Menu Zavřít

OD ENERGIÍ K PŘEDPOVĚDI POČASÍ

5. 11. 2018
Autor: Euro.cz

Byznysmen Jan Palaščák se svěřil, proč prodal svou největší firmu Amper Market a na jaké obory v příštích letech vsadí. Vedle energetiky chce prorazit i na trhu přesných meteorologických předpovědí.

Odebírá od nich elektřinu Správa Pražského hradu, Úřad vlády i řada radnic a magistrátů. Celkem už má 42 tisíc odběratelů a stoupá v první desítce největších dodavatelů elektrické energie v Česku. Řeč je o společnosti Amper Market, kterou před sedmi lety založil Jan Palaščák.

Během těchto sedmi let firma postupně rostla, a letos v červenci dokonce vyhrála soutěž na dodávku elektřiny pro největšího spotřebitele elektřiny u nás -Správu železniční dopravní cesty. Jenže o pár dní později Palaščák oznámil, že firmu prodává jedné ze společností kontrolovaných miliardářem Jiřím Písaříkem.

Současně však Jan Palaščák konkurentům vzkazuje: ještě o mně uslyšíte.

V energetice chce podnikat dál.

Zmenšený Amper Holding se v příštích letech zaměří na energetické služby a úspory. „Na rozdíl od jiných energetických skupin se zbavíme dilematu, jestli máme klientovi prodat více energií, nebo mu pomoci spotřebu snižovat“ říká v rozhovoru pro týdeník Euro Jan Palaščák.

* Zprávu o prodeji společnosti Amper Market snad nikdo nečekal. Dlouhých sedm let budujete firmu, která je skoro jako vaše dítě, a najednou ji prodáte. Co vás k tomuto rozhodnutí vedlo?

Úspěšné transakce bývají úspěšné i proto, že jsou nečekané. Český trh s elektřinou a plynem je až příliš konkurenční, a tak přichází čas konsolidace. Očekávám, že na trhu se nakonec udrží jen pět nebo šest silných hráčů. Hledali jsme s kolegy způsob, jak se stát jedním z těchto šesti hráčů nebo součástí jednoho z nich. Proto jsme zvolili variantu, kdy se Amper Market stane součástí skupiny Bohemia Energy. Vznikne tak dle mého odhadu třetí největší dodavatel na trhu s elektřinou, který bude mít vyšší tržní podíl než Pražská energetika. Před ním už bude jen ČEZ a E. ON.

* V posledních deseti letech jsme často slýchali pochvaly, že trh s energiemi v Česku funguje skvěle i ve srovnání se státy západní Evropy. Proč to právě teď alternativní dodavatelé vzdávají? Směřujeme k omezené konkurenci, jakou známe třeba z oboru mobilních telekomunikací?

Tento proces již nějakou dobu trvá. Sami jsme o vytvoření aliance či fúzi uvažovali již několik let. Nereagovali jsme na bezprostřední dění na trhu, ale na to, kde bude trh za další dva nebo tři roky. Nyní se chci zaměřit na to, co má největší perspektivu - na energetické služby a úspory. Na rozdíl od situace před sedmi lety si už nemyslím, že být licencovaným dodavatelem energií je nejlepší možnost, jak se prosadit a změnit poměry v energetice.

* Prodej Amper Marketu je již dokončený. Budete v té firmě dál pracovat třeba jako její ředitel či externí konzultant?

Ano, transakce již byla schválena ze strany Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže a následně vypořádána. Zaměstnanci včetně klíčových lidí ve firmě zůstali, pouze já jsem odešel a budu se věnovat vedení skupiny Amper Holding.

* Proč jste firmu prodal právě společnosti Europe Easy Energy ze skupiny podnikatele Jiřího Písaříka? Jiní vhodní zájemci se neobjevili?

Naším cílem bylo zvolit si partnera a uzavřít s ním rovnocennou dohodu, která bude zahrnovat zachování značky Amper Market i budoucí spolupráci s Amper Holdingem. Hledal jsem někoho, kdo není spojen s nějakými státními či nadnárodními strukturami. Nabídka firmy Bohemia Energy těmto kritériím vyhovovala nejlépe a důležité pro finální dohodu bylo také korektní a přímé jednání pana Písaříka.

