Menu Zavřít

Obliba malých balení potravin stále roste. Proč chtějí lidé kupovat méně zboží za víc peněz?

18. 7. 2022
Autor: Delta News Hub, CC0 via Flickr
  • Společnost Pepsi v poslední době zaznamenává rostoucí poptávku po produktech bez cukru a po miniporcích pochutin a nápojů. Důvodem je snaha zákazníků žít zdravěji

  • V souvislosti se zdražováním a návratem k hektickému životnímu stylu navíc mnoho lidí hledá v obchodech levnou svačinu na cestu – malé balení proto představuje ideální řešení

  • Pro potravinářské firmy se jedná o chytrou strategii. Zákazníci si totiž opakovaně kupují zboží za vyšší jednotkovou cenu


Neodolatelnou chuť na sladkou tečku po obědě nebo na slané zobání u filmu mívá řada lidí asi celkem pravidelně. Jenže co pak s otevřeným balením chipsů nebo rozjedenou tabulkou čokolády? Odolat pokušení sníst je celé najednou může být těžší, než se zdá, ale člověk by si takovou hostinou koledoval maximálně o břichabol. Řešení každopádně existuje.

Generální ředitel společnosti Pepsi Ramon Laguarta sdělil CNN, že v poslední době zaznamenává výrazný růst poptávky po jídle v malém objemu i po mini plechovkách jejích sladkých nápojů. Důvod? Ten je dle jeho názoru zcela zřejmý. „Kontrola nad snědenou porcí,“ je si jist.

Sledování zkonzumovaného množství cukru se pojí s celospolečenským trendem zdravého stravování. A právě v reakci na něj Pepsi rozšiřuje portfolio takzvaných ,zero‘ produktů ochucených umělými sladidly. Jak navíc ukazují vnitropodniková data, prodeje nápojů se sníženým obsahem kalorií rostou třikrát rychleji než odbyt jejich původních verzí, jež obsahují v jednom litru klidně 28 kostek cukru. Podobná situace přitom panuje i mezi slanými dobrotami – stále více zákazníků dává přednost chipsům z pece před těmi smaženými.

Káva v Hongkongu stojí 360 korun. Lockdowny a silná měna z něj pro expaty učinily město s nejvyššími životními náklady na světě
Přečtěte si také:

Káva v Hongkongu stojí 360 korun. Lockdowny a silná měna z něj pro expaty učinily město s nejvyššími životními náklady na světě

Nicméně i když člověk žije sebezdravěji, čas od času se chuti na nějaký ten sladký nebo tučný ,hřích‘ neubrání – a právě tehdy čím dál víc spotřebitelů raději sáhne po malém balíčku, který mohou bez výčitek sníst na posezení.

Mini snacky mají ale i další strategický účel. Společnosti Pepsi totiž rozšiřují už tak obrovskou nabídku potravin a nápojů a umožňují jí oslovit ještě širší skupinu zákazníků. Čím více možností totiž existuje, tím pravděpodobněji mezi nimi každý najde alespoň jednu, jež mu bude vyhovovat. Rodiče, kteří balí dětem svačinu do školy každý den, sáhnou logicky po jiných produktech než výletníci ve chvíli, kdy hladoví dorazí na čerpací stanici.

Mlsat celý den

Laguarta není jediný, kdo vyzdvihuje důležitost menších balení při snaze vyhovět co nejširší skupině konzumentů. Tentýž názor sdílí také editor časopisu Beverage Digest Duane Stanford. „Pokud to uděláte správně, je to určitě výhra,“ říká. S malými brambůrkami je to totiž stejné jako s malým pivem – za stejnou váhu produktu zaplatíte více než u originálního, nebo dokonce ekonomického XXL balení. Rozdíl může být v některých případech, typicky u zmíněného alkoholu, opravdu markantní. Jenže jak lidé začínají znovu cestovat a sociálně žít, častěji si za běhu koupí svačinu s sebou, než aby si ji nachystali předem, a to i za cenu vyšších výdajů, přidává se Claire Lancasterová, vedoucí oddělení potravin a nápojů v prognostické společnosti WGSN.

Čerstvé květiny jako marketingový tah. Jejich umístění v supermarketech nutí zákazníky utrácet, tvrdí odborníci
Přečtěte si také:

Čerstvé květiny jako marketingový tah. Jejich umístění v supermarketech nutí zákazníky utrácet, tvrdí odborníci

Dodává, že obliba menších porcí může být způsobena i tím, že populace si obecně zvykla více svačit. Setkává se totiž často s lidmi, již místo tří velkých pokrmů dávají přednost celodennímu mlsání. Pokud však člověk objem snědeného jídla koupí ve třech malých pytlících místo jednoho velkého, utratí citelně více peněz, což si prý mnoho spotřebitelů vůbec neuvědomuje.

Nyní pod vlivem inflace navíc stoupá počet zákazníků, kteří si celé balení naráz ani koupit nemohou, a tak žijí ze dne na den právě a jen ze svačinek. „Jak ceny rostou, spotřebitelé upravují své chování úměrně tomu, co si mohou v danou chvíli dovolit,“ uvádí Lancasterová.

MM25_AI

Laguarta pro změnu poukazuje na to, že některé firmy se snaží pomocí zmenšených balení podpořit prodeje a udržet zákazníky v pozoru. Jinými slovy je donutit kupovat své produkty častěji a opakovaně. Kromě toho ale také doufají, že by konzumenti – za předpokladu, že bude dostupné i malé balení – mohli přejít na dražší produkty, jelikož jejich jednorázová ochutnávka peněženku tolik nezabolí.

  • Našli jste v článku chybu?