Menu Zavřít

Obr otevřel pípy

23. 7. 2018
Autor: Euro.cz

Budějovický Budvar vstupuje na neprobádané území. Na své výčepy poušti minipivovary

Revoluce proběhla docela potichu. To když se na začátku července ve výčepu sokolovského minipivovaru Permon objevil budějovický kvasnicový ležák Kroužek. Že by zdejší sládek Jan Rada špatně spočítal spotřebu a Permonu chybělo vlastní pivo? Ale kdeže, podobné chyby začátečníků u zavedeného podniku jako Permon už dávno nehrozí. Jak se velmi rychle ukázalo, jde o součást dohody mezi sokolovským pivovarem a národním podnikem Budějovický Budvar.

Rozjel se tak poměrně zásadní projekt, který nemá v Česku obdoby. I když v minulosti proběhlo několik pokusů o sblížení mezi malými a velkými - pamatuji si třeba na několik let staré a neúspěšné námluvy mezi Českomoravským svazem minipivovarů a Plzeňským Prazdrojem -, až Budějovický Budvar se odhodlal a pustil se do spolupráce.

„Pro minipivovary je to úplně úžasná cesta. Logistiku i skladování mají perfektní“ vyprávěl mi nadšeně Michal Sás, spoluzakladatel Permonu, co se mu na kooperaci s národním podnikem líbí.

Sokolovští jen na začátku dodali sudy se svým svrchně kvašeným speciálem P. I. P. A 14° do distribučního střediska vybaveného chladicími boxy, což je pro skladování neflltrovaných piv asi nejdůležitější, a odtud je už lidé z Budějovického Budvaru rozvezli do svých hospod po celé republice. Permon by tam měl být v nabídce až do konce září, pro každý ze tří měsíců připravil Sás se sládkem Janem Radou jiný speciál.

Permonem projekt nekončí, na budvarských pípách by se pak měla střídat i produkce dalších českých a moravských minipivovarů.

Sám Budějovický Budvar však zatím k celé věci mlčí. Na začátku července, kdy se novinka „provalila“, žil národní podnik zveřejněním auditovaných výsledků, které ukázaly, že zisk podniku vloni stejně jako v roce 2016 meziročně klesl. V roce 2017 činil 255 milionů korun po zdanění.

Jak zformovat řevnivost

Že se chce národní podnik více provázat s menšími pivovary, není novinkou, mluví o tom už vstupní strategie ředitele Petra Dvořáka. Jak týdeník Euro napsal na začátku letošního roku, národní podnik by chtěl minipivovary pustit i do své zahraniční distribuční sítě. Nyní si tak nejspíš na území České republiky testuje, co všechno taková spolupráce obnáší a co bude třeba ještě změnit.

Zaznít by tu ale každopádně mělo, že jde o poměrně přelomový až revoluční krok. I když minipivovary okupují jen naprostý zlomek trhu, jsou tím, kdo udělal českého pijáka náročnějším a zkušenějším. Chtě nechtě se velké pivovary musejí přizpůsobovat nastolenému trendu a třeba výčepní pivo vařit tak, aby to byla skutečně desítka a nikoliv třeba osmička.

I proto mezi oběma póly panuje poměrně velká řevnivost. Jestli ji Budějovický Budvar dokáže dobře zformovat, dá se čekat, že jej rychle napodobí i další velcí čeští producenti. 9

Permonem projekt nekončí, na budvarských pípách by se pak měla střídat i produkce dalších českých a moravských minipivovarů.

MM25_AI

O autorovi| Ondřej Stratilík, stratilik@mf.cz

  • Našli jste v článku chybu?