Kdo aktuálně projíždí německým přístavem Bremerhaven, mohl by získat mylnou domněnku o tom, že se ocitl na obřím parkovišti. Jedním z největších automobilových uzlů vůbec se totiž momentálně táhne dlouhá fronta zbrusu nových aut, ve které na transport čekají značky jako Tesla, BMW, Renault a Volvo. Ty se aktuálně hromadí na souši i na moři, a vývoz vozidel tak nabírá významné zpoždění.
Na vině je podle CNBC nedostatek řidičů, kteří jsou zodpovědní za přesun kontejnerů a automobilů z přístavu. Situaci pak zhoršuje také vysoká poptávka. „V případě BMW dochází ke tříměsíčnímu zpoždění, kdy vozy stojí na dvorech a čekají na vybavení příplatkovou výbavou, zejména dotykovým ovladačem iDrive,“ komentuje situaci Andreas Braun, ředitel pro námořní produkty v regionu EMEA společnosti Crane Worldwide Logistics. Délka dovozu automobilů do severního Německa z USA a Mexika se podle něj momentálně pohybuje v řádu měsíců.
Bremerhaven je čtvrtým největším přístavem kontejnerových lodí na světě. Ročně pojme přes pět milionů kontejnerů o délce 20 stop (zhruba šest metrů) a přepraví více než 1,7 milionu vozidel. V současné době však námořní přepravci chybí. Například lodní společnost Wallenius Wilhelmsen odmítla rezervace na export do Spojených států na říjen i listopad. Pravděpodobně však toto omezení potrvá až do prosince.
Pokles sazeb za lodní dopravu se zastaví
Podle vedoucího oddělení přepravců vozidel ve společnosti VesselsValue představují výrazný problém zvláště dovozy společnosti Tesla z její šanghajské gigafactory, ale zároveň i dodávky lehkých užitkových vozů z Japonska, Jižní Koreje a Číny. Globální lodní flotile navíc ve srovnání s prosincem 2019 aktuálně chybí přibližně 13 plavidel.
„Je to důsledek nadbytečného vyřazování plavidel v prvním roce covidu. Očekává se, že tato čekací doba potrvá až do roku 2024, kdy se začnou dodávat nově postavená plavidla,“ uvádí Nash.
Ruku v ruce s postupně odeznívající pandemií se sazby rejdařů za přepravu automobilů z jednoho koutu planety na druhý v posledních měsících snižovaly. S tím je však dle Nashe, alespoň dočasně, vinou výše uvedených potíží konec. Tím spíš když dodatečný tlak na přepravce, a tedy i na potenciální růst cen v lodní dopravě, vytváří čím dál větší poptávka po elektrických vozidlech z Číny.
Problémy hlásí i Škoda
Potíže s vozy, které se aktuálně nemají jak dostat ke koncovým zákazníkům, případně čekají na dokončení, hlásí vedle Tesly a spol. také česká Škoda auto. Stovky jejích automobilů stojí aktuálně například na letišti v Hradci Králové. V průběhu října sem vedení společnosti nechávalo denně posílat desítky vozů, jež sjely z nedalekého výrobního závodu v Kvasinách, jak informovala Česká televize.
„K parkování vozidel jsou využívány stojánky pro letadla, které nejsou obsazené. Máme dostatek volných parkovacích míst, která můžeme pro tyto účely nabídnout, aniž by byl omezen letový provoz. Počítáme s celkovou kapacitou patnácti set vozů,“ přiblížil ČT ředitel Leteckých služeb Hradec Králové Pavel Rind.
Mezi kritické díly aktuálně patří bateriové moduly, elektrické posilovače brzd, bateriové vany nebo pohony a hlavy kol. Dočasné parkoviště se vytvořilo rovněž na letišti v Bochoři u Přerova, kde desítky vozů stojí v dlouhých kolonách na nevyužívaných vojenských plochách.