Mladý fotograf z Ústí nad Labem pořizuje snímky psů ve svetrech, košilích a dalším lidském oblečení. Je plně vytížený. Češi přestali šetřit a naopak si dopřávají nevídané zážitky.
Alfréd byl při focení elegance sama. Plstěný klobouk ležérně posunutý do čela, mikinu na zip nedbale rozhalenou na prsou, sluneční brýle podtrhávaly celkový styl. S fotografem strávil v ateliéru přibližně hodinu. Za výsledné portfolio snímků by se nemusel stydět leckterý model. Na tom všem by nebylo nic divného, kdyby Alfréd nebyl pes. Jeho majitel využil novou službu Psi do gala zaměřenou na focení čtyřnohých mazlíčků oblečených v „lidských“ kostýmech.
Netradiční snímky začal uprostřed letošních prázdnin nabízet šestnáctiletý Ondřej Wolf z Ústí nad Labem. Nadaný fotograf se již od svých pěti let věnuje výtvarnému umění. Přes kresbu, malbu a grafiku se dopracoval k fotografii a k sociálním projektům. „Pracuji s jinakostí, kontroverzí, šokem a emocemi. Ale je to jen začátek mé práce,“ představuje se Ondřej Wolf.
V USA přitom již nějaký čas slaví úspěch oblečený pes, který se stal takřka módní ikonou a fotí se i pro časopisy. Jeho majitel přidává pravidelně nové fotky na blog Menswear Dog. Ondřej Wolf však o něm podle svých slov zatím neslyšel a k portrétům oblečených hafanů došel vlastní cestou.
Asi před dvěma lety začal s kamarádkou pravidelně navštěvovat psí útulek a tamní psy venčit. Sám nemůže mít psa, protože mají v rodině alergika. „Párkrát se mi podařilo čtyřnohého přítele vyfotit v klobouku. Ta fotka se všem okolo mě tak líbila, že chtěli, abych jim udělal také takovou, tak jsem začal fotit psy v oblečení,“ popisuje Ondřej Wolf.
Zájem byl tak velký, že si vytvořil fotografické studio, založil webové stránky Psidogala.cz a nechal vytisknout reklamní letáčky. A začal hledat nové kostýmy.
„Nejčastěji jsou moji zákazníci psí milovníci. Není výjimkou, že se majitelé na focení velmi těší a potom jsou nadšeni nejen z fotek, ale také z toho, jaký to byl příjemný zážitek,“ popisuje Ondřej Wolf, který stále pracuje se zaváděcími cenami. Jedno focení jednoho psa přijde na 350 korun.
Kostým podtrhne osobnost
Hlavním důvodem, proč psy obléká, je podtržení jejich individuality. „Každý pes má jinou osobnost, jinak se chová. Psy fotí mnoho fotografů, ale já si myslím, že nefotí jedno zvíře, nýbrž celé plemeno. Tím, že psy oblékám do modelů, mohu zachytit jejich specifické vlastnosti,“ konstatuje Ondřej Wolf.
„Nedávno jsem fotografoval jednoho strašně líného psa, potom, co jsem ho vyvedl s brýlemi, v tlustém svetru a se znuděným pohledem, tak na fotografii nebyla zachycena pouze podoba, ale právě i ta jedinečná osobnost,“ vysvětluje fotograf.
Focení trvá obvykle déle, než zákazníci očekávají. Fotograf musí nejdříve psa uklidnit, seznámit ho s prostředím, připravit a získat jeho důvěru. „To nejčastěji dělám psími pochoutkami – to velmi rychle zabere. Potom následuje diskuse s majitelem o vlastnostech fotografovaného psa a vybírání vhodných kostýmů,“ popisuje Ondřej Wolf.
Tisíc korun za objetí |
---|
V ekonomicky vyspělejších zemích si lidé objednávají ještě bizarnější služby. Jedna americká firma nabízí například jídla, která si dali vězni jako své poslední jídlo před popravou. Jedna žena v USA si nechává platit v přepočtu více než tisíc korun za to, že ji lidé mohou obejmout. V Japonsku se rozvíjí další netradiční služba – čištění uší. Specializované salony zažívají boom i díky tomu, že vystresovaní podnikatelé a manažeři touží znovu prožívat to, co označují za konejšivý zážitek z dětství. V zámoří si lidé také mohou najmout firmu, která za ně krasopisně přepíše dopisy. A ti, kteří neradi čekají ve frontách, si zase mohou najmout člověka, který stráví čas v zástupu za ně. |
Převleků pro čtyřnohé modely má zatím několik desítek. Zákazníci si nejvíce oblíbili pletené svetry a košile. I oblečení pro psy přitom podléhá módním vlivům.
„V letošním roce se prosadilo mnoho módních směrů. Trendů je celá řada, od safari oblečení v barvě khaki přes 60. léta až po námořnické vzory. Barvou roku 2015 byl vyhlášen zemitý rudý odstín s hnědými odlesky zvaný marsala, podle slavného červeného vína ze západního cípu ostrova Sicílie. V této méně známé barvě mám hned dva kostýmy a páníčkům se velmi líbí,“ líčí fotograf.
Židle mají přednost před kočkami
Většina psů při oblékání do kostýmu bez problémů spolupracuje. Jen výjimečně se stane, že se pes oblékání brání. „V takovémto případě je nutné buď kostým změnit, nebo psa co nejvíce uklidnit, protože by se jinak musely dělat ústupky v kvalitě fotek, a tomu se vždy lze vyhnout,“ podotýká Ondřej Wolf.
Po téměř dvou měsících fungování služby má fotograf na svém kontě již téměř stovku portrétů čtyřnohých modelů. Včetně Jack Russella teriéra z Německa. I když se na něj lidé obracejí se žádostí o fotografie dalších druhů domácích zvířat, hlavně koček. Ondřej Wolf je ale odmítá.
„Mimo focení se momentálně intenzivně věnuji vlastním uměleckým projektům, jako například umísťování červených židlí na fotogenická místa v Ústí nad Labem. Bojím se, že bych to pak všechno méně stíhal a musel dělat kompromisy, a ty já dělat nechci,“ dodává fotograf.
Hledání vzrušení
Rostoucí obliba netradičních služeb podle ekonomů potvrzuje, že se tuzemské ekonomice daří stále lépe. Zákazníci tak znovu objevují před krizí oblíbené bagrování či jízdu tankem. Po letech začíná fungovat i cestovní kancelář pro plyšáky. „Je to skutečně důsledek bohatství ekonomiky. Trochu ale váhám, zda říct ‚vyspělosti‘. Nevím, zda je zrovna známkou mentální vyspělosti focení psů v oblečcích… Ekonomicky vzato jde o to, že společnost už má ve svém průměru tolik peněz, že si může dovolit jimi plýtvat na nesmysly,“ vysvětluje ekonomka Markéta Šichtařová.
Věc má podle ní i psychologický a sociologický rozměr. „Lidé se mají tak dobře, že si už musejí vymýšlet nějaké vzrušení navrch, které se jim dřív dostávalo v podobě válek, nemocí a shánění každodenní obživy. Suplují si tak vlastně hlubší emoční zážitky a dostatek peněz jim to umožňuje. Je to jistě známka bohatnutí, současně ale také jisté degenerace společnosti,“ dodává Markéta Šichtařová.