Tomášem Jelínkem
Zlaté stránky si většina lidí spojuje s masivními telefonními seznamy, které v devadesátých letech nemohly chybět v žádné domácnosti. Už deset let se ale tato značka etabluje také ve světě českého internetu. „Je to tvrdý boj. Jeden den vyvinete novinku, druhý den ji má vaše konkurence a třetí den už může být o krok napřed,“ říká Tomáš Jelínek, produktový manažer společnosti Mediatel v rozhovoru pro týdeník EURO.
EURO: Zlaté stránky byly po revoluci téměř jedinou relevantní „databází“ kontaktů. Jak se podařilo tento papírový gigant přesměrovat do tvrdě konkurenčního prostředí internetu? JELÍNEK: V devadesátých letech jsme opravdu měli na trhu téměř monopol. Lidé, kteří jsou ve firmě už od začátku, vzpomínají, že na inzerci ve Zlatých stránkách se stály dlouhé fronty. Pak ale přišel zlom a začalo být jasné, že bez internetu to nepůjde. Bohužel zásadní krok přišel o něco později, než by bylo bývalo ideální. Začali jsme v roce 2000. Nejprve jsme na doméně www.zlatestranky.cz nabídli tytéž informace, které byly v papírových seznamech. Celou databázi jsme převedli do elektronické podoby. Zhruba před dvěma lety jsme přišli s řadou uživatelsky přívětivých služeb a veškerou energii jsme soustředili do inovací. Máme například vlastní mapy s praktickou funkcionalitou „najdi v okolí“, jsme největší na českém trhu v oblasti virtuálních prohlídek.
EURO: Co mohou zájemci díky vaší službě virtuálních prohlídek „navštívit“? Jde o obdobu kontroverzní Street View z dílny Googlu? JELÍNEK: Ne, to rozhodně ne. Naše 3D návštěvy fungují na úplně jiném principu. Jde o službu našim inzerentům. Z toho vyplývá, že se na rozdíl od Street View zaměřujeme především na interiéry. Poskytujeme klientům vizualizaci prostor, v kterých podnikají, ať už se jedná o hotel, restauraci, autosalon nebo obchod s nábytkem. Naše služba je tedy velmi odlišná od toho, co nabízí Street View, ale právě proto se tyto dvě aplikace můžou dobře doplňovat. Nedávno jsme se s kolegy z Googlu dohodli, že všechny naše 3D návštěvy budeme zveřejňovat nově také pomocí odkazů na Google mapách. Měli bychom začít od začátku příštího roku.
EURO: Narazili jste na podobné problémy se zveřejňováním informací, jaké potkaly právě Street View? JELÍNEK: Naštěstí ne, a má to své zřejmé důvody. My fotíme interiéry a exteriéry na základě přání inzerentů, výběrově, nedá se tedy hovořit o masovém sběru dat. Je tu samozřejmě mnohem menší pravděpodobnost, že poskytneme informace například o nemovitosti, jejíž majitel si to nepřeje. Kromě toho jsme se podobným problémům od začátku snažili vyhnout důsledným vyloučením jasné identifikace lidí nebo objektů. Jinými slovy: všichni lidé mají rozmazanou tvář a auta zase SPZ.
EURO: Internet se stal neodmyslitelnou součástí života. Jsou lidé dnes podle vás náročnějšími uživateli, než byli dříve? JELÍNEK: Rozhodně ano. Je to znát hlavně na tom, že naši klienti začínají požadovat jednoznačné záruky návratnosti svých investic. Už se nespokojí s tím, že informace bude někde viset. Chtějí přesně vědět, kolik lidí se k ní pravděpodobně dostane a jaká skupina lidí to bude. To je velká výzva nejen pro nás, ale pro tuzemský trh obecně – umět klientům přesně vykázat, co za svoje peníze dostávají.
EURO: Co máte v plánu na příští roky, co byste chtěli dokázat? JELÍNEK: V současné době věnujeme obrovské úsilí tomu, aby Zlaté stránky přestaly být spojovány jen s tištěnými seznamy. Chceme ukázat, že patříme do současného světa, že si dokonce troufáme na inovace, a to docela úspěšně.
EURO: Jak se vám jako člověku z branže líbí představa, že jednou bude díky virtuálním prohlídkám možné nahlédnout během vteřiny na kterékoliv místo na Zemi? JELÍNEK: Určitě nikdy nebude možné prohlédnout si úplně všechna místa. Vždycky budou oblasti, kam civilizace nedosáhne. V podstatě ale s takovou představou problém nemám. Přistupuji k takovým službám jako uživatel, který je zvědavý a chce na internetu pořád nacházet novou inspiraci.