Menu Zavřít

Obrat českých herních společností loni vzrostl o pětinu. Studiím chybí programátoři i grafici

23. 6. 2020
Autor: čtk

Obrat českých počítačových herních společností dosáhl loni 4,5 miliardy korun, vzrostl tak meziročně o pětinu. Letos vzroste na pět miliard korun, uvádí studie o stavu herního průmyslu, kterou dnes zveřejnila Asociace českých herních vývojářů. Letošní údaje byly sbírány od února do dubna, můžou být nakonec ještě větší, protože prodeji počítačových her se podle předsedy asociace Pavla Baráka díky koronavirové epidemii dařilo. V Česku je 110 firem, které vyvíjejí hry, výroba podle asociace násobně převyšuje obrat české filmové a televizní produkce.

Většina společností v Česku vyvíjí hry pro konzole a PC, a to 67 procent, na mobilní trh se soustředí menší polovina. Naprostá většina zákazníků je ze zahraničí, zejména Spojených států amerických, Německa, Velké Británie, Ruska a Číny. Více než polovina vývojářských studií sídlí v Praze, následuje Brno s 23 procenty, Ostrava s pěti procenty a Olomouc se třemi procenty. Ve zbytku republiky je 16 procent firem.

Herní průmysl v Česku vytvořil 1750 pracovních míst, více než pětina jsou programátoři, 19 procent grafici. Ročně se otevře zhruba 300 nových pracovních příležitostí, podle asociace 60 procent firem uvádí, že jim zaměstnanci chybí.

Skoro ve třech čtvrtinách studií pracuje méně než deset lidí, do 50 zaměstnanců je jich v pětině, mezi 50 a 250 pracovníky jich je v šesti procentech, v jednom procentu nad 250. V tomto případě jde o firmu Bohemia Interactive. Většina studií má alespoň pětiletou historii.

Hrajete videohry?

Koronavirus pomohl již prodávaným hrám, podle Baráka šlo světově o růst o 20 až 30 procent. Například podle Martina Frývaldského ze společnosti Warhorse, která se proslavila vytvořením hry Kingdom Come: Deliverance, bylo ale problematické uvádět na trh nové hry, výzvou bylo pak také fungování herních studií. "Zorganizovat vývoj tak, aby mohl běžet, to není triviální záležitost," dodal. Průměrná délka vývoje hry jsou tři roky.

bitcoin_skoleni

Skoro devět z deseti českých studií vydává hry vlastními silami, 12,5 procenta využívá nějakého dodavatele. Zhruba pětina studií má investora, podle Baráka ale chybí investiční podhoubí a lidé bez zkušeností s herním průmyslem se obávají tento obor finančně podpořit. Dodal, že se vedou jednání o podpoře ze strany Státního fondu kinematografie.

  • Našli jste v článku chybu?