Menu Zavřít

Od Hamburku po Gibraltar. Evropské země zabavily ruským oligarchům už přinejmenším 13 luxusních superjachet

5. 4. 2022
Autor: Sukkoria, CC BY-SA 4.0 via Wikimedia Commons
  • Evropské úřady pokračují v zabavování majetku ruských miliardářů napojených na Kreml

  • Od počátku invaze ruských vojsk na Ukrajinu zkonfiskovaly tamním oligarchům minimálně 13 velkých superjachet v celkové hodnotě přes dvě miliardy dolarů

  • Mezi zabavenými plavidly, která kotví v mnoha různých přístavech po celém Starém kontinentu, je i 156 metrů dlouhá jachta Dilbar patřící Ališeru Usmanovi, jejíž hodnota dosahuje výše 606 milionů


Za dvě miliardy dolarů, tedy v přepočtu nějakých pětačtyřicet miliard korun, se dá pořídit ledasco. Tak například za ně můžete mít 20 strojů Boeing 737 MAX, přes 650 nadupaných vozů Bugatti Chiron nebo 14 přepychových vil podobných té, která se nedávno prodala za vůbec nejdražší cenovku v historii aukcí. Stejně tak lze ale za uvedenou částku sehnat hned 13 luxusních superjachet patřících známým ruským oligarchům.

Ne snad že by tato honosná plavidla byla na prodej, svým majitelům však nyní rozhodně sloužit nemohou. Byla totiž zabavena úřady evropských zemí v souvislosti se sankcemi, které společně s dalšími západními státy uvalily na Moskvu za její už více než měsíc trvající agresi na Ukrajině.

Zkonfiskované lodě ruských miliardářů jsou k vidění od německého Hamburku po Gibraltar ležící na jihu Španělska, leč spadající pod správu Velké Británie. Jde přitom o jachty nejrůznějších rozměrů i hodnoty, jak připomíná zpravodajská agentura Bloomberg.

Chátrající plavidla, posádky bez práce i dlouholeté soudní spory. Co bude se zabavenými jachtami ruských oligarchů?
Přečtěte si také:

Chátrající plavidla, posádky bez práce i dlouholeté soudní spory. Co bude se zabavenými jachtami ruských oligarchů?

Nejlevnější ze sledovaných plovoucích paláců, pojmenovaný Lady Anastasia, má cenovku osm milionů dolarů (177 milionů korun) a patří Alexandru Mikheyevovi. Ten šéfuje ruské státní agentuře Rosoboronexport, která se orientuje především na vývoz a dovoz zbraní a dalšího vojenského materiálu. Loď nyní nuceně kotví na Baleárských ostrovech, a to konkrétně v přístavu Palma di Mallorca.

Najdou se zde však i daleko větší ,ryby‘. V tomtéž přístavu totiž aktuálně pobývá i 78 metrů dlouhá jachta Tango, kterou se ještě donedávna mohl pyšnit ruský boháč Viktor Vekselberg, předseda představenstva společnosti RUSAL a ZAO Renova. Plavidlo čtyřiašedesátiletého podnikatele má mít hodnotu 95 milionů dolarů (2,1 miliardy korun).

Vůbec nejdražší dosud zabavenou jachtou je přepychové plavidlo Dilbar. Loď patřící Ališeru Usmanovi byla na vodu spuštěna v listopadu roku 2015, na délku měří úctyhodných 156 metrů a její cena je dle serveru VesselsValue, na nějž se Bloomberg odkazuje, odhadována na částku 606 milionů dolarů (13,4 miliardy korun). Sedmipalubní Dilbar se podle dostupných informací může mimo jiné chlubit i největším krytým bazénem, jaký kdy byl na kterékoliv jachtě postaven.

Turecko i Maledivy jakožto bezpečný přístav

Ačkoliv počet zabavených superjachet patřících ruským oligarchům, kteří mají blízko k prezidentovi Vladimiru Putinovi, se každý týden zvyšuje, i nadále platí, že na spoustu jiných plavidel budou evropské úřady krátké. To proto, že je jejich majitelé stihli zavčas ,uklidit‘ do mnohem bezpečnějších vod, respektive přístavů.

Jedním z těch států, které se pro zámožné ruské podnikatele staly v tomto ohledu zemí zaslíbenou, je například Turecko. Ankara se na rozdíl od většiny ostatních členů NATO k ekonomickým sankcím namířeným proti Kremlu a jeho nejbližším nepřipojila, a zjevně tak ani učinit neplánuje. S Moskvou otevřeně nadále obchoduje, zatímco Ukrajině dodává vojenskou techniku. Krom toho udržuje s oběma válčícími státy kontakt a snaží se zprostředkovávat mírová jednání. To se jí do jisté míry daří, byť ani jedno z dosavadních setkání mezi ukrajinským a ruským ministrem zahraničí, respektive vyjednávajícími týmy k uzavření míru, nebo alespoň příměří, nevedlo.

Hlavně nebýt vidět. Ruské firmy zběsile vypínají odpovídače ropných tankerů, aby jejich zákazníci neztratili před světem tvář
Přečtěte si také:

Hlavně nebýt vidět. Ruské firmy zběsile vypínají odpovídače ropných tankerů, aby jejich zákazníci neztratili před světem tvář

Při rozhovorech mezi oběma delegacemi z konce března byl v Istanbulu přítomen i známý podnikatel a stále ještě majitel fotbalové Chelsea Roman Abramovič. A právě on je jedním z těch, kterým se povedlo zakotvit se svými jachtami v bezpečných tureckých přístavech včas. Abramovičův šestisetmilionový Solaris připlul do doku v Bodrumu dle informací serveru Business Insider v pondělí 21. března, o sto milionů dolarů dražší Marmaris pak hned následující den. Řada jiných ruských byznysmenů pak podle stejného webu zvolila kotviště třeba až na dalekých Maledivách.

Ani letadla sankcím neuletí

Luxusní jachty nejsou samozřejmě jediným druhem majetku, který se západní země rozhodly ruským byznysmenům za jejich konexe na Kreml zabavit. V hledáčku evropských úřadů se ocitly i nemovitosti nebo soukromé tryskáče.

Zhruba v polovině minulého měsíce informovala agentura Reuters o zabavení rozsáhlého vilového komplexu na Sardinii v hodnotě 116 milionů dolarů (2,56 miliardy korun), jenž patří nejbohatšímu člověku Ruska Alexeji Mordašovovi. Stejný osud potkal i honosné prázdninové sídlo Petra Avena, většinového majitele společnosti, která vlastní Alfu, největší soukromou ruskou banku vůbec. Na Avenovu horskou rezidenci nyní dohlížejí úřady ve Švýcarsku.

Co se privátních jetů týče, mezi zkonfiskovaným majetkem je například 13 milionová Cessna Citation Latitude či více než dvakrát tak dražší letoun Bombardier Global 6500, jež oba náleží ruskému miliardáři Eugenu Shvidlerovi a které v návaznosti na protikremelské sankce zabavili úředníci z Velké Británie.


Vážení čtenáři, situaci na Ukrajině se věnujeme napříč servery, které spadají pod našeho vydavatele, společnost Internet Info. Nabízíme vám výběr některých textů:

POMOC PRO UPRCHLÍKY

FINANCE A BYZNYS

IT A KYBERBEZPEČNOST

UŽITEČNÉ RADY

FIN25

 

  • Našli jste v článku chybu?