Menu Zavřít

Obří jumbo jako ideální testovací zařízení. Rolls-Royce zkouší letecké motory budoucnosti

18. 10. 2019
Autor: Rolls-Royce

Osudy vyřazených dopravních letadel mohou být různé. Některé skončí jako cenný zdroj náhradních dílů pro novější kusy, zatímco jiné se stanou vyhledávanými turistickými atrakcemi. Ani jeden z těchto případů se však netýká stroje Boeing 747-400, s nímž se nedávno rozloučily australské aerolinky Qantas. Vyřazené jumbo bude létat dál s tím rozdílem, že na jeho palubě nebudou skuteční cestující, nýbrž inženýři společnosti Rolls-Royce testující příští generaci leteckých motorů.

Záměrem této britské firmy je vyvinout takové pohonné jednotky, které budou během letu produkovat o poznání méně emisí a stanou se úspornějšími z hlediska spotřeby paliva. Na koupi a přestavbu zmíněného letounu manažeři společnosti vyčlenili stranou 70 milionů dolarů (přes 1,6 miliardy korun).

„Královna nebes se stane ozdobou našich globálních testovacích programů,“ nechal na slyšet Gareth Hedicker, vedoucí oddělení vývoje a experimentálního inženýrství ve firmě Rolls-Royce.

„Je to významná investice, která rozšíří naše přední testovací kapacity ještě dále a umožní nám získat více letových dat než kdy předtím,“ objasnil.

Reálné podmínky žádný větrný tunel nenahradí

Vyvíjené pohonné jednotky mají v budoucnu pohánět běžné komerční letouny i takzvané byznys jety. Testování nové technologie bude probíhat ve vyšších výškách i rychlostech.

A proč že se v Rolls-Royce rozhodli právě pro tuto vysoce nákladnou metodu testování? Inu, opodstatnění je vcelku prosté. Díky podobným „zkušebním zařízením“ mají inženýři k dispozici data, která byla získána v reálných podmínkách, nikoliv jen v nějakém větrném tunelu, potažmo pomocí specializovaných počítačových programů. A přesně takto shromážděné údaje jsou ze všech nejcennější a nejvěrohodnější.

Ačkoliv jména pilotů, kteří budou mít celý testovací program na starosti, vedení Rolls-Royce neprozradilo, podle webových stránek společnosti se bude jednat o posádku, jež má za sebou zkušenosti jak s létáním na letounech komerčních, tak i těch vojenských.

Stokrát na Měsíc a zpět

Zmíněný stroj s imatrikulací VH-OJU hájil barvy australských aerolinek dlouhých 20 let. Během té doby nalétal více než 70 milionů kilometrů, což je, jak firma Rolls-Royce sama upozorňuje, vzdálenost rovnající se téměř stovce letů na Měsíc a zpět. Celkem na své palubě pak přepravil na 2,5 milionu pasažérů.

Poslední komerční let této 747, které zaměstnanci Qantasu přezdívali Ostrov lorda Howa (podle stejnojmenného místa nacházejícího se v jižním Pacifiku), se uskutečnil v neděli 13. října letošního roku, a to na trase Sydney – Los Angeles. Následně letoun absolvoval přelet na letiště v americkém Moses Lake, kde má firma Boeing jednu ze svých základen a kde její technici stroj během následujících dvou let přemění v moderní leteckou laboratoř, jež bude sloužit k vývoji nové generace proudových motorů.

Dále čtěte:

Tvrdé přistání: havárie letadel stály Boeing desítky miliard, účet není konečný

bitcoin_skoleni

Létejte jako císař. Japonské vládní jumbo je na prodej

Žena se za letu pokusila otevřít dveře. Aerolinky ji „odměnily“ několikamilionovou pokutou

  • Našli jste v článku chybu?