Češi karavany milují. A s nimi pochopitelně i obytňáky, totiž obytné vozy. Dokládá to situace, která se železnou pravidelností nastává každé léto. Kdo si chce na prázdniny nějaké takové auto či přívěs opatřit a vyrazit s ním na dovolenou, musí si jej v některé z tuzemských půjčoven zarezervovat s dostatečným předstihem. Jinak má s největší pravděpodobností smůlu, respektive až dosud měl. Díky Campiri.cz, internetové platformě na sdílení těchto „domů na kolech“, se totiž jejich nabídka znatelně navýšila.
Dle odhadů Asociace kempování a karavaningu je v celém Česku zaregistrováno na 60 tisíc obytných vozů a karavanů. Ve vlastnictví zavedených autopůjčoven se však nachází pouze zhruba tisícovka z nich. Zbytek patří soukromým majitelům z řad běžných občanů.
Lukáši Janouškovi se to zdálo jako promarněná šance. Osmatřicetiletý podnikatel z Loun, který v minulosti vedl marketingové oddělení českého fintechu Twisto, totiž v minulosti této vášni sám podlehl a jeden takový „obytňák“ si pořídil. Ví tedy moc dobře, že dlouhé stání před domem vozům příliš nesvědčí a z hlediska financí představuje pro jejich majitele, řečeno ekonomickou terminologií, náklady ztracené příležitosti. I proto se před časem rozhodl, že svůj obytný vůz začne pronajímat.
Možností, jak to provést, se nabízelo více. Po několika pokusech dospěl Janoušek k závěru, že nejlepší variantou bude internetová platforma Campiri. Ta se na českém trhu objevila v průběhu minulého roku zásluhou podnikatele Michala Tyla. Ještě než ji však stihl dokončit k obrazu svému, rozhodl se, že rozpracovaný projekt prodá. „S Michalem jsme nějakou dobu vyjednávali o investici, nicméně v průběhu jednání jsme se domluvili, že celý projekt a tým odkoupíme a navážeme na jeho skvělou práci, kterou na začátku odvedl,“ vzpomíná Janoušek.
Zákazník si na Campiri vybere, jaké auto, potažmo karavan se mu líbí, a vyplní požadovaný termín. Pracovníci Campiri pak ověří, zda je vůz v danou dobu skutečně k mání. Pokud ano, propojí jej přímo s majitelem, aby si obě strany mohly domluvit konkrétní podmínky předání.
Nový web i investoři
V popsaném režimu je služba plně funkční již několik měsíců. Během nadcházejícího března by se ale měla dočkat podstatných změn: „Celý proces bude ještě víc zjednodušený, a to tak, že auto bude možno rezervovat rovnou v okamžiku, kdy si ho zákazník vyhlédne. Přibude totiž informace o jeho dostupnosti, takže bude hned vědět, jestli to je reálné, či nikoliv. A současně s tím bude možné pronájem auta rovnou zaplatit – zákazník s námi uzavře rezervační smlouvu a my mu budeme garantovat, že za své peníze dostane doopravdy kvalitní službu ve všech ohledech.“
Skutečnost, že zájemce nikdy předtím podobný vůz neřídil, nepředstavuje podle Janouška žádný problém. Všechny potřebné instrukce, jak s autem/přívěsem zacházet, kde se co nachází, kam s ním může, a kam naopak ne, se dozví během samotného předání. V brzké budoucnosti by navíc měl vzniknout i jakýsi standardizovaný videomanuál, natočený přímo lidmi z Campiri, jenž si klade za cíl často kladené dotazy zákazníků objasnit.
Na rozvoj platformy si Janouškův start-up připravil 14 milionů korun. Ty se podařilo vybrat i zásluhou dalších investorů, kteří se na projektu podílejí – Paulu Tesarovi, českému podnikateli žijícímu v USA, Petru Jahnovi a investiční skupině Miton, kteří se připojili letos v lednu.
Campiri se dle svého šéfa může chlubit největší nabídkou karavanů a obytných vozů v celém Česku a letos by chtělo ideálně dosáhnout obratu ve výši 50 milionů korun. Na druhou stranu ale Janoušek podotýká, že velikost tržeb rozhodně nebude v roce 2021 jediným měřítkem úspěchu. „Chceme především, aby se naše značka na trhu pevně etablovala. Budeme zavádět nové procesy a vylepšenou verzi platformy. A pokud se vše povede tak, jak má, pak jsme schopni se na tento obrat skutečně dostat,“ míní.
Konkurenti coby partneři
Firmy využívající principů sdílené ekonomiky nemají jejich konkurenti z řad tradičních a dobře zavedených podniků – tedy v tomto případě autopůjčoven – mnohdy příliš v lásce. Janoušek je však toho názoru, že s Campiri tomu bude jinak. „Už dnes s námi nižší desítky půjčoven spolupracují. Během hlavní letní sezóny nás sice tak úplně nepotřebují, protože mají samy víc zájemců, než kolik jich dokážou uspokojit, ale právě proto, že je poptávka několikrát větší než nabídka, jim my nijak neškodíme. I když ‚sbíráme‘ auta od soukromníků a tuto nabídku rozšiřujeme, stále není v konečném součtu tak velká, abychom je snad o nějaké zákazníky připravili,“ vysvětluje.
Mimo hlavní sezónu je podle něj situace diametrálně odlišná. Tehdy mají i půjčovny dostatek volných kapacit. „Zároveň ale nevynakládají tolik výdajů na marketing, s čímž my naopak počítáme, a nejsou tolik zběhlé v komunikaci přes internet, se kterou my pro změnu už nějaké zkušenosti z dřívějška máme. Takže když jejich vozy zahrneme do naší nabídky, rozšíříme o nich povědomí a současně i roztáhneme sezónu do delšího časového úseku. Pomůžeme jim tak vlastně k tomu, aby jejich auta nestála v zimě na dvoře. I proto se spíše než coby konkurent vnímáme jako jejich partner,“ tvrdí Janoušek.
Firma nezapomíná ani na majitele, jejichž karavany a obytné vozy svým zákazníkům půjčuje. „Ti budou mít vůz pořád u sebe,“ říká. „My po nich budeme pouze chtít, aby nám v kalendáři vyplnili, ve kterých termínech bude auto k dispozici. Jindy jej pochopitelně na naší platformě nabízet nebudeme. I tak jim ale dokážeme ušetřit spoustu peněz. Já sám jeden takový obytňák mám a také ho pronajímám. Takže z vlastní zkušenosti vím, že tím dokážu pokrýt vesměs všechny svoje náklady na něj.“
Vedle ušetřené části provozních výdajů nabídne Campiri majitelům přinejmenším ještě jednu konkrétní výhodu, s níž se v Česku běžně nesetkají. Když si dnes někdo půjčí za peníze auto od soukromého majitele, jeho pojistka tuto výpůjčku nepokrývá „Pracujeme na tom, aby každé auto, které si přes nás zákazník půjčí, mělo vlastní havarijní pojištění. V zahraničí je to standard, ale u nás tato možnost na trhu není. Takže budeme první, kdo takovou službu nabídne.“
Jedno procento z obratu dává Campiri na různé ekologicky zaměřené projekty – ať už jde o pomoc nějaké lokální komunitě nebo jen o to, aby lidé, kteří karavanem cestují, měli k dispozici více odpadkových košů. Plánuje také zavedení jakéhosi „ekoskóre“, které by zákazníkům usnadnilo výběr co nejekologičtějšího vozu z nabídky.