Menu Zavřít

Obecní úřady reagují rychle, ale skoro vždy s nedostatky

3. 3. 2011
Autor: profit

Úředníci nejsou schopni občanům kvalifikovaně poradit, pouze 8 % úřadů totiž odpovídá bezchybně a v krátkém časovém období. Ukázal to únorový průzkum společnosti SODATSW, který prověřil pracovníky 185 obcí s rozšířenou působností.

Foto: archív Profit

Úřady na e-mailové dotazy odpovídají rychle, v odpovědích však často chybí důležité informace i zpětný kontakt na pověřenou osobu. Ve 14 % případů dokonce úřady na otázky nezareagovaly vůbec.

Únorový výzkum se zaměřil na hodnocení aktivity úředníků všech obcí III. stupně s výjimkou magistrátů, jimž byly elektronicky zaslány dotazy s požadavkem na řešení konkrétního problému. Dotazy směřovaly na odbor sociálních věcí a občanských záležitostí. Šetření společnosti SODATSW ukázalo, že úřady reagují na dotazy občanů většinou rychle, 71 % pracovníků totiž odpovědělo na e-mail do druhého dne. Nejrychleji otázky zodpovídaly úřady obcí Jilemnice, Hořice a Bruntálu. Dalších 15 % úředníků odpovídalo v rozmezí dvou až šesti dnů po odeslání dotazu, zbylé obce otázky nezodpověděly.

V průzkumu nás překvapilo zjištění, že celých 26 % úředníků odpovědělo na otázky ještě týž den. Většina těchto odpovědí navíc byla kvalitnější, než v případech, kdy si vzali pracovníci na odpověď více času,“ sdělil Martin Hanzal, výkonný ředitel společnosti SODATSW, která vyvíjí řešení pro měření využívání pracovní doby zaměstnanců. „Cílem průzkumu bylo prověřit pracovní nasazení a kvalifikaci úředníků místní samosprávy, kteří jsou placeni z daní obyvatel České republiky,“ dodal Hanzal s tím, že důvodem k zahájení průzkumu bylo zjištění, že zaměstnanci tráví průměrně 17 % pracovní doby brouzdáním po internetu. Vyplynulo to z měření pomocí monitorovacích nástrojů společnosti SODATSW.

WT100

Společnost SODATSW v průzkumu neposuzovala pouze rychlost odpovědí, ale především jejich komplexnost. Při hodnocení bylo zohledňováno, zda úředníci zaslali potřebné dokumenty, nabídli osobní řešení problému a upozornili na možné komplikace. Z došlých odpovědí poskytlo 37 % úřadů kvalitní podklady, které detailně řešily vzniklou situaci. Dalších 30 % odpovědí úředníků obsahovalo pouze polovinu z požadovaných údajů a 33 % zaměstnanců obcí zaslalo zcela nedostačující informace.

Nejčastější chybou bylo, že odpovědi neobsahovaly informace o dokumentech či formulářích, které byly nezbytné pro řešení problému. Zároveň úředníci například neupozorňovali na správní poplatky nebo na reálné potíže, které mohou nastat. Ve většině odpovědí potom chyběly informace o úředních hodinách,“ uvedl Vít Kratochvíl, obchodní ředitel společnosti SODATSW. „V průzkumu nám přišlo pouze 8 % odpovědí, které obsahovaly všechny požadované údaje,“ upozornil Kratochvíl.

  • Našli jste v článku chybu?