K elitě se kongresové agentury dostaly veřejně i bokem
Mít v portfoliu pořádaných akcí účast při vrcholné schůzce Severoatlantické aliance je snem každé ambiciózní agentury, která se zabývá kongresovou turistikou. Nejde o peníze - soukromé firmy platí za pořádání kongresů lépe - jde o prestiž. Kromě renomé se mohou hodit i navázané vztahy s politiky. O zakázky pro listopadové setkání NATO v Praze proběhla řada soutěží v rámci výběrových řízení, pořádaných Kanceláří pro přípravu summitu NATO. Agentury se však mohly do záře reflektorů dostat i oklikou, přes doprovodné akce summitu. Jejich soukromí pořadatelé si totiž mohli organizátory najmout neveřejně.
Aspenův institut na scéně.
Zkraje minulého týdne se objevila fáma, že veškerou organizaci a logistiku kolem monstrakce měla na starosti agentura Via Perfecta, vedená Johanou Dvořákovou a Lucií Pilipovou. Pikantně působilo, že prý mělo jít o protekční zakázku zařízenou vládním zmocněncem a náměstkem ministra zahraničí Alexandrem Vondrou, a to na základě přátelských vztahů s úřadujícím předsedou Unie svobody Ivanem Pilipem a sympatií prezidenta Václava Havla. Pravda je jiná. Via Perfecta a její sesterská cateringová společnost Millennium se v blízkosti hostů summitu vyskytovaly, ne však ve službách oficiální akce (tu z velké části zajišťovala například vítězná nadnárodní firma AIMS), ale jako organizátor doprovodné konference nazvané Transformace NATO. V předvečer summitu 20. listopadu ji pod záštitou zahraničního výboru Senátu a za účasti prezidenta Václava Havla a generálního tajemníka NATO George Robertsona uspořádal ve Valdštejnském paláci a v Sovových mlýnech Aspen Institute Berlin. Konferenci spolupořádal a ze sponzorských prostředků financoval Hostitelský výbor NATO. Pro firmu Via Perfecta se prý pořadatelé rozhodli na základě zkušeností. „Inicioval to Aspen Institute, který nás zná přes naše americké klienty, samozřejmě nás zná i pan Alexandr Vondra,“ řekla týdeníku EURO Lucie Pilipová.
Odborníci na protokol.
S Vondrovou Kanceláří pro přípravu summitu Via Perfecta nakonec částečně spolupracovala. „Konference se prolínala se schůzkou, tím nám vlastně připadlo obstarat určité věci, které jsme pak dělali sami, protože máme zkušenosti,“ líčí Pilipová. „Naší specializací je protokol, naši odborníci jej už tři roky vyučují na Diplomatické akademii ministerstva zahraničí. Byli jsme proto jediná soukromá agentura, která byla pověřena sekretariátem NATO zařizovat zasedací pořádky. To byla taková věc navíc. Jako jediná soukromá agentura jsme se dění mohli zúčastnit tak zblízka.“
Via Perfecta se podílela kromě vlastní konference i na závěrečné večeři jejích účastníků, což byli převážně bývalé hlavy, premiéři a ministři členských států aliance, s celebritami sedmi kandidátských zemí na Žofíně. I tady došlo k prolnutí s programem summitu. Péče o přibližně stovku účastníků konference obnášela uvítání na letišti, dopravu, ubytování i doprovod.
Ještě během příprav na summit se menší z dvojice agentur, firma Millennium, zúčastnila jednoho z výběrových řízení na cateringové služby, ale neuspěla. Aspen Institute Berlin pak pro ni našel uplatnění v Sovových mlýnech.
Jak se dělá konference.
Myšlenka uspořádat v předvečer summitu konferenci, na níž by se sjely osobnosti, které se v minulosti podílely na prosazování rozšíření NATO, prý vznikla již dříve při konverzaci mezi Vondrou a prezidentem Václavem Havlem. „Koncept vypracoval Jeffrey Gedmin z mého podnětu, neboť takové akce pořádá velmi úspěšně již mnoho let a s Prahou má zkušenosti – v roce 1996 tu pořádal Pražský kongres Nové atlantické iniciativy,“ uvedl Alexandr Vondra pro týdeník EURO. Když se Gedmin stal letos ředitelem berlínské odbočky Aspenova institutu, jednoho z nejvlivnějších světových diskusních fór založeného v roce 1950 v USA, pustil se do práce. Berlínští zaměstnanci Aspen Institute potvrdili, že Gedmin měl s Lucií Pilipovou i s Johanou Dvořákovou zkušenost právě z roku 1996. Obě tehdy řídily Nadaci Bohemiae, která se na pražské akci podílela.
