S přibývajícími akvizicemi se objevují názory, které předvídají, že ze současných velkých evropských energetických firem zůstanou pouze tři až čtyři, které si rozdělí trh. Nepochybně půjde o multiutility, které již nebudou nabízet pouze jeden druh energie, ale přinejmenším společně elektřinu a plyn s případným propojením na další sítová odvětví, jako jsou telekomunikace a vodárenství. Nicméně v každém konkurenčním prostředí mohou vedle velkých společností působit i malé prosperující podniky se specifickými dovednostmi a znalostmi nebo firmy vyplňující jiným způsobem mezery na trhu, které budou působit například na komunální úrovni.
Slabší konkurenceschopnost.
Sektor utilit je specifickým trhem, neboť zajišťuje plnění veřejných služeb. Mezi utility se řadí podniky poskytující veřejné služby, kterými jsou především elektroenergetika, teplárenství, plynárenství a vodárenství. V poslední době prochází celý sektor výraznými změnami, které nejvíce pociťují samotné utilitní podniky, jež si uvědomují, že končí doba jejich monopolistických pozic, a snaží se proto na trhu usilovně nacházet nová místa.
Postupný obrat v jejich dosavadním konzervativním uvažování má více příčin. Evropští síťoví dodavatelé například začali postupně zjišťovat, že podnikají s daleko vyššími náklady oproti dodavatelům v jiných státech, zejména v USA, což se potom zákonitě promítalo do vyšších cen dodávek. Při vzájemném srovnání začala vycházet najevo horší konkurenceschopnost evropských utilit. Mezi další příčiny, které vyvolaly změny v síťovém odvětví, se řadí zvýšený zájem investorů. V předchozích letech zůstával tento segment trhu stranou pozornosti finančních investorů, kteří v něm neviděli zajímavý potenciál. Obrat přinesla až postupná deregulace odvětví, kdy se utility najednou staly lukrativním byznysem.
Independent power producers.
Příliv kapitálu do energetického odvětví, a tím i zvyšující se konkurence, nutí provozovatele utilit podnikat některé kroky, které jim umožní posílit si pozici na trhu a zvýšit svoji hodnotu vůči zákazníkům. Pokud se přímo nerozhodnou prodat svá aktiva a opustit trh, je jednou z vysoce efektivních variant spojení s jinou společností, které směřuje k vytvoření většího celku, nebo rozšíření okruhu služeb, které dosud poskytovaly.
Cesta vytváření strategických aliancí či akvizic formou geografické expanze do některých dříve jen národních utilit naráží na úskalí rozdílných účetních či právních podmínek prostředí nebo na rozdílný stupeň liberalizace trhu v daném státě. Většina evropských zemí stále strategicky drží majoritní podíly v utilitách, i když některé z nich se již rozhodují, zda prodají alespoň minoritní podíly. Některé ze států se a pokoušejí jít cestou privátních investic do budování nových elektráren. Tento způsob se nazývá „IPP´s“ (independent power producers), kdy soukromý subjekt produkuje elektrickou energii, kterou kupují utility za velkoobchodní ceny. Utility následně energii předprodávají konečným zákazníkům.
Otevření národních trhů.
Rozdílného přístupu jednotlivých států si je vědoma Evropská komise, která se proto snaží o rychlé a úplné otevření národních trhů a o odstranění překážek obchodu s elektřinou na celém území unie. Tlak komise na jednotlivé státy, které by chtěly přistoupit ke snížení dosaženého stupně liberalizace trhu, je podpořen tím, že na evropském trhu spíše než ke globalizaci dochází k větší provázanosti provozovatelů utilit na jednotlivé regiony, kdy síťoví dodavatelé začínají vytvářet takzvané multiutility.
Příčinou jejich vzniku byla jednak stále vyšší konkurence na trhu, která stále nutí firmy přemýšlet, jak se stát atraktivnější pro zákazníky, tak byl jejich rozvoj umožněn prudkým rozvojem informačních technologií. Možnost rozšíření aktivit o nové segmenty je otázkou zejména posledních let a spočívá v tom, že energetická společnost přibere do portfolia svého podnikání další obor, například plynárenství či odpadové hospodářství, a tím vytváří potenciál pro nový zdroj příjmů a zisků. Ze společnosti, která dokáže tímto způsobem efektivně fungovat i v jiných segmentech trhu, se stává multiutilita. Multiutilitní společnosti se snaží těžit ze synergických efektů, které jsou spojeny s obsluhou zákazníka z jednoho místa. Výhodou pro zákazníky je skutečnost, že mohou platit jeden účet za širokou škálu služeb od jediné společnosti, což v konečném důsledku vede ke zlevnění služeb.