Rodinný náklaďáček s novou koncepcí motoru umí i pobavit
Každá automobilka má v nabídce alespoň jeden osobní automobil, v němž se dá při troše snahy odstěhovat pětičlenná rodina a třípokojový byt na jeden zátah. Poptávka po vozech třídy MPV (velkoprostorový automobil) roste a prostorné automobily se po silnicích v Evropě prohánějí v čím dál větším počtu. Testovaný vůz Touran, zástupce kategorie, je sice už na trhu nějaký pátek, ovšem Volkswagen do něj nedávno začal montovat jednu z nejzajímavějších pohonných jednotek, jaké dnešní trh zná. MPV pohání přeplňovaná zážehová čtrnáctistovka o výkonu sto čtyřiceti koní. A cvičí s ním parádně.
Vozy MPV ze všeho nejvíc připomínají Rubikovu kostku a touran není výjimkou. Dají se poskládat do takového množství různých kombinací vnitřního prostoru na úkor zavazadlového a obráceně, že by i slavný maďarský architekt v dobách, kdy vymýšlel známý hlavolam, jen nevěřícně kroutil hlavou. A kdyby si třeba švédský nábytkářský kolos před pár lety nechal patentovat kromě skříní i skládací auto, na licencích by dnes patrně rozbil bank. Všemi zadními sedačkami o hmotnosti pouhých patnácti kilogramů lze hýbat, sklápět je dvěma pohyby jednou rukou, vyndat je z vozu jednoduše ven nebo z nich vytvořit praktický stolek. A nebyl by touran správné MPV, kdyby do něj nešel naložit alespoň jeden menší supermarket. Nejrůznější odkládací plochy jsou kdekoliv, kam se podíváte. Nad hlavou, po obou stranách řidičovy sedačky, kolem zadních sedadel i v kufru.
Praktičnost vozů má často výrazný vliv i na jejich vnější vzhled. Chce-li majitel MPV vůz, do nějž se při maximálním objemu zavazadlového prostoru kolem dvou tisíc litrů vejde průměrná šatní harmara, musí počítat s tím, že auto bude přesně tak vypadat. Když se ale designérovi podaří vyvolat dojem, že rodinný náklaďák předmětnou skříň nepřipomíná, je to skvělé. Volkswagenu se přesně toto povedlo, design touranu je na poměry velmi zajímavý. Jednoduchost, účelnost a trocha strohosti dávají vozu tvary, které budou stárnout jen pomalu. Totéž platí i o vzhledu interiéru. Někomu se racionální, účelné črty německých vozů příliš nezamlouvají, mnoha jiným zase ano, a tak jde spíš o záležitost vkusu než o hodnocení. Touran je ale objektivně dobře ergonomicky zpracované auto, které všechny ovladače nabízí přesně tam, kde je řidič čeká. Jednoduchý vzhled přístrojové desky navíc dává vyniknout designérským finesám typu hliníkové lišty obepínající celý přední prostor vozu nebo kombinaci tří barev interiéru, účinně opticky rozdělujících rovné plochy palubky na ucelené segmenty.
O pohon testovaného vozu se staral už zmíněný nový motor TSI o objemu čtrnácti set kubíků. Volkswagen z něj vyždímal úctyhodných sto čtyřicet koní bez jediného náznaku turboefektu. S rostoucím výkonem přeplňovaných motorů sice rovněž roste doba, po kterou motor sbírá dech, aby pak mohutným kopancem do zad posádky vystřelil dopředu, ovšem tyhle pauzy na kafe a cigaretu při každém sešlápnutí plynu se u nového TSI nekonají. Volkswagen zapřemýšlel, a jak je jeho dobrým zvykem jednou za čas vypustit zásadní inovaci, zadařilo se i nyní. TSI je totiž motor, v němž souběžně pracují jak turbodmychadlo, tak i kompresor. Ten se stará o plnění motoru v nízkých otáčkách, kdy turbo ještě neví o světě, a zhruba ve dvou a půl tisících se spolu plynule vymění. A to tak, že růst výkonu je od prvního tisíce otáček prakticky lineární. Motor svým projevem a hladkým během připomíná spíš atmosférický šestiválec než silně přeplňovanou „čtrnáctku“.
Jiným velkým pozitivem motoru je překvapivě nízká spotřeba. MPV totiž obecně platí za žrouty, což je dáno především horší aerodynamikou a vyšší hmotností. Když jsem vůz k testu přebíral, ukazatel průměrné spotřeby se na mě usmíval hodnotou třiadvaceti litrů paliva na sto kilometrů. S představou víru v peněžence jsem sice málem ztratil vědomí, ovšem už prvních pár kilometrů mě přesvědčilo, že příšerná hodnota spotřeby znamenala jen to, že předchozí řidič si chtěl vyzkoušet všechny koně pod kapotou naráz. I po Praze se totiž s lehkou nohou dalo jezdit pod devět litrů a na dálnici za méně než sedm. TSI umí jezdit slušně a s nízkými náklady, ovšem když potřebujete bezpečně předjet nebo se prostě jen vydovádět na okresce, pořádná porce koní zařídí na požádání vše potřebné.
Zájem o MPV nadále poroste. Za prvních šest měsíců letošního roku se jich prodalo 3322 kusů dvaašedesáti různých modelů. Touran mezi nimi zaujímá slušné patnácté místo s počtem jednaosmdesáti prodaných vozů. Mohl by být i podstatně výše, ovšem brzda rozletu prodejů tohoto vozu má jméno cena. Volkswagen si za vůz v základní výbavě řekne o 608 tisíc a testovaný vůz v plné výbavě a s několika doplňky navíc přišel na 835 tisíc korun. To je hodně a cena ve srovnání s konkurencí touran u mnoha potenciálních zákazníků diskvalifikuje. Ale zůstává jediným nedostatkem na jinak velmi povedeném autě.
Klady:
+ skvělý motor
+ ergonomie
+ design interiéru
+ odhlučnění
Zápory: - vyšší cena
Volkswagen Touran
motor: přeplňovaný zážehový čtyřválec (Twincharge)
objem: 1400 cm3
výkon: 103 kW/140 PS
převodovka: 6stupňová manuální
nejvyšší rychlost: 200 km/h
průměrná spotřeba: 7,5 l / 100 km
cena: základní 608 000 Kč (testovaný vůz 835 000 Kč