HYPERMARKETY NEVYTLAČUJÍ Z TRHU JEN MALÉ PRODEJNY, ALE TAKÉ SUPERMARKETY. ZATÍMCO DO HYPERMARKETU CHODÍ NAKUPOVAT ROK OD ROKU VÍCE LIDÍ, OSTATNÍM ZÁKAZNÍCI UBÝVAJÍ. VÝJIMKOU JSOU JEN DISKONTNÍ PRODEJNY.
Do čtyř let má vzniknout dalších dvacet obřích nákupních středisek Obliba hypermarketů v tuzemsku podle poznatků společnosti Incoma ještě nenarazila na svůj strop. Jako hlavní nákupní místo uvedlo vloni koncem roku hypermarkety už 37 procent domácností, což znamená ve srovnání s předchozím rokem sedmiprocentní nárůst. S podobným trendem se pak není čemu divit, že hypermarkety v Česku stále rostou jako houby po dešti. Za další čtyři roky by jich mělo být přibližně o dvacet víc. Nepůjde ani tak o nové hráče, i když se vstupem Česka do Evropské unie se příchod konkurence na náš trh značně zjednoduší. Další nákupní centra však budou zřejmě patřit hlavně už známým a zavedeným maloobchodním řetězcům. Podle analytiků by obliba řetězců mohla na svůj strop narazit za rok až rok a půl. Obliba hypermarketů sice roste, ale tempo růstu jejich oblíbenosti se zpomaluje. Vysoká míra jejich obliby se může udržet ještě pět až deset let, hlavně díky šíři nabízeného sortimentu. Česko má už dnes slušný počet metrů čtverečních prodejní plochy na tisíc obyvatel. Číslo se samozřejmě v jednotlivých krajích liší. Nejlépe jsou na tom v kraji Moravskoslezském a Ústeckém, kde na tisíc obyvatel připadá 108 metrů čtverečních prodejní plochy. Přitom například Moravskoslezský kraj se potýká nejen s výraznou nezaměstnaností, ale podle studie PricewaterhouseCoopers je tu také nejnižší průměrná mzda. Praha je s 82 metry prodejen na tisíc lidí až na pátém místě (ještě za Královéhradeckým a Karlovarským krajem). Nejvíce se při nákupu mačkají v krajích Vysočina a Středočeském, kde na tisíc obyvatel připadá jen 47, respektive 46 metrů čtverečních prodejní plochy. DISKONTY SE DRŽÍ Hlavní zbraní hypermarketů jsou šíře nabízeného zboží, nízká cenová hladina, možnost nákupu autem a také nabídka dalších obchodů a služeb. Široká nabídka a „láce“ pak dohromady znamenají, že lidé nakoupí i to, co nepotřebují. Do hypermarketu však stále častěji přicházejí i pro čerstvé zboží, které se tradičně nakupovalo především v menších a specializovaných prodejnách. Vedle hypermarketů rostou preference i diskontním prodejnám, jimž dává přednost téměř pětina domácností, které Incoma oslovila. Důvodem jsou nízké ceny a dostupnost prodejny. Ti, kdo na tyto preference nakupujících doplácejí, nejsou jen malé potravinářské prodejny, ale i supermarkety, jimž zákazníci dlouhodobě ubývají. U MALÝCH PRODEJEN JE DOSTUPNĚJŠÍ PERSONÁL Z konkrétních prodejen uvádějí domácnosti jako své hlavní místo nákupu nejčastěji Kaufland, Plus Diskont, Jednotu, Albert a Penny Market, dále Tesco, Hypernovu a Globus. O rostoucí koncentraci trhu svědčí i to, že některou z deseti nejčastěji zmiňovaných prodejen uvedla vloni už 74 procenta dotázaných oproti předloňským 66 procentům. Řetězec Lidl, který vloni vstoupil na český trh, dokázal dosáhnout velmi vysoké úrovně znalosti - 72 procenta. Je otázkou, zda to lze zcela přičíst jeho reklamní kampani a nakolik mu „napomohla“ aféra s pokácenými stromy, které bránily výhledu na jeho objekt. Skutečně v něm nakupovala jen šestina českých domácností a jako hlavní prodejnu ho uvádí jen procento nakupujících. Domácnosti hodnotily prodejny podle různých kritérií. Hned u tří z nich - šíře nabízeného sortimentu, čerstvost a kvalita zboží, celkové prostředí prodejny - získal nejlepší ohodnocení Globus. Z hlediska cenové úrovně vyhrál řetězec Kaufland. U malých prodejen naopak lidé velmi dobře hodnotili kvalitu a dostupnost personálu. Jedničkou v této kategorii se stal Flosman/Flop. KDE UTRÁCÍTE NEJVĚTŠÍ ČÁST MĚSÍČNÍCH VÝDAJŮ ZA POTRAVINY
hypermarket 37 % supermarket 19 % diskontní prodejna 19 % menší samoobsluha 18 % pultová prodejna 5 % jinde 2 % Pramen: Incoma Research a GfK Praha NECHÁVÁTE SE OVLIVNIT LETÁKY, KTERÉ DOSTÁVÁTE DO SCHRÁNKY?
dostávám letáky a prohlížím je 50 %
dostávám letáky, prohlížím je a nakupuji 28 %
dostávám letáky, ale neprohlížím je 16 %
nedostávám letáky 6 %
Pramen: Incoma Research a GfK Praha