Menu Zavřít

OBRAZ, DATA I HLAS

31. 7. 2001
Autor: Euro.cz

Společnost UPC obsadila český trh a chystá ofenzivu

Společnost United Pan–Europe Communications (UPC) v nejbližší době díky českému trhu nezbohatne. Přesto ze všech sil bojuje o co největší tržní podíl. Již dříve ovládla UPC kabelové televize Kabel Plus, Kabel Net i Dattel kabel. Od letošního podzimu mohutně nastupuje i v oblasti satelitní digitální televize, jež se podle odborníků zatím nemůže vyplácet. „Chtěli jsme si pojistit, že budeme první, řekl týdeníku EURO Richard Singer, generální ředitel UPC Česká republika. Absolutní prvenství, pokud jde o spuštění satelitního digitálního vysílání s českými programy, přitom patří České televizi. Ta už od roku 1997 provozuje satelitní balíček Czech Link. Jenže Czech Link nenabízí více než běžně přijímané programy České televize a Primy. Navíc byl v tomto balíčku pouze kanál Hallmark. „Dnešní digitální satelitní vysílání ČT především slouží k hlavní distribuci televizního signálu na vysílače a individuálnímu příjmu v místech, kde je špatná kvalita analogového příjmu, uvádí vedoucí videoinženýringu z Kavčích hor Zdeněk Svejkovský. Když nemáte kabel. Vůbec jako první firma přichází UPC s možností digitálního satelitního vysílání (UPC Direct), jež se stává alternativou kabelové televize a přináší i programy v češtině. Jeho masové rozšíření však zatím nehrozí. I když se zákazník rozhodne investovat do instalace přijímacího zařízení, aktivace dekódovací karty (dohromady nejméně dva tisíce korun) a složí vratnou zálohu za pronájem satelitní antény (rovněž dva tisíce korun), měsíční poplatek za programové nabídky je stále dost vysoký – od 462 do 1235 korun. Přesto Richard Singer tuší do budoucna příležitost. „Je zde 2,5 milionu domácností, které nemají přístup ke kabelové televizi. Právě ty chce UPC Direct zlákat. Singer tvrdí, že zatím vše nasvědčuje úspěchu. Za první měsíc se podle něj ke službě UPC Direct přihlásilo přes deset tisíc zákazníků. (Pro srovnání: V současné době je v provozu 7800 dekódovacích karet pro příjem programů Czech Link.) Zájem o satelitní příjem lze očekávat tam, kde lidé nemají přístup ke kabelové televizi a zároveň jsou relativně dobře finančně zajištěni. Singer uvádí, že tato kritéria splňuje třeba území s rodinnými domky v Praze 4 či Praze 6. První potíže. Společnost UPC už ovšem zaznamenala se satelitním vysíláním v Česku první nezdary. Krátce po zavedení služby UPC Direct se musela potýkat s nedostatkem přijímačů, jež byla schopna nabídnout – údajně kvůli celosvětovým obtížím s dodávkami digitálních zařízení. Proto také firma nakonec zbrzdila svou masivní reklamní kampaň. Podle původního plánu měla od září do prosince investovat tři miliony dolarů do podpory značky UPC a propagace nového kanálu Sport i služby UPC Direct, nyní může být tato částka o dost nižší. Kabelové prvenství. Strategie satelitního vysílání jde ruku v ruce s plány, které má UPC se svými kabely. Právě ty budou do budoucna klíčové. Nejde zdaleka jen o kabelovou televizi, jejíž provozování na malém českém trhu není příliš efektivní. „Pokud chcete být úspěšní, musíte nabídnout další služby, a to hlavně hlasové a datové, říká Robert Gardner, generální ředitel další kabelové televizní společnosti působící na českém trhu – TES Media. Hitem se stává nabídka připojení na internet a telefonních služeb. Liberalizace telekomunikací, byť zatím neúplná, je ostatně za dveřmi – do ledna 2001 mnoho času nezbývá. Díky aktivní politice nákupu konkurenčních společností, s níž