Klienti logistických firem si s placením faktur dávají načas. Vyplývá to z údajů českého fintechu 4Trans, podle kterého se reálná doba zaplacení loni prodloužila. Problémy v tomto ohledu zaznamenávali podnikatelé už během covidové krize. Aktuálně se doba splatnosti drží v průměru na 54 dnech, přičemž průměrně zákazníci zaplatí s 12denním zpožděním. Ještě čtyři roky zpátky byla tato doba poloviční.
Znatelně se situace dotýká zejména menších a středních společností. Těm život komplikují i rostoucí náklady spojené s energetickou krizí a stále dražší bankovní financování. „V pár lidech musejí plnit veškeré své závazky, ty finanční pochopitelně načas. Když se jejich odběratelé s platbou faktury opozdí, nemohou čekat další dva týdny, jelikož musí financovat svůj provoz,“ komentuje Jaroslav Ton, generální ředitel 4Trans.
Ten takto zasaženým firmám nabízí řešení, jež poskytuje prostřednictvím metody faktoringu. Funguje to tak, že dopravce nahraje fakturu, 4Trans ji ověří a následně profinancuje. Celý proces trvá jen několik minut.
„Autodopravci, kteří čekají na peníze od odběratelů, se na nás mohou kdykoli obrátit. Poskytujeme jim okamžité proplacení faktur, díky kterému se splatnost zkrátí na pár minut,“ dodává ředitel s tím, že jejich provozní financování představuje funkční růstovou strategii. A to nehledě na výkyvy platební morálky nebo makroekonomickou situaci.
Vliv na celý segment
Vzhledem k tomu, že splatnost faktury přímo ovlivňuje cash flow dopravců, dotýká se opožděná platba ze strany zákazníků nejen jednotlivců, ale rovnou celého sektoru. Ve 4Trans se tyto praktiky snaží zmírnit pomocí služby ověřování platební morálky odběratelů, což klientům fintechu umožňuje ,proklepnout‘ si klienta již před zhotovením první zakázky. Po nahrání faktury do systému pak následně obdrží až 80 procent její hodnoty, a to obratem na účet. Odpadá tedy i starost s případným vymáháním pohledávky. Jistotu, že o své peníze nepřijde, má dotyčný také díky pojištění.
Loni se společnosti podařilo dosáhnout významného milníku, kdy na fakturách profinancovala miliardu korun. V únoru letošního roku už eviduje faktury v hodnotě půl druhé miliardy, díky čemuž míří na pozici lídra ve své oblasti. Má za sebou navíc rekordní léto, kdy hodnota průměrné faktury klienta vzrostla v srpnu na 22 tisíc korun. Oproti roku 2021 se tedy vyšplhala o více než 54 procent.
4Trans má v databázi momentálně více než 12 tisíc odběratelů po celé Evropě, přičemž jen za poslední rok zaznamenal nárůst klientů přes 350 procent. V letošním roce chce firma v růstu pokračovat, získat další zákazníky a více se zaměřit na zahraniční trhy, zejména Polsko. K tomu by měla pomoci investice 450 milionů korun, kterou firma obdržela v první polovině loňského roku.