opět procent více než loni - až 250 miliard korun - mohlo díky loňským předvánočním nákupům skončit v pokladnách obchodníků. Odhaduje to analytik společnosti Next Finance Vladimír Pikora. Češi tak za nákupy v předvánočním období zřejmě opět utratili rekordní množství peněz. Mohli si to dovolit díky rostoucím mzdám, nižší nezaměstnanosti a také snadnější dostupnosti spotřebitelských úvěrů. Podle průzkumu agentury Factum Invenio se průměrná čtyřčlenná rodina chystala na Vánoce utratit 14 336 korun.
Úspěšný prosinec potvrzují i jednotliví obchodníci. „Byl to rekordní rok. Meziroční nárůst obratu byl největší za poslední tři roky,“ říká jednatel obchodů Globus Petr Vyhnálek. Hektickému nakupování v posledních dnech podle něj napomohlo i to, že o rok dříve byli lidé toto dobou často již na lyžích, zatímco před Vánocemi 2006 nebyl sníh ani na horách. „Podle předběžných odhadů byly tržby z loňských předvánočních nákupů největší v historii,“ potvrzuje Libor Kytýr, mluvčí společnosti Ahold, která v Česku provozuje 300 supermarketů Albert a hypermarketů Hypernova.
„V pátek 22. a v sobotu 23. prosince se prodávalo úplně všechno,“ uvádí mluvčí sítě 660 obchodů Euronics a Proton Bohuslav Komín. Na Štědrý den se podle něj prodávaly spíše jen menší dárky jako holicí strojky či kuchyňské váhy. Celkově předvánoční nárůst obchodu odhaduje na 10 až 15 procent. „Je vidět, že se ekonomice daří,“ poznamenává.
V hypermarketech se na Štědrý den kupovaly už spíše jen menší dárky, potraviny a alkohol na štědrovečerní večeři, vánoční ozdoby, balicí papír či prskavky. „Přesto tržby během 24. prosince převýšily běžný den o 140 procent,“ říká mluvčí Aholdu.
NEJŽÁDANĚJŠÍ DÁRKY: ELEKTRONIKA
„Vánočním nákupům vévodí elektronika. Zákazníci nakupují hlavně LCD a plazmové televizory, DVD přehrávače a rekordéry, hry a herní konzole, počítače a notebooky. Proti normálu evidujeme až 40procentní nárůst prodeje tohoto zboží,“ říká mluvčí společnosti Tesco Stores ČR Jana Matoušková.
Tesco na svých internetových stránkách zprovoznilo speciální službu, pomocí níž mohli dát lidé svým známým vědět, co by si přáli najít pod vánočním stromečkem. „Nejžádanějšími dárky byly mobilní telefony, LCD televizory, DVD přehrávače, počítače, digitální fotoaparáty, domácí kina a videokazety,“ uvádí Matoušková.
Nákup například výpočetní techniky či mobilních telefonů před vánočními svátky podle Matouškové podporuje i to, že podnikatelé si je mohou odečíst z daní. „V porovnání s běžným obdobím se prodeje v těchto dnech zvyšují až pětinásobně,“ říká Matoušková.
Hitem letošních Vánoc byly přehrávače MP3 a DVD rekordéry,“ dodává jednatel Globusu Vyhnálek.
NEČEKANÝ HIT: GRAMOFON
Podobnou skladbu předvánočních nákupů hlásí také společnost Ahold. „Vánočním hitem se ale v našich prodejnách stal klasický gramofon, který jsme před Vánocemi 2006 zařadili do nabídky. Byl ihned vyprodaný, a to jsme ho měli v zásobě 2000 kusů. Museli jsme proto rychle objednat další, abychom poptávku uspokojili,“ upřesňuje mluvčí společnosti Ahold Kateřina Pecinová. Nečekaně velký zájem o gramofony značky Elta za 1499 korun Pecinová přičetla tomu, že spousta Čechů má doma i v éře digitálních technologií schovány staré gramodesky, takže jim tento nostalgický vánoční dárek může udělat velkou radost. „Gramofon v hifi sestavách je totiž velmi drahý,“ podotýká Pecinová.
NA DĚTI ZAÚTOČIL ROBOSAPIENS
Velkým hitem loňských vánočních nákupů byly podle obchodníků také interaktivní hračky, které při výběru dárků volila velká část rodičů. České děti pod vánočním stromkem našly například různé robotické hračky a panenky, které umí mluvit i čůrat. Z módy ale nevycházejí ani autíčka na dálkové ovládání či společenské hry, které bavily již několik generací Čechů.
„Hodně oblíbená byla před vánočními svátky například mikrovlnná trouba pro děti, programovatelný robot Robosapiens či autíčko mercedes na ovládání. Tyto hračky se opravdu dobře prodávají,“ podotýká Pecinová.
