Menu Zavřít

Od kladiva k robotům. Škoda zvyšuje produkci převodovek ve Vrchlabí

26. 12. 2017
Autor: Archiv

Za první republiky tu bývala karosárna. Po válce se tady rozjela linková výroba, později odsud odjížděly Škody 1203 a v roce 1987 zde začala ověřovací výroba Škody Favorit. Dnes je závod Škodovky ve Vrchlabí jednou z nejmodernějších továren v zemi, kterou křižují třeba nakladače bez řidiče. Je zároveň jednou z mála, kde se dá již dnes odtušit, jak budou vypadat továrny budoucnosti.

V Podkrkonoší teď vrcholí období, které ředitel továrny Ivan Slimák popsal jako cestu od milimetrů k mikrometrům. Místo aut se tam vyrábějí převodovky pro celý koncern, včetně technologické lahůdky, sedmistupňové dvouspojkové převodovky DQ 200. A spolu s tím, jak roste prodej aut a koncernu se daří, přiměla situace vedení továrny ke změnám a inovacím. V roce 2014 dokázala továrna vyprodukovat denně 1500 převodovek, nyní je na 2100 a v lednu jich začne vyrábět 2200. Za prostými čísly se ale skrývají stovky detailů, které továrnu posunuly do budoucnosti.

Velká data v malé fabrice

Ve Škodovce šli až na samou hranu možného. Řešili každou minutu, kterou uspořit, aby ji místo manipulace nebo porad mohli věnovat výrobě. Jako velmi důležité se tak u továren budoucnosti ukazuje nejen to, jak skvělou techniku budou mít, ale jak bude celý velký stroj složený z lidí, budovy a strojů dohromady fungovat. „Vše je umístěno v prostoru, který není zbytečně velkorysý. Nic není daleko a lidé z různých oddělení spolu dokážou rychle komunikovat,“ popisuje Slimák. Každá převodovka má kolem tří set dílů, takže potenciálních témat k řešení je více než dost.


Škoda postaví v Boleslavi novou lakovnu. Investuje 5,5 miliardy

 Lakovna aut - ilustrační foto


Jako klíčová se ve Vrchlabí ukázala data. V továrně rozmístili na 60 decentralizovaných pracovišť (brzy jich bude 100), kde se nasbíraná data z výroby dílů scházejí, a dostanou se tak rychle mezi zaměstnance. „Každý potenciální problém je rychle dohledatelný a řešitelný. Jednotlivé díly i celé převodovky testujeme a vše probíhá rovnou na výrobní ploše,“ popisuje ředitel.

Stejně tak, jako je v „továrně budoucnosti“ vše online místo toho, aby data visela vytištěná na nástěnkách a čekala, až je někdo někam odnese, funguje na podobném principu i údržba strojů. „Je to mobilní údržba. Pokud je na stroji porucha, operátor volá pomoc, údržba najde online náhradní díl, přičemž všechna data opět vidíme. Jak dlouho stroj stál, proč, kolik to stálo peněz a podobně,“ popisuje Jan Vlačiha, datový specialista.

Robot, který nenarazí

Noví zaměstnanci, aby zapadli hned do plného výkonu, pracují nejprve v tréninkovém centru. Při výrobě převodovek závod používá i takzvané kooperující roboty, které podporují zaměstnance při citlivých činnostech ve výrobě, konkrétně při zakládání pístu řazení. Kromě toho v závodě pracuje manipulační robot, který zásobuje desítky strojů díly a následně odváží do skladu prázdné palety. Patří k těm modernějším. Zatímco starší typy se orientují podle magnetických pásů v podlaze, tyto se pohybují autonomně podle odrazek připevněných na stěnách haly. Jsou schopné zpomalit před překážkou nebo zastavit, pokud jim něco nebo někdo vstoupí do cesty.

Na výrobě více než dvou tisíc převodovek denně by výroba ve Vrchlabí skončit nemusela. Škoda Auto v roce 2013 v dokumentu EIA pro záměr rozšíření závodu uvedla možnou kapacitu až čtyři tisíce kusů převodovek denně. Slimák dnes tento záměr uvedený před čtyřmi lety ve studii EIA nekomentoval. Výrobu převodovky DQ 200 zahájil vrchlabský závod po kompletní přestavbě a rozšíření v září 2012. Investice do nových hal a výroby dosud přesáhly šest miliard korun.

Přečtěte si také:

Po stopách Yetiho. Škoda Auto začne vyrábět Octavii i v Rusku

MM25_AI

Škoda Auto bude v Mladé Boleslavi vyrábět vozy s čistě elektrickým pohonem

Komentář: Skoda.de. Nápady VW jsou na hraně zákona


  • Našli jste v článku chybu?