O tom, jací obchodníci byli během roku 2021 nejúspěšnější, má společnost Mastercard jako každoročně jasno. Opět sestavila žebříček vítězů jednotlivých kategorií, u kterých hodnotila jejich pozici na trhu, důvěru zákazníků, ale například i postavení obchodníka v rámci konkurenčního prostředí. „Výsledky ocenění Mastercard Obchodník roku 2021 vycházející z reprezentativního průzkumu mezi zákazníky přináší několik změn na prvních místech,“ přibližuje Michal Čarný, generální ředitel Mastercard pro Českou republiku a Slovensko.
„Vítězem kategorie Obchodník roku s elektrem a elektronikou se stal Datart, který tak na druhé místo s velmi těsným výsledkem posunul vítěze pěti předchozích ročníků společnost Alza.cz. Nováčkem na stupni vítězů je společnost Bonprix, která obsadila první příčku v kategorii Obchodník roku s oděvy. Po čtyřech letech se na vedoucí místo v kategorii Čerpací stanice s prodejnou vrátila společnost Tank ONO,“ komentuje výsledky průzkumu.
Absolutní vítěz ocenění Mastercard Obchodník roku 2021 oproti tomu zůstává stejný. Nejvyššího skóre totiž opět dosáhla síť lékáren Dr.Max, která titul obhájila jak díky parametru zapamatovatelnosti, tak zásluhou loajality svých zákazníků. O několik bodů pozadu skončil švédský nábytkářský gigant IKEA. Společnost se rovněž stala nejčastěji doporučovaným obchodníkem, a to napříč všemi kategoriemi. Na třetím místě se pak v celkovém žebříčku umístila firma dm drogerie markt, která dle Mastercard vyniká především v ochotě zákazníků nakupovat v jejích prodejnách opakovaně. Německý drogistický řetězec je zároveň druhým nejdoporučovanějším obchodem vůbec.
U veřejnosti bodovali prodejci potravin
Pokud jde čistě o hlas zákazníků, nejvíce u nich zabodoval Lidl Česká republika, který získal 57 522 hlasů. O něco méně je mezi veřejností oblíbená společnost Kaufland, pro níž hlasovalo 30 519 spotřebitelů. Třetí s 22 028 hlasy skončil Albert.
Mastercard kromě základního žebříčku a ceny zákazníků vyhlašovala také ocenění Skokan roku. Tu získal prodejce Bonprix, který se ve své kategorii posunul o 15 příček. Posílil především v parametru důvěry, kde si polepšil o 27 procentních bodů.
„Jedním z určujících trendů maloobchodního trhu je posilování e-shopů. Pandemie urychlila změnu nákupních zvyklostí, zákazníci nakupují přes internet daleko více produktů z kategorií, které dříve byly tradičně doménou kamenných obchodů. Převládalo přesvědčení, že například obuv nebo oděvy je potřeba si před nákupem ,osahat‘. Současná situace přiměla část zákazníků myšlení změnit a e-shopy, které se přizpůsobily zvyšující se poptávce na trhu, výrazně posilují, “ dodává Čarný.
O jeho tvrzení svědčí i data samotné Mastercard, podle kterých narostl v roce 2021 obrat v sektoru e-commerce o 33 procent, což je o čtyři procenta více než tomu bylo předloni. „Nejde tedy jen o výkyv způsobený předloňskými lockdowny, ale začátek dlouhodobého trendu,“ doplňuje s tím, že dle nedávného průzkumu jeho společnosti má v České republice zkušenosti s online nákupem již 94 procent lidí.
Přehled vítězů ocenění Mastercard Obchodník roku 2021 | |
Absolutní vítěz | Dr.Max |
Mastercard Obchodník roku s potravinami | Lidl Česká republika |
Mastercard Obchodník roku s drogerií a parfumerií | dm drogerie markt |
Mastercard Obchodník roku s oděvy | Bonprix |
Mastercard Obchodník roku s obuví | Deichmann |
Mastercard Obchodník roku se sportovními oděvy a potřebami | Decathlon |
Mastercard Obchodník roku s elektrem a elektronikou | Datart |
Mastercard Obchodník roku pro dům, zahradu a chovatele | OBI |
Mastercard Obchodník roku s nábytkem a bytovými doplňky | IKEA Česká republika |
Mastercard Čerpací stanice s prodejnou | Tank ONO |
Mastercard Obchodník roku s knihami | Knihy Dobrovský |
Mastercard Obchodník roku s hračkami | Dráčik |
Mastercard Lékárna roku | Dr.Max |
Mastercard E-shop roku | Alza.cz |
Mastercard Obchodník roku – Cena veřejnosti | Lidl Česká republika |
Mastercard Skokan roku | Bonprix |
zdroj: Mastercard