PAVEL TUNKL, SVAZ DOVOZCŮ AUT : Statistiky Svazu dovozců aut letos po letech stagnace vykazují růst zájmu o nová osobní auta. Podle tajemníka svazu Pavla Tunkla se začíná projevovat zlepšující se ekonomická situace obyvatel. Loňský rok byl totiž z pohledu registrací nových osobních aut nejhorší za posledních deset let.
PAVEL TUNKL, SVAZ DOVOZCŮ AUT : Statistiky Svazu dovozců aut letos po letech stagnace vykazují růst zájmu o nová osobní auta. Podle tajemníka svazu Pavla Tunkla se začíná projevovat zlepšující se ekonomická situace obyvatel. Loňský rok byl totiž z pohledu registrací nových osobních aut nejhorší za posledních deset let.
Čím si Svaz dovozců vysvětluje růst registrací nových osobních vozidel? Především bych rád upozornil na dva aspekty, které hodně ovlivňují dění na trhu. Jednak je obnova vozového parku v České republice hluboko pod tempem této obnovy ve vyspělých zemích. Tam se tempo výměny aut pohybuje mezi 8 a 12 procenty ročně, u nás to jsou 3,2 až 3,4 procenta.
Na druhou stranu loni extrémně vzrostl dovoz ojetin. Pod tlakem Evropské unie se uvolnil dovoz ojetin a od 1. července loňského roku lze do České republiky dovézt prakticky jakoukoliv ojetinu. Ten půlrok znamenal prudký nárůst dovozu ojetin a loni registrovaných 183 tisíc ojetin je rekord. Vývoj v letošním roce predikuje dosažení hranice dvou set tisíc registrovaných ojetin.
Jak stará auta se do Česka dovážejí nejvíce? To je právě kámen úrazu. Polovina z dovezených ojetin je ve stáří mezi 5 až 10 lety, čtvrtina dokonce mezi 10 až 15 lety. Stáří ojetiny je přitom optimální do pěti let. Průměrné stáří vozů se kvůli tomu zase zvyšuje. Už jsme se v minulosti přiblížili k hranici 13 let a nyní jsme těsně pod hranicí 14 let. To obecně znamená, že průměrně staré vozidlo ještě nemá katalyzátor. Na jednu stranu roste počet zaregistrovaných nových osobních aut, na druhou stranu se ale poněkud zastavuje prudký růst zájmu o lehká užitková vozidla. Znamená to, že už je trh nasycený? Od roku 2003, kdy se změnila legislativa v oblasti odpočtu DPH, ročně stoupaly prodeje v tomto segmentu o polovinu. To znamená, že trh je nasycený, i když nárůst kolem 25 procent je stále veliký. Domnívám se, že tento trh ještě trochu poroste, pokud nedojde k nějakým změnám, a to na úroveň 15 až 20 procent ročně. Už od roku 2003, kdy vstoupila v platnost nová úprava odpočtu DPH, se snažíte prosadit odpočet i u osobních aut. Jak na tento požadavek reaguje nová vláda? Vláda je momentálně v zajetí základních změn, které potřebuje prosadit. Upozorňujeme na fakt, že v okolních zemích Evropské unie je možnost odpočtu DPH na firemní osobní auta. A to dokonce tak, že pokud je to auto používáno stoprocentně pro firemní účely, tak i odpočet DPH je stoprocentní. Naše podniky nemají rovnocenné podmínky, firemní osobní auto nemá možnost žádných odpočtů, proto ten přesun k lehkým užitkovým autům. Podnikatelé musí šetřit a tak využívají daňového zvýhodnění. Dokud tady nebude možnost odepisovat DPH i u osobního auta, tak se tento trend výrazně nezmění. Je nějaká šance, že by se odpisy DPH změnily v dohledné době? Teď je boj o základní daňové změny, nikdo se nezatěžuje něčím jiným. Pokud se tyto reformní kroky schválí, tak se bude dále uvažovat o některých změnách. Je otázkou, jak se k tomu vláda postaví. My se domníváme, že by bylo dobré podmínky k podnikání srovnat a trh trochu narovnat. Statistiky letos vykazují i pokles podílu značky Škoda na trhu. Kde se podle vás tento pokles zastaví? Škodovka má za první čtyři měsíce podíl 37 procent, v tom nevidím žádný problém. Jeden dominantní výrobce na trhu se většinou pohybuje pod hranicí 30 procent. Musíme si uvědomit, že celková obnova vozového parku poroste. Pokud se obnova zvýší na dvojnásobek, tak sice podílově bude Škoda klesat, ale objemově by měla růst. Je zákonité, že si lidi postupně zvykají na nové značky, přecházejí od škodovek k jiným značkám. Ve výhledu pěti let se Škoda bude pohybovat na úrovni tak 32 procent.
Už jste hovořil o loňském a i letošním nárůstu dovozu ojetin. Poroste ještě dále?
Domnívám se, že máme trh nasycený vlastními ojetými auty. To, co nám chybí, jsou mladé ojetiny, tedy auta do stáří pěti let, protože se v České republice prodává málo aut. Dovoz ojetin ve stáří do pěti let by byl zcela přirozený. Dovoz ojetin ve stáří od pěti do deseti let, jichž je polovina, je na hranici únosnosti. Ale dovoz starších aut, to už není normální. Přesto dovoz ojetých vozidel pravděpodobně poroste. Existuje nějaká jistota, že se skutečné vraky na silnici vůbec nedostanou? Právě, že vůbec ne. Nová změna pravidel totiž nezavedla technickou kontrolu, ale pouze evidenční kontrolu. U ojetého vozidla se zkontrolují pouze evidenční údaje, a to je všechno. To tedy umožňuje uvést do provozu téměř jakékoliv auto. Otázka jedna je technický stav vozidel, otázka druhá jeho původ. Má už dnes každý majitel vozidla možnost ho prověřit? Samozřejmě vždycky doporučujeme trvat na garanci původu auta, aby došlo ke ztotožnění identifikátorů. Součástí kontroly identifikátorů musí být i prověření původu auta. Domníváme se, že by to mělo být jedním z prvků kontroly dovážených vozidel, ale nestalo se tak, minulý pan ministr byl proti. Každému, kdo kupuje ojeté auto a nemá záruku od prvního majitele, bych doporučil tuto kontrolu, která je jednoduchá a není ani finančně náročná. ZÁJEM O AUTA ROSTE**
Prodej nových osobních v Česku letos od ledna do dubna vzrostl téměř o osm procent na 42 079 vozů. Prodej lehkých užitkových aut se pak zvýšil o čtvrtinu na 17 588 vozů. Vyplývá to ze statistiky Svazu dovozců automobilů (SDA). Nejprodávanějším osobním vozem byla opět Škoda, která však zaznamenala snížení prodeje o 3,5 procenta na 15 645 vozů. Pokles však téměř vyrovnal nárůst prodeje v kategorii lehkých užitkových aut o 12,5 procenta na 3885 vozů. Škoda vévodí i žebříčku registrace lehkých užitkových aut. Naopak menší zájem registruje SDA letos o nákladní auta a autobusy.