Automobilový průmysl
V důsledku zostřující se konkurence byly nuceny světové automobilky snižovat v roce 1999 náklady a prodejní ceny. Letošní rok se tak stal obdobím další konsolidace automobilového průmyslu.
V Evropě prodej aut poněkud oslabil, ale lepší poptávka byla patrná na americkém trhu, a to díky dlouhodobě trvajícímu růstu ekonomiky Spojených států. Menší odbyt ovšem zaznamenal trh ve stále ještě finančně oslabené Asii.
Další globalizace.
Fúze a akvizice automobilkám letos především umožnily pokračovat s menšími náklady ve výzkumu a vývoji nových modelů. Nejnovější spojení v odvětví se uskutečnila již koncem roku 1998. Šlo o akvizici německého koncernu DaimlerBenz, kter ý získal třetí největší americkou automobilku Chrysler. Svým obchodním obratem 131 miliard dolarů se nová společnost DaimlerChrysler stala třetí největší automobilkou na světě za americkým Fordem a jedničkou General Motors. Spojení přineslo už letos novému subjektu podle prvních zpráv dobré hospodářské výsledky.
Na jaře letošního roku pak uzavřely jednání francouzský Renault s japonským Nissanem (EURO 12/1999) a americký Ford s divizí osobních aut švédské automobilky Volvo. Poté se zdálo, že akviziční aktivity polevily. Avšak v zákulisí se d ál jednalo o podrobnostech nových spojení.
Adepty na vzájemná spojení či začlenění do většího celku během letošního roku zůstávaly například německá automobilka BMW, japonská Mitsubishi Motors, italský Fiat nebo jihokorejské Hyundai Motor a Daewoo.
Omezí výrobu?
Z investičních programů řady automobilek vyplývá, že do majetkových účastí, výstavby výrobních závodů, vývoje modelů a vybavení provozů budou dále investovat. Budoucnosti se nebojí, i když automobilový trh bude muset zřejmě v příštím roce čelit podle nejnovějších prognóz poklesu poptávky, a tedy i omezování výroby.
Přesto jsou mnozí analytici na základě relativně dobrých letošních tržeb velkých výrobců vcelku optimističtí. Podle nich budou do budoucna spokojenější nejspíše ti největší. Odborníci tvrdí, že do roku 2005 bude na světě pět až šest největších výrobců, kteří budou kontrolovat celý automobilový trh. Uplynulou dekádu mu dominovaly General Motors, Ford, Toyota a Volkswagen, letos se přidala společnost DaimlerChrysler. Do budoucna to má být právě těchto pět značek, které budou v tomto pořadí kral ovat ještě nejméně tři roky.