má UPC bohaté zkušenosti z Evropy, si tato firma vydobyla oproti jiným kabelovým společnostem výhodnou výchozí pozici. Je s převahou jedničkou na českém trhu. V současné době obsluhuje více než 412 tisíc domácností v 84 českých městech a v dosahu její kabelové sítě se nachází na 770 tisíc domácností. Rozdělené sféry vlivu. Podíváme–li se přitom na trh kabelových televizí, karty jsou víceméně rozdány. Tam, kde působí jedna společnost, se sotva bude dobývat její konkurent. „Nikdy bych nešel tam, kde je UPC. Myslím, že to funguje i opačně, řekl v rozhovoru pro týdeník EURO Jan van Steeg, šéf druhé největší kabelové společnosti v Česku – Intercable CZ. Kabely této společnosti dosahují do 420 tisíců domácností, z čehož zhruba polovina si televizní služby předplácí. Ale do Prahy – bašty UPC – by Intercable nezamířil. Brno ale mají například společnosti Holanďana Jana van Steega a Američana Richarda Singera rozdělené napůl – východ má Intercable, západ UPC. Důvod je jednoduchý. Provoz kabelové televize není považován za nijak mimořádně výnosný byznys. „Normálně trvá pět až sedm let, než se v tomto podnikání začnou vracet investice. A to ještě nemluvím o zisku, tvrdí Jan van Steeg. Tvrdá konkurence na jednom místě by přinesla cenovou válku, do které se nikomu nechce. Snad kromě zákazníků, kterým se příčí chystané zdražování prakticky všech hlavních kabelových televizí. Kabel proti kabelu. Někde se přesto kabelové televize do vzájemného souboje pustily. Jde o místa či čtvrtě, kde už delší dobu působí více firem, třeba Praha 8 či Praha 9. Někteří tamní zákazníci proto mohou mít pocit, že spolurozhodují o výsledku konkurenčního boje. I když už v bytě měli kabely UPC (dříve Kabel Plus), nyní je tam instalují i technici z TES Media. Zástupci této společnosti chodí přesvědčovat obyvatele tamních sídlišť o výhodnější cenové nabídce. Ta je ovšem zřejmě jen dočasná, neboť i Robert Gardner je přesvědčen, že také jeho společnost v příštím roce zvedne ceny. „Ten, kdo nepůjde s cenami nahoru, bude muset zcela opustit toto podnikání, domnívá se šéf TES Media. Všechny kabelové televize mají pochopitelně i další možnost, jak expandovat - natáhnout kabely do dalších míst. Záběr kabelové televize je v Česku stále poměrně malý, podle údajů mediální společnosti ARBO media se na ni napojuje necelých 23 procent domácností. Jenže nové kabely jsou velmi nákladnou variantou. Místa s nejvyšší koncentrací obyvatel jsou už víceméně obsazená a mimo ně to nikoho příliš neláká. Na cestě z Polska. Oproti svým současným konkurentům získává UPC ještě jednu výhodu. Zatímco Intercable se soustředí čistě na distribuci televizního signálu, záběr UPC je širší. Tato společnost se sídlem v Amsterdamu a s majiteli z UnitedGlobalCom v americkém Denveru se angažuje i v samotné výrobě programů. Investoři UPC očekávají, že firma poskytne spolehlivou distribuční cestu spřízněnému zábavnímu průmyslu. Zde je rovněž nutné hledat kořeny satelitního vysílání UPC. Intercable a TES Media se zaměřují na český trh (vlastně především k tomu je jejich investoři stvořili), UPC jako největší evropský provozovatel kabelové televize může dokonale využívat své zahraniční vazby. Malá Česká republika je v pojetí UPC součástí trhu československého a hlavně většího trhu středoevropského. Blízkost českého a slovenského jazyka umožňuje oslovit najednou více diváků. Zákazníky z různých zemí střední Evropy lze získat stejným programem v různých jazykových mutacích. Vstupní branou do střední Evropy je velký polský trh. Digitální