Menu Zavřít

Objevili Evropu

4. 3. 2005
Autor: Euro.cz

GM/DaimlerChrysler

ŽENEVA (tpk) - Přestože se z české perspektivy zdá být ženevský autosalon rájem malých vozů, odehrává se na něm jedno výrazně větší představení. Američané mohutně podporováni nízkým kurzem dolaru vůči euru míří do Evropy. Tentokrát nehodlají nic podcenit. Jejich nové modely mají v zásobě dieselové motory, manuální převodovky a jsou navrhované přímo pro západoevropský trh. Americký atak začal pozvolna v minulém roce, kdy koncern General Motors (GM) pro evropské trhy nahradil na jihokorejských vozech značku Daewoo logem Chevroletu. Loni se Chevroletu podařilo prodat 190 tisíc automobilů a letos by chtěl překročit dvousettisícovou hranici. Brzy by se však k němu měly přidat i další značky koncernu - aurou luxusu obklopený Cadillac a pověstí výrobce nejžravějších sériových vozů planety se honosící Hummer.
Na autosalonu Cadillac přidal ke svým dvěma větším modelům CTS a STS i sedan střední třídy BLS, který by měl být konkurencí pro trojkové bavoráky či Mercedesy třídy C. Vyrábět se bude ve švédské továrně automobilky SAAB (jež je součástí GM) a jako první Cadillac v historii dostane naftový motor. Měl by se především zasloužit o to, aby značka zvýšila své prodeje z loňských zhruba dvou tisíc desetinásobně do roku 2010. Vzhledem k silné konkurenci německých automobilek mu to ale nejspíš půjde velmi těžko, i když nabídne nižší ceny. Japonský Lexus (součást Toyoty Motor) se totiž v poslední době snaží o totéž bez výraznějších úspěchů.
Zklamáním může pro Američany skončit také výraznější uvedení terénního Hummeru. A to přestože ve druhé polovině roku doveze do Evropy svoji novinku - nejmenší model H3 - s pětistupňovou manuální převodovkou a přestože generální ředitelka značky Susan Dochertyová tvrdí, že „Evropané chtějí být spojeni se značkou, jež je symbolem naplnění amerického snu“. Některá velká města uvažují o zákazu vjezdu sportovně užitkových vozů do centra a evropské automobilky disponují v tomto segmentu dostatečně širokou nabídkou, aby amerického vetřelce převálcovaly.
V General Motors však nejspíše vědí, co dělají. Přesunutí produkce do Evropy naznačuje, že se u Cadillacu nespoléhají na současnou výhodnost importu a chtějí se na kontinentu usadit natrvalo. Pro Hummer H3 do budoucna zase chystají úspornější diesel. Ostatně mají před sebou dobrý příklad: americkou část koncernu DaimlerChrysler. Ta se loni prezentovala dokonce větším růstem zisků než Mercedes-Benz, který ji do té doby držel nad vodou. Chrysleru se podařilo Evropany zaujmout sedanem 300C, k němuž se po Ženevě přidá i verze kombi, a další modely přicházejí. Šéf Chrysleru Dieter Zetsche nyní oznámil, že se ke Chrysleru a Jeepu připojí i značka Dodge. Hlavní protagonista pro Evropu - model Caliber - by se měl v showroomech objevit v příštím roce. Zetsche předpokládá, že by všechny tři jeho značky měly zvýšit prodeje z loňských 90 tisíc vozů o třicet procent a dosáhnout 1,4procentního podílu na evropském trhu.

  • Našli jste v článku chybu?