Kubištovo plátno mělo vysokou vyvolávací cenu
Není pochyb, že umělecká díla žijí i po smrti svých autorů vlastním životem. Vždy také záleželo na tom, jakého uznání se autor dočkal během svého života nebo po něm. Mnohá díla zůstala nepovšimnuta v pozůstalostech či byla rozprodána za nízké ceny. Jiná se těší zájmu svých dražitelů. Existují ale i ta, jimž z různých důvodů nebylo dáno získat pozornost sběratelů, natož stát se svědky aukčního boje nových vlastníků. Jedním z takových je obraz zakladatele českého moderního umění Bohumila Kubišty, o který před časem český trh s uměním neprojevil zájem. Jde o rané dílo, které bylo ze soukromého držení poprvé nabídnuto do dražby, která proběhla 21. května 2000, firmou 1. Art consulting Brno. Vyvolávací cenu stanovil aukční dům na 3,5 milionu korun, ale obraz bohužel nebyl prodán. Po čase vlastník nabídl dílo do aukce společnosti Antikva Nova Kodl, která ho nakonec dražila 13. května 2001 za vyvolávací cenu 1,7 milionu. Ani tentokrát ale dílo prodáno nebylo, přestože během roku klesla jeho vyvolávací cena téměř na polovinu. Pro obraz slavného českého malíře, jehož umělecká cena neustále roste, to znamená trpké ponížení. Nezájem je velký handicap pro jeho další vstup na umělecký trh. Majitelé se proto rozhodli správně, když dílo vzali zpět a nesnažili se je prodat za ještě nižší cenu. Další případný neúspěch by v očích sběratelů obraz zcela degradoval a případný zájemce by ho možná v další aukci koupil již hluboko pod cenou. To je ovšem dobré jen do trvalé sbírky, ale nikoliv k dalšímu prodeji. Mnoho dražitelů totiž s díly dále obchoduje, ovšem jen s těmi, o které je zájem. Lze důvodně usuzovat, že v první aukci byl obraz nadhodnocen, a to i přestože jde o dílo vyhledávaného autora. Důvod, proč se tak stalo, lze najít v tom, že firma 1. Art consulting dražila několik měsíců předtím jiný Kubištův obraz, Zátiší z roku 1909. Ten se z vyvolávací ceny dvou milionů vyšplhal na úctyhodných 4,6 milionu korun. Následně zaujal post v žebříčku nejdráže prodaných obrazů u nás. 1. Art consulting zřejmě očekávala, že Kubištovo velké plátno najde zájemce stejně dobře. Navíc Antikva Nova Praga vydražila „nekubistický obraz tohoto autora dokonce za 4,8 milionu korun. Vyvolávací cena 3,5 milionu za zcela netypický obraz V kuchyni byla ale přece jen riskantní. Jeho následný dražební neúspěch potvrdil zájem hlavně o Kubištova díla, na kterých je patrný vliv Paula Cézanna (jako v případě obrazu Zátiší) nebo kubismu. Ta jsou sběrateli všeobecně vyhledávána. Obraz V kuchyni takovým není a pravděpodobně se zájemcům nelíbil ani za poloviční cenu. Navíc dílo, které jde cenově příliš dolů, se také stává z hlediska trhu nedůvěryhodným a je lépe ho nedražit vůbec. Kdyby jeho vyvolávací cena byla poprvé rozumná, zájemce by obraz možná našel. Jedná se totiž o jedno z nejrozměrnějších autorových děl, které Kubišta namaloval v roce 1908. Plátno je opatřeno odbornou expertizou uznávané historičky umění PhDr. Mahuleny Nešlehové a reprodukováno v Kubištově monografii. Obraz má skvělý rodokmen, protože byl vystavován na prestižních přehlídkách u nás i v zahraničí. Současný vlastník je zklamán, nicméně v obchodu s uměním není nikdy nic definitivního a čas tohoto obrazu teprve přijde.
Výstava ROMAN SEJKOT – Sexpantida. V brněnské soukromé galerii Ambrosiana, která nabízí k prodeji díla uznávaných českých fotografů, jako je František Drtikol, Josef Sudek a nebo Jan Saudek, vystavuje přední český fotograf Roman Sejkot (1963). Fotografii aktu se začal systematicky věnovat v roce 1982 a došel v ní ke zcela vlastnímu specifickému vyjádření. Jeho snímky zachycují krásu ženského či mužského těla v imaginativní hře světla a stínu, který je obvykle vytvářen tmavou siluetou postavy. Křivky lidských propletených těl nabízejí divákovi rozvinutí jeho vlastní fantazie. Roman Sejkot byl fotografem v tiskové agentuře, redaktorem v nakladatelství, fotografem i obrazovým redaktorem v týdeníku i deníku. V roce 1991 absolvoval stáž v německé agentuře Joker. Od roku 1992 je na volné noze a věnuje se umělecké, reportážní a reklamní fotografii. V roce 1994 obsadil v soutěži WORLD PRESS PHOTO třetí místo s fotografickým příběhem o mentálně handicapovaném plavci. Zajímavou výstavu tohoto autora můžete navštívit do 29. června 2001 v galerii Ambrosiana, Jezuitská 11, Brno.