* Podnikání vašeho Amper Marketu v minulých letech tak trochu připomínalo charitu. Měli jste příznivé ceny, ale za cenu nízkého zisku. Konkurenti vás občas kritizovali kvůli údajným dumpingovým cenám…

Na trh jsme vstoupili v roce 2011 jako poslední hráč, který na něm získal nějakou významnou pozici. Museli jsme být cenově agilní, hlavně ze začátku. Ale na druhé straně jsme nikdy nedávali nabídky, které by byly pod nákladovou cenou. To platí i v případě nedávno získané zakázky na dodávku elektřiny pro železnici.

* S výjimkou jednoho čtvrtletí dosud vždy platilo, že elektřinu pro České dráhy či Správu železniční dopravní cesty dodává ČEZ. Až v soutěži uzavřené letos v červenci vyhrál Amper Market. Je to jen náhoda, že jste o pět dnů později oznámil prodej firmy?

Chápu, že tu podobné fámy kolují, ale prodej firmy jsme opravdu neupekli za jeden víkend. Chystali jsme jej s kolegy zhruba rok a na možnou dodávku pro železnici jsme se připravovali několik let. Nákup elektřiny pro SŽDC proběhl formou aukce na pražské energetické burze a neznám transparentnější způsob nákupu energií.

* Amper Market je známý právě jako účastník - a často úspěšný - soutěží na nákup elektřiny pro veřejné zadavatele. Tedy města, kraje, dopravní podniky či vysoké školy. Proč jste se zaměřili právě na tuto oblast?

Je to dáno tím, co je vidět a co ne. Naše portfolio zákazníků jsme vždy budovali jako vyvážené se zastoupením podniků, domácností a veřejného sektoru. Ve skutečnosti prodáváme nejvíc elektřiny soukromým podnikům.

* Příběh Amper Marketu je bezesporu příběh úspěchu, ale potkalo vás i několik nepříjemných překvapení. Třeba kauza Energie pod kontrolou…

Objevila se nastrčená firma Energie Pro, do které byl vyveden majetek z krachující Energie pod kontrolou. Nejhorší na tom bylo pozdější zjištění, že se jednalo o konkurenční komplot a pokus zlikvidovat Amper Market. Naštěstí byl tento pokus neúspěšný. Na druhé straně příslušné státní instituce vůbec nezafungovaly a pachatelé díky tomu vesele podnikají dál. To poškozuje dodnes stovky obcí v celém Česku, kterým jsem se roky snažil s malou účinností pomáhat. Dnes to již ale beru jako poučný příběh, kde jsem měl možnost na jedné kauze do hloubky poznat fungování českého státu. Po těchto zkušenostech jsem se rozhodl, že v dalších soudních sporech v této věci nebudu dále iniciativní, raději ušetřené peníze za právníky budu dávat do veřejně prospěšných aktivit.

* Jen pro připomenutí: Objevila se společnost Energie pod kontrolou zaměřená na dodávky energií obcím. Vaše firma pro ni nakupovala elektřinu, kterou oni přeprodávali. Jenže v této černé díře zmizelo přes 160 milionů korun, z toho 0 90 milionů přišel Amper Market. Je šance získat v insolvenčním řízení aspoň část peněz nazpět?

Nevznikla nám jen tato přímá finanční ztráta, ale i další škody prostřednictvím účelových a šikanózních praktik různých bílých koní se zázemím na nečekaných místech. Museli jsme se proti tomu bránit žalobami a dalšími právními kroky. Celková vzniklá škoda se pohybuje okolo 150 milionů korun. Museli jsme v roce 2015 posílit pracovní kapitál Amper Marketu z vlastních zdrojů, a díky tomu se povedlo tuto krizi ustát. Teď po prodeji firmy už jsem si pro sebe udělal za touto kauzou tlustou čáru, abych nežil negativními myšlenkami. Budu se raději věnovat pozitivním projektům v byznysu 1 společensky.

* Největší dceřinou firmu Amper Market jste sice prodal, ale další firmy z Amper Holdingu chcete dál vlastnit a rozvíjet. Jaké s nimi máte plány?

Chci dále podnikat v energetice, ale už se nebudu zabývat tím, kolik energie zákazníkovi prodáme. Teď se chci zaměřit na možné úspory a komfort zákazníka. Hlavní kouzlo transakce mezi skupinou Bohemia Energy a skupinou Amper Holding je v tom, že si do budoucna nebudeme konkurovat, a naopak se budeme doplňovat.

* Cenu za prodej Amper Marketu nechcete zveřejnit. Můžete říci, do čeho získané peníze investujete?

Určitě si nepůjdu koupit jachtu nebo něco podobného. Peníze budu primárně investovat do Amper Holdingu a jeho rozvoje. Díváme se na služby s vysokou přidanou hodnotou, technologické novinky a inovace. Na rozdíl od jiných energetických skupin jsme se zbavili dilematu, jestli máme klientovi prodat více energií, nebo mu pomoci, jak spotřebu a náklady na energie snižovat. V tom je již nyní jedním z lídrů trhu naše společnost Amper Savings, která se posouvá do role vlajkové lodě holdingu. Velké cíle máme i s firmou Amper Generation, která investuje do výroby elektřiny a tepla přímo u klientů prostřednictvím kogeneračních jednotek. Sledujeme také příležitosti v oblasti lokálních distribučních soustav, akumulace energie a bateriových systémů a obecně u technologických firem v energetice.

* Součástí vaší firemní skupiny je také společnost Amper Meteo, zaměřená na přesnou předpověď počasí. Jaké s ní máte plány?

Amper Meteo je moje první firma, která má evropské - a možná i globální - ambice. Opět se nám rozvázaly ruce, protože nyní můžeme nabídnout naše služby všem energetickým firmám. Nabízíme přesné predikce očekávané výroby větrných a solárních elektráren, predikce spotřeby tepla pro teplárny a máme už i nabídky pro dopravu, pojišťovnictví a zemědělství. Zaměřit se přitom chceme na celý trh zemí Evropské unie.

* Je o vás známo, že jste aktivní nejen v oblasti energetiky. Máte blízko k Pirátům i ke sdružení Rekonstrukce státu. Teď, když budete mít více času, nezaměříte se i na politiku?

Má spolupráce s Rekonstrukcí státu, ale i dalšími organizacemi, se vždy týkala několika konkrétních bodů v oblasti transparentní veřejné správy, například podpory registru smluv nebo rozšiřování pravomocí Nejvyššího kontrolního úřadu. A tuto agendu prosazují v politice v tuto chvíli nejvíce Piráti, a proto je podporuji. Teď se ale budu věnovat především více rodině a pak také společnostem v Amper Holdingu. Uvidím, kolik mi zůstane času na veřejné aktivity a jaké výzvy čas přinese.

Při prodeji jsem hledal někoho, kdo není spojen s nějakými státními či nadnárodními strukturami, s cílem uzavřít rovnocennou dohodu. Český trh s elektřinou a plynem je az pnhs konkurenční, přichází čas konsolidace. Očekávám, že se udrží pět nebo šest silných hráčů.

Jan Palaščák (35)

• Vystudoval gymnázium ve Vysokém Mýtě a následně ekonomii, filozofii a politologii na Masarykově univerzitě vBrně. • První zkušenosti s energetikou získal v oboru obnovitelných zdrojů, kde se podílel na několika projektech fotovoltaických a větrných elektráren. • V roce 2011 založil společnost Amper Market, která se postupně zařadila mezi deset významných dodavatelů elektřiny českým zákazníkům. V roce 2017 utržila 3,53 miliardy korun, čistý zisk klesl na 1,8 milionu korun. Letos jiZ obrat firmy překročí čtyři miliardy korun. • Později své podnikání rozšířil do dalších oblastí, mezi něZ patří energetické úspory (Amper Savings), lokální distribuční soustavy (Amper Distribuce), kogenerační jednotky (Amper Generation) a přesná předpověď počasí (Amper Meteo). Celou skupinu zastřešuje mateřská společnost Amper Holding, ve které má nyní Palaščák 85procentní podíl. • Podle smlouvy uzavřené na konci července prodal Palaščák spolu s dalšími vlastníky firmu Amper Market společnosti Europe Easy Energy, která patří do energetické skupiny Bohemia Energy vedené Jiřím Písaříkem.

MM25_AI

O autorovi| David Tramba, tramba@mf.cz

  • Našli jste v článku chybu?