Ing. Václav Kubata, zástupce generálního partnera a porotce v obou ročnících soutěže Ocenění Českých Podnikatelek – OCP, mění sféru působení a chystá se vstoupit na českou politickou scénu. Z tohoto důvodu byl Českou spořitelnou navržen nový porotce, žena, Ing. Dana Jagošová – ředitelka odboru komerčního centra České spořitelny.
Autor: Helas
V loňském i letošním ročníku soutěže Ocenění Českých Podnikatelek – OCP se vyhlašuje Cena České spořitelny – Výjimečná podnikatelka. Jaká by podle Vás měla taková výjimečná podnikatelka být?
„První slovo, které mě automaticky napadá je lidská. Ono totiž když se podívám na podnikání jako na samostatnou branži, tak stále zůstává doménou mužů. A prosadit se mezi nimi Vám může kus toho ženství vzít. A „ženství“ je pro mě symbolem lidskosti – porozumění, chápání nejen sama sebe, ale i společnosti kolem mě a jejích potřeb.“
Kolik žen podnikatelek nebo majitelek firmy jste za Vaši kariéru v bankovnictví osobně poznala?
„Je to hrozné, když se to řekne nahlas a připadám si zaskočená, ale žádnou. Spolumajitelku například rodinné firmy, to ano. Ale upřímně, ono ani mezi muži nepotkáte mnoho těch, kde jeden samostatný majitel firmu založil a rozvíjel ji tak, aby byla v segmentu firem, o které se odbor, ve kterém pracuji, stará (obrat v desítkách a stovkách milionů výše). Navíc po nějakých patnácti letech podnikání, kdy se dopracuje až této velikosti, hodně podnikatelů své firmy prodává. Domnívám se, že podnikání žen bude ve větší míře spíš drobnější a i dlouhodobější, a proto je pro mě soukromou poctou a velkou příležitostí se díky zapojení do soutěže Ocenění Českých Podnikatelek seznámit s jejich firmami a osudy a ty nejlepší poznat i osobně.“
V čem je tato soutěž inspirující pro Českou spořitelnu?
„V uvědomění si síly a role žen v ekonomice a společnosti. Vůči našim klientům/klientkám to částečně i funguje. Inspirovat bychom se mohli, ale dovnitř společnosti. Podporujeme ženy většinou v jejich tradiční roli matky, pomocí různých vzdělávacích programů, prací z domova, firemními školkami atd., ale na vedoucí místa se stále nedostávají. A přitom uznávanou pravdou pracovního trhu je, že výkonnější než jednotlivci jsou týmy, a to konkrétně týmy smíšené. Teď to jen realizovat na všech úrovních řízení. Nicméně si myslím, že jak u žen zaměstnankyň tak u žen podnikatelek, je to především o sebedůvěře, kde vůči mužům zaostáváme. A na tom je třeba pracovat. Skvělou metodou je právě ukazovat ostatním jako příklad ženy, které to zvládly.
Čeho si na ženách podnikatelkách nejvíc vážíte? **
„Pracovitosti, houževnatosti, vytrvalosti a to většinou bez zviditelňování sama sebe. Zkrátka jim jde víc o to, co dělají, než jak je u toho ostatní vidí a to samo o sobě je velkým prostorem pro efektivitu.“