MENŠÍ ZÁJEM O ZIMNÍ OBLEČENÍ Obchodní ředitel společnosti Marks and Spencer Zbyněk Mrozek upozorňuje, že lidé loni začali s nákupem dárků dříve než v roce 2005. Tržby v listopadu byly prý meziročně vyšší o 12 procent, v prosinci až o pětinu. Loňské teplé počasí se podle něj neprojevilo na poklesu zájmu o nákup kožichů a zimních bund, ale na nižších prodejích doplňků, tedy šál, rukavic a čepic. Podle Petra Vyhnálka z Globusu se však absence zimy projevila i na poklesu prodeje zimního textilu a obuvi.
ZAČALY ZIMNÍ VÝPRODEJE
Ihned po vánočních svátcích naplno propukly zimní výprodeje. Ceny sezonního zboží klesly až o 70 procent. Lidé nyní levněji pořídí nejen zimní textil či obuv, ale také hračky, sportovní potřeby a elektroniku. Prodejci si díky velkým sezonním výprodejům uvolní sklady a plochy pro nové zboží.
Například síť obchodů Tesco už v úterý 26. prosince zlevnila až o 70 procent vybrané oděvy a až o polovinu některé elektrovýrobky. „Povánoční slevy začali zákazníci využívat hned po Štědrém dnu,“ říká Eva Williams ze společnosti Tesco Stores ČR. Mnoho lidí totiž pod vánočním stromečkem našlo finanční hotovost, kterou nyní utrácí právě za zlevněné výrobky. „Slevy budou představovány postupně. V každé vlně se zvýší počet výrobků, které budou do slev zahrnuty. Zvýší se i procento slev,“ podotýká Jana Matoušková ze společnosti Tesco Stores ČR.
Plný zákazníků byl hned po svátcích například i obchod C&A v centru Prahy. Také konkurenční prodejny Marks & Spencer zlevnily sezónní zboží až o 50 procent. Do výprodejů se jistě zapojí také specializované obchody se sportovními potřebami, které letos kvůli teplé zimě zatím hlásí nižší prodej zimního sortimentu.
PŘEDLONI ZKOLABOVALA DOPRAVA
Česká obchodní inspekce kontroluje, zda obchodníci při výprodejích například správně vyčíslují a účtují slevy, zda nešidí zákazníky a dodržují i správné značení prodávaných výrobků. „Zatím platí běžný kontrolní režim, pokud by se ale začaly množit stížnosti zákazníků na obchodníky, tak kontroly ihned posílíme,“ řekla po Vánocích mluvčí inspekce Miloslava Fléglová.
V lednu 2005 si totiž na obchodníky kvůli novoročním výprodejům stěžovalo velké množství lidí. Některé velkoprodejny tehdy nabízely v letácích zlevněné výrobky, které ale ve skutečnosti nebyly v prodeji. Kvůli velkým slevám tehdy v mnoha městech zkolabovala doprava.
Obchodní řetězce jsou po potížích s předloňskými novoročními výprodeji opatrnější při inzerování slev a mnohé z nich začaly v letácích uvádět i údaje o množství zlevněného zboží. Podmínky pro výprodeje nedávno navíc zpřísnila novela zákona o regulaci reklamy. Ta obchodníkům mimo jiné ukládá stanovit začátek a konec výprodejů. Při plošné reklamě by prodejci měli mít dostatek zboží na skladě, anebo uvést množství zlevněného zboží v jednotlivých prodejnách.
LIDÉ HOVOŘILI DÉLE
Rekord opět hlásí i mobilní operátoři. Počet hovorů během Štědrého dne sice zůstal na zhruba stejné úrovni jako předloni, ale lidé tentokrát hovořili déle. Vzrostl i počet SMS zpráv.
„Nadále nejoblíbenějším způsobem, jak poblahopřát bližním, je SMS zpráva. Zákazníci T-Mobile odeslali 24. prosince 26,3 milionu textových zpráv, což je proti loňskému roku nárůst o více než 21 procent,“ říká mluvčí T-Mobile Jitka Pacolová. Lidé uskutečnili 15,2 milionu hovorů, tedy zhruba stejně jako o rok předtím.
Největší hlasový provoz zaznamenal T-Mobile mezi 10:15 - 11:15, kdy se uskutečnilo asi 1,2 milionu hovorů. Nejvíce vánočních SMS bylo odesláno od 11:30 do 12:30, přičemž nejrušněji bylo mezi 11:30 a 11:45.
Rekord hlásí také Telefónica O2. „Naši zákazníci odeslali 25,9 milionu SMS, což bylo o tři miliony více než před rokem,“ upřesňuje mluvčí Radka Spiesová. Počet 14,2 milionu hovorů během 24. prosince se podle ní výrazně nelišil od předloňského roku, ani od běžných nedělí.