Menu Zavřít

Odbrzděno

12. 12. 2002
Autor: Euro.cz

Osmá nejziskovější společnost v Česku

Jablonecká společnost TRW, někdejší Lucas Varity, vyrábí autobrzdy již půl století. Do povědomí veřejnosti se však letos nezapsala jen díky kulatém jubileu, ale také tím, že je osmou nejziskovější společností v České republice. Na místě, kde ještě před padesáti lety byla sklářská huť, je nyní největší světový výrobce zadních deskových brzd pro automobily, který loni dokázal při obratu šesti miliard korun vytvořit 441 milionů korun zisku. Společnosti TRW se tím zařadila mezi vyhlášené továrny na peníze, jakými jsou mobilní operátoři nebo například tabákový výrobce Phillip Morris. „V devadesátých letech, kdy jsme vyráběli jenom brzdy pro Škodu Favorit, jsme prošli drastickou restrukturalizací, která skončila koupí majoritního balíku nadnárodním koncernem Lucas Varity,“ říká generální ředitel firmy Ervín Appelfeld. O rok později se společnost přejmenovala na Lucas Autobrzdy. Za další dva roky na světovém kolbišti fúzoval koncern Lucas s gigantem TRW, takže dnes někdejší Autobrzdy Jablonec nesou název tohoto podniku.

Mitsubishi, Volvo, pak i Renault.

„Léta 1993 až 1995 pro nás znamenala martyrium, hodně jsme propouštěli, po celou dobu jsme museli uplatňovat krizový management,“ vzpomíná Appelfeld. „Trochu nám to ulehčila skutečnost, že Škoda Auto přecházela právě v roce 1994 z Favoritu na Felicii a také my jsme přebudovávali výrobu. Poté jsme získali první zahraniční klientelu, byly to značky Mitsubishi a Volvo a vše se začalo obracet k lepšímu.“ Později přibyl Renault a koncern Lucas rozhodl, že v Jablonci bude investovat 30 milionů dolarů. Kromě toho ještě zakoupil pobočku ve Frýdlantu v Čechách. „Pro srovnání: před deseti lety tvořily 90 procent našeho obratu dodávky do Škodovky, nyní je Mladá Boleslav menšinovým odběratelem zhruba s deseti procenty podílu,“ doplňuje personální ředitel firmy Vladimír Zákoucký. „A to dodáváme pro všechny tři modelové řady Škody, Fabii, Octavii i Superb.“

bitcoin školení listopad 24

Logistické centrum.

V roce 1999 došlo k další události, která pro TRW Lucas znamenala mezník - začala výