Menu Zavřít

Oběť britského „švarcsystému“: kurýr se bál pokut, zemřel na cukrovku

15. 2. 2018
Autor: Profimedia.cz

Britský řidič Don Lane, který rozvážel balíky pro firmu DPD, nechtěl platit pokutu firmě za to, že nedodá její zásilky. Zanedbával tak lékařská vyšetření. Posléze zkolaboval a zemřel na následky neléčené cukrovky. Odbory v Británii chtějí regulaci, aby k podobným případům v sektoru sdílené ekonomiky nedocházelo. Labouristický poslanec Field hovoří o novém dnu praxe, které se v Česku říká švarcsystém.

Kurýr Don Lane, který pracoval 19 let pro zásilkovou firmu DPD, doplatil na to, že ze strachu z pokuty ve výši 150 liber (4275 korun), nešel k lékaři se svou cukrovkou. V 53 letech po opakovaném kolapsu zemřel.

Případ zveřejněný britským deníkem The Guardian pobouřil místní odbory i opoziční poslance. Podle nich je nutné, aby vláda Theresy Mayové přijala regulaci, která podobným případům ve sdílené ekonomice zabrání. Mnoho lidí pracuje pro firmy jako živnostníci bez patřičné ochrany, kterou jim zajistí zaměstnanecký poměr.

Třiapadesátiletý Lane z města Christchurch v hrabství Dorset zanedbal pravidelné kontroly u specialistů, protože se obával pokuty ve výši 150 liber za den, pokud nedoručí zásilky včas a nezajistí si náhradu, uvedla vdova Ruth Laneová.

Firma DPD rozváží v Británii zboží společností Marks & Spencer, Amazon a John Lewis. Kurýrům platí jen za doručené balíky. Ti pracují na sebe bez toho, aby měli nárok na nemocenské dávky nebo dovolenou (v Česku dobře známý švarcsystém). Tento systém považuje britský labouristický poslanec a šéf výboru pro práci a důchody Frank Field za otřesný.

Lane se v minulosti několikrát zhroutil, jednou k diabetickému kómatu došlo v dodávce při doručování zásilek. Loni v červenci dostal pokutu za nedoručení zásilek, protože byl navštívit lékaře kvůli zhoršenému zraku, což bylo jedním z následků cukrovky. Zkolaboval v září a následně v prosinci, během rušných dní před Vánoci. Zemřel v nemocnici 4. ledna 2018.

Neustále mu hrozila pokuta

„Neustále mu hrozila pokuta. Museli doručit všechny zásilky včas. Aby vše stihl, byl neustále v ohromném stresu. Stavěl firmu před své zdraví,“ přiblížila práci svého manžela Laneová. Už loni v březnu jí manžel sdělil, že si myslí, že kvůli stresující práci zemře.


Švarcsystém: tři desetiletí na hraně zákona

 Podání ruky, ilustrační foto


Jako řidiči a taxikáři na volné noze pracuje ve Spojeném Království 1,1 milionu lidí bez zaměstnaneckých výhod. Vláda plánuje reformu pracovního trhu, aby reagovala na nové podmínky sdílené ekonomiky. Poslanec Field hovoří o „novém dnu sdílené ekonomiky“, kdy mnohé firmy své „živnostníky“ vykořisťují. Připomíná mu to temnou éru kapitalismu za viktoriánské Anglie.

Zákaz nejisté práce pro všechny

Zástupci britských odborů vyzvali vládu premiérky Mayové, aby odstranila „falešně“ samostatně výdělečné osoby z pracovního trhu. Šéfka odborů Frances O´Gradyová trvá na tom, že vláda musí „nejistou práci pro všechny“ ukončit. „Má vůbec premiérka v agendě domácí politiku,“ kritizuje O´Gradyová Mayovou.

Manažer firmy DPD, pod kterého zesnulý řidič spadal, kritiku odmítl s tím, že nechápe, proč by si kvůli návštěvě lékaře musel řidič brát celodenní volno. Podle něj by pokuta neměla být rušena.

Před Vánoci Lane zvracel krev, ale manželce řekl, že nemůže přestat pracovat. Jeden z jeho kolegů tvrdí, že firma měla brát ohledy na to, že je diabetik a začínají mu selhávat ledviny. Firma k případu úmrtí dlouholetého řidiče uvedla, že je jí to nesmírně líto. „Nevěděli jsme, že se Don cítil tak špatně. Byli jsme šokováni a zarmouceni jeho smrtí,“ uvedla DPD.

Řidiči v případě nemoci mohou zajistit náhradníka, případně rozdělit zásilky mezi ostatní kurýry. DPD využívá služeb 5 tisíc řidičů, kteří pracují na volné noze. Přitom musí mít firemní uniformu a nesmí doručovat zásilky pro konkurenci. Podle odborů by měli být lidé za těchto podmínek vedeni jako zaměstnanci.

bitcoin_skoleni

Dále čtěte:

Nestabilní dodávky a vyšší ceny. Energetický brexit bude bolet

EU doufá, že Británie změní názor na brexit. Srdce i dveře jsou otevřeny, zní z Bruselu

Mayová kategoricky odmítá celní unii s EU po brexitu

 Theresa Mayová a Jean-Claude Juncker


  • Našli jste v článku chybu?