satelitní televizi podobnou té, která teď přichází do Čech a na Moravu, tam znají už od roku 1998. Jedním z jejích provozovatelů je UPC. Právě z Polska zamířila firma se satelitním vysíláním dále: letos do Maďarska, Česka a na Slovensko. Ve všech těchto zemích UPC už předtím pohlcovala tamní provozovatele kabelových televizí. Důležitou roli v uvažování manažerů UPC hraje také Rumunsko. Richard Singer je přesvědčen, že skutečně velkým soupeřem UPC na středoevropském trhu v oblasti televizního vysílání by se mohla stát firma, která má už dnes silné zázemí v Polsku. Tou je francouzská společnost Canal Plus. Zrovna ta se s UPC přetahuje o polské diváky – kabelové i satelitní televize. Televize proti telekomům. Zatímco dnes si UPC v Česku udržuje náskok před ostatními televizními kabelovými společnostmi, mocní protivníci pro budoucnost zřejmě číhají někde jinde. Liberalizace telekomunikací vymezí zcela nové pole konkurenčního boje. Nejen UPC, ale i další české kabelové televize se chystají na to, že svým zákazníkům zprostředkují internet a telefonní služby. Telekomunikacím z technického hlediska zase nic nebrání, aby naopak nabídly obraz. To platí zvláště v případě Českého Telecomu, který už dnes disponuje napojením na většinu českých domácností. „Bude záležet na tom, pro co se Český Telecom rozhodne, zdůrazňuje Singer. To může být jasnější poté, co se objeví nový vlastník dosud monopolní telekomunikační společnosti. Ale ještě důležitější pro budoucí zisky UPC či TES Media bude, jak se kabelovým televizím podaří prorazit tam, kde je zatím Český Telecom pevný v kramflecích, právě v přenosu hlasu a dat. Relativní výhoda. Ředitel Singer připouští, že oproti jiným alternativním telekomunikačním operátorům má UPC – stejně jako jiné kabelové televize – relativní výhodu. Sítě společností Aliatel či Contactel prozatím ke konečnému zákazníkovi nedosahují a tyto firmy budou muset ze začátku spoléhat na propojovací smlouvy s Českým Telecomem. Tento problém provozovatelé kabelových televizí nemají. Na druhou stranu od nich nikdo neočekává, že by mohli výrazně oslovit podnikové klienty. Do tohoto sektoru míří kupříkladu ty společnosti, jež získaly licenci na fixní bezdrátové připojení (FWA). „My se zaměřujeme na podnikové klienty, kabelové televize spíše na domácnosti, říká Vojtěch Vrba, výkonný ředitel firmy Nextra Wireless – jedné ze společností, jíž byla licence FWA přidělena. Televizní provozovatelé budou o to závislejší na souboji s Českým Telecomem. Je otázkou, do jaké míry jsou čeští zákazníci ochotni experimentovat s novými možnostmi telefonování. Pod dohledem úřadu. Nejdříve bude muset UPC překonat ještě jednu překážku. Řada českých zákazníků je už dnes znepokojena růstem cen kabelových televizí. V případě UPC jako dominantního provozovatele šetří celou záležitost Úřad na ochranu hospodářské soutěže. UPC se brání zejména tím, že trh kabelových televizí není v dnešní době možné posuzovat odděleně od celého telekomunikačního trhu. „V blízké době budou konkurenceschopní pouze operátoři nabízející prostřednictvím svých sítí jednotlivým uživatelům komplexní širokopásmové služby elektronických komunikací. To je nejen přenos televizních signálů, ale i poskytování datových a hlasových služeb, nové video–služby a případně další služby s využitím telekomunikačních sítí, uvádí se v rozboru UPC. Podle tohoto dokumentu je zcela evidentní, že firma musí investovat značné prostředky do modernizace sítí. To se bezpochyby projeví i na cenách jejích služeb. Antimonopolní úřad