PRAHA (tpk) – Většina automobilek je v odhadech prodejů nových osobních a lehkých užitkových vozů pro letošní rok mírně optimistická. Předpokládají oproti loňsku zhruba dvouprocentní růst trhu, ale zvláště pro ty evropské bude důležitý vývoj v západní Evropě. Ta v minulém roce pokračovala v poklesu, který se začal v roce 1999, a je tak nejdelším souvislým pádem za posledních třicet let.
Někteří výrobci přitom loni přistoupili na americké praktiky, co se týče pobídek pro koupi nových modelů. Stimulace prodeje zatím nedosahují takové výše jako ve Spojených státech, ale zejména v segmentu nižší střední třídy se rozmáhají. K pobídkám se automobilky uchýlily kvůli slabé poptávce, tvrdší konkurenci a rovněž díky vyhlášce o blokové výjimce, jež vstoupila v platnost v západní Evropě loni počátkem října a v Česku bude platit od letošního 1. listopadu. Konkurence se navíc letos a v příštím roce ještě přiostří. Volkswagenu Golf a Opelu Astra přibudou v nižší střední třídě koncem roku a počátkem toho příštího Citroën C4, a především ambiciózní nový Ford Focus.
V regionu se rovněž stále silněji projevují japonští a jihokorejští výrobci, jejichž prodeje mají největší nárůsty. Například jihokorejská Kia Motors, součást koncernu Hyundai, meziročně od září roku 2002 do stejného měsíce loni zaznamenala nárůst o téměř padesát procent prodaných vozů, jak uvádějí čísla divize Autofacts společnosti PricewaterhouseCoopers. V dalších letech se očekává, že Kia svůj podíl ještě zvýší. Pomoci by jí v tom měla i továrna, pro jejíž výstavbu si automobilka vybrala Slovenskou republiku.
Země přistupující k Evropské unii mají pro region velký potenciál. Například v České republice se loni prodalo na tisíc obyvatel patnáct nových vozů, zatímco průměrem současné unijní patnáctky je 35 automobilů. Vstupem by měl být podle Autofacts odstartován výrazný boom ve střední a východní Evropě. Záležet ovšem bude i na tom, zda se vzpamatuje německý a zejména francouzský trh, který loni spadl nejvíce. Podstatně se projeví i kurs eura vůči dolaru. Jeho nepříznivý vývoj pocítily zvláště ty evropské automobilky, jež považují USA za možnou cestu k růstu, jako je Volkswagen, Mercedes-Benz nebo BMW. Ani v Audi, ani v BMW však zatím nepočítají s tím, že by za oceánem budovaly výrobní kapacity.
Nárůst v prodejích nových vozů je žádoucí i vzhledem k rostoucí kapacitě výroby v Evropě. Investice do produkčních zařízení budou mít do roku 2008 na svědomí zvýšení počtu automobilů vznikajících v Evropě o 1,5 milionu. Z montážních linek v zemích unie by mělo koncem roku 2008 sjíždět zhruba 19 milionů aut ročně.