Z bran nové továrny koncernu Volkswagen v ruském městě Kaluga - asi 160 kilometrů jihozápadně od Moskvy - vyjely první vozy Škoda a Volkswagen. Montážní továrna VW, kde má mladoboleslavská Škoda Auto sedmatřicetiprocentní podíl, tedy zahájila svůj provoz. Škoda si od nového podniku slibuje zvýšení podílu značky na rostoucím ruském automobilovém trhu. „Očekáváme, že okolo roku 2011 bude celkový objem trhu činit asi tři miliony automobilů. V příštím roce bychom rádi prodali okolo 50 tisíc aut. Nyní je poptávka na trhu tak obrovská, že budeme rádi, když ji uspokojíme,“ říká Jan Hurt, šéf ruské pobočky Škoda Auto.
Investice do továrny dosáhla zhruba jedenácti miliard korun a představuje rekordní investici zahraničního výrobce automobilů v Rusku. Podílely se na ní koncern Volkswagen, Škoda a Evropská banka pro obnovu a rozvoj. Právě pozdějším odkupem jejího podílu chce Škodovka ten svůj navýšit. Kapacita továrny má již v příštím roce dosáhnout 60 tisíc automobilů, z čehož polovinu budou tvořit škodovky. Po roce 2009, kdy bude dostavěna i lakovna, svařovna a další provozy, dosáhne produkce až 150 tisíc aut ročně.
„Továrna se stane hybatelem rozvoje Kalužské oblasti,“ prohlásil při zahájení výroby ruský vicepremiér Sergej Naryškin. Rusové si pochvalují, že VW slíbil po roce 2009 při výrobě aut v Kaluze používat až ze třiceti procent domácí díly. Přesto Škoda i Volkswagen díky podniku ušetří: jednak prostřednictvím levnější pracovní síly, ale také díky nižšímu clu. V továrně bude zprvu zaměstnáno zhruba 1500 lidí, v roce 2009 jich tisíc přibude. Prvními modely, jež sjedou z výrobní linky nové továrny, budou octavie, kterých se letos vyrobí několik stovek. Později se má produkce rozšířit i o VW Polo, Passat a Touareg.