připouští, že bude nutné změnit legislativu týkající se telekomunikací a případně televizního vysílání. Zároveň ale nevylučuje zavedení věcné regulace cen za služby kabelové televize. Cenové kontroly chystá i ministerstvo financí. Jedním si tedy UPC může být přinejmenším jista: že bude pod bdělým dohledem úřadů. Co na to český divák? Budoucí úspěch UPC přirozeně závisí i na tom, do jaké míry dokáže společně s dalšími kabelovými televizemi přilákat české diváky k této formě vysílání. Sledovanost kabelových televizí je v Česku zatím nízká – pohybuje se kolem šesti procent. A satelitní vysílání je téměř v plenkách. Zástupci TV Nova se podle svého vyjádření nové konkurence neobávají. „Programy kabelových televizí jsou úzce specializovány, to znamená, že jsou výběrové nebo doplňkové. Masový rozvoj satelitní digitální televize dnes nelze očekávat. Důvodem je především cena a technická nevybavenost, míní mluvčí CET 21 Martin Chalupský. Zdeněk Svejkovský z České televize má trochu jiný názor: „Skladba programů UPC je spíš konkurencí pro TV Nova a domnívám se, že se okruhu diváků ČT nedotkne. Přesto nová služba UPC Direct pro ČT podle něj určitou konkurenci znamená. „Může České televizi přetáhnout dnešní nebo budoucí potenciální vysílatele z paketu Czech Link, jehož jsme správci, a tím nám prodražit proti dnešku náklady na satelitní vysílání, uvádí Svejkovský. V současné době je to případ kanálu Hallmark, který skutečně přechází z nabídky Czech Link pod křídla UPC Direct. Digitální revoluce. Nikdo už asi UPC neupře, že se stala jedním z průkopníků digitálního vysílání v České republice. Není pochyb o tom, že právě digitální televize má budoucnost. Nejde jen o vyšší kvalitu vysílání, digitalizace má v budoucnu divákům umožnit zcela nové interaktivní služby. Zákazníci televize BskyB ve Velké Británii dnes už mohou hrát na obrazovce různé hry nebo si při sportovních přenosech vybrat záběr té kamery, který jim zrovna vyhovuje. „Přes digitální televizi si můžete třeba nechat hlídat byt, říká Michael Richter, výkonný ředitel ARBO media. Digitální televizi je možné poskytnout prostřednictvím satelitu, kabelu či pozemního vysílání, ale právě kabelové televizní společnosti mají podle řady odborníků v této oblasti velké šance. To si však opět žádá další investice. „Většina současných operátorů teď investuje značné prostředky do modernizace svých sítí, které doposud umožňovaly pouze jednosměrné šíření televizních a rozhlasových signálů. Rekonstruované sítě musí umožnit obousměrné šíření signálů a velkou přenosovou kapacitu, uvádí se dále v materiálu firmy UPC. České kabelové televize nyní zkoumají, kdy mají s digitálním vysíláním vstoupit na domácí trh. Důležité je, aby byl připraven divák a projevil o nové služby zájem. K příjmu digitálního signálu je zapotřebí buď zvláštní přijímací zařízení, takzvané set–top boxy, nebo nová generace televizních přijímačů. Zákazníci však musí naznačit ochotu do nich investovat. Teprve pak se může digitální televize jejím provozovatelům vyplatit. „Český trh zatím není připraven, je to příliš drahé, domnívá se Jan van Steeg. Ale i jeho společnost Intercable se chystá, aby byla schopna v příštích letech nabídnout nové služby. Ekologické souvislosti. Rudolf Pop, hlavní inženýr České televize, upozorňuje, že zavádění digitální televize je důležité také z ekologického hlediska. Digitální vysílání je úsporné a televize se dnes potýkají s nedostatkem kmitočtových pásem. „Digitalizace znamená úsporu elektrické energie a menší zátěž elektromagnetického