Alexandr Vondra zdůrazňuje, že žádný formální smluvní vztah mezi Via Perfecta a Kanceláří pro přípravu summitu neexistoval, byť k logistické spolupráci docházelo. V kontaktu s agenturou byla i Kancelář prezidenta republiky. „Šlo hlavně o účast pana prezidenta Havla na zahájení konference, ale jinak jsme si nikoho na externí spolupráci nenajali,“ uvedla pro týdeník EURO Gabriela Dlouhá z prezidentské kanceláře.
Tým kmenových zaměstnanců Via Perfecta i Millennia (14) se během konference rozrostl přibližně o čtyřicet externistů, většinou studentů, orientujících se v zahraniční politice a ovládajících dva světové jazyky. Prověrky NBÚ prý nebyly nutné, protože Via Perfecta nepůsobila v Kongresovém centru.
Díra do světa.
Lucie Pilipová se pochlubila, že práce v rámci setkání Severoatlantické aliance přinesla její agentuře již první konkrétní výsledek. „Byli jsme osloveni řeckým ministrem zahraničí Jorgosem Papandreem, zda bychom nepomohli s pořádáním vrcholné schůzky zemí Evropské unie příští rok v dubnu v Athénách, kde by kandidátské země měly podepsat dokumenty o přistoupení,“ říká. „Samozřejmě je to pro nás vysoce prestižní záležitost. Via Perfecta vznikla v roce 1998 právě s cílem pořádat tyto z hlediska protokolu a znalostí mezinárodních vztahů význačné summity a kongresy,“ svěřuje se žena, která v letech 1992 až 1994 působila jako tisková mluvčí ministerstva zahraničí.
Peníze až později.
Že jde realizačním firmám při podobných politických akcích více o prestiž než o peníze, potvrzují i konkurenti Via Perfecta. „Nemohu říci, že to není žádná sláva, ale porovnám-li množství práce vykonané při summitu s finančním efektem, tak to prostě není komerční záležitost,“ řekla pro týdeník EURO Helena Hradilová z firmy AIMS, která obstarávala ubytování delegátů summitu i akreditovaných novinářů. Kolik si AIMS vydělala, prý zatím neví. Faktury z hotelů ještě přicházejí a agentura má svou odměnu stanovenou procentuálně na základě celkových nákladů. Společnost Guarant se na dění kolem schůzky NATO nepodílela, má však desetileté zkušenosti s pořádáním velkých kongresů, mimo jiné organizovala i setkání Forum 2000. Jeden z jejích marketingových odborníků rovněž tvrdí, že finanční zisk ze summitu nemohl být velký: „Pochopitelně každý z nás to dělá kvůli zisku a ne z nějaké lásky k NATO, ale šlo hlavně o prestiž. Bylo tam málo účastníků a příliš peněz padlo na zajištění bezpečnosti,“ soudí. Marketingový ředitel Guarantu Ivo Mixa tvrdí, že podobná konference slouží docela jistě jako dobrá reference, ale obchodně je prý zajímavá nanejvýš pro malou firmu o dvou lidech.
Oklikou k úspěchu.
Firmy Via Perfecta, AIMS a Guarant spojuje členství v Pražské asociaci kongresové turistiky, jejíž předsedou je mimochodem Michael Hvížďala (US), člen pražského zastupitelstva. Vedle AIMS a Guarantu (roční obrat zhruba miliarda korun), které se specializují na větší odborné akce typu lékařských kongresů, je Via Perfecta dosud menší společností. Výrazné osobní vazby na ministerstvo zahraničí a nyní i postranní účast na summitu NATO ji však tlačí vzhůru. „Bylo pro nás obrovskou ctí a radostí, že jsme se na tom mohli podílet, protože z hlediska našich profesionálních zkušeností bylo spolupořádání některého ze summitu jakousi naší metou, a to se nám splnilo,“ říká Lucie Pilipová. Spokojen byl i Alexandr Vondra. Soudí, že organizátoři i realizátoři konference se „zhostili svého úkolu na jedničku a k plné spokojenosti účastníků“.