prostoru, říká Pop. I kvůli masivnímu používání mobilních telefonů v současné době je tato zátěž vysoká. „Proto se dnes mluví o elektromagnetickém smogu, dodává Pop. Také z těchto důvodů požaduje Evropská unie během příštích deseti let co nejrychlejší digitalizaci. Skutečné zlepšení má ovšem přinést start pozemního digitálního vysílání. „Největší rozmach digitální televize v České republice nastane až s příchodem zemské DVB–T, uvádí Zdeněk Svejkovský. Ta má podle něj oproti satelitnímu vysílání další výhody, mezi něž patří nezávislost příjmových podmínek na meteorologických podmínkách, nebo kvalitní příjem přenosnými přijímači, třeba v jedoucích vozidlech. Zatím se testuje. V současné době digitální vysílání testují dvě společnosti – Czech Digital Group a České radiokomunikace. „Obě mají technologickou základnu na Kavčích horách, připomíná Pop. Po ukončení zkušebního vysílání mají přijít na řadu dvouleté pilotní projekty. Pak už by nemělo z technického hlediska nic bránit tomu, aby se terestriální digitální televize rozjela – tedy od roku 2003. Ještě řadu let však bude koexistovat s analogovým vysíláním. Také UPC se chystá na věk interaktivní televize. Hlavní základnou je její digitální mediální centrum v Amsterdamu. Jednou z nových služeb má být takzvaná Near–Video–On–Demand, jež má divákovi umožnit výběr programů na zakázku, a to v čase, který si sám zvolí. Český trh sice není středem pozornosti UPC, je ale jasné, že ani ten nezůstane stranou. Otázkou není zda, ale kdy. Pro UPC Česká republika je důležité, že v mnoha ohledech dosáhla na zdejším trhu prvenství. „Pokud se jí bude dařit, může toho využít, domnívá se Michael Richter ze společnosti ARBO media. Rychlost má ovšem i svá rizika. Mnoho nizozemských zákazníků kupříkladu není spokojeno s kvalitou připojení na internet, jež poskytuje UPC v rámci své služby Chello. Čas ukáže, zda jde jen o porodní bolesti.

bitcoin_skoleni

Velká trojka Na českém trhu po vlně akvizic působí tři větší provozovatelé kabelové televize: United Pan–Europe Communications (UPC), Intercable CZ a TES Media. Za všemi stojí zahraniční kapitál. Řada menších provozovatelů musela trh opustit, nebo se nechat pohltit většími hráči. Nebyla totiž schopna dosáhnout návratnosti investic nebo získat další finanční zdroje. Zatímco UPC Česká republika je součástí velké evropské firmy s americkým kapitálem (osm procent akcií drží také Microsoft), která se angažuje i v zábavním průmyslu, další dvě společnosti se soustředí na přenos televizního signálu. Jsou financovány investory, kteří se budou snažit o střednědobé zhodnocení vložených peněz. V obou případech nelze vyloučit další majetkové přesuny. „Jsme stále na prodej, říká napůl žertem šéf Intercable Jan van Steeg. V případě Intercable (dcery nizozemské Vision Networks Tsjechie Holding) je faktickým investorem nizozemská telekomunikační společnost KPN (akcionář Českého Telecomu), která se jinak v zahraničí svých aktivit v kabelové televizi vzdává. Jan van Steeg přitom odmítá jakékoliv spekulace o propojení s Českým Telecomem. V případě TES Media je spektrum akcionářů širší: jde o fondy napojené na nizozemskou banku ING Barrings, ale kupříkladu i o americké investory z banky Chase Manhattan. Spekulace o možném převzetí jinou skupinou se ovšem nevyhýbaly ani samotné UPC, a to zvláště v době, kdy hodnota jejích akcií na burze klesala. V této souvislosti se objevily zmínky třeba o americké telekomunikační firmě AT&T. UPC podobné informace popírala.

(žiž)

  • Našli jste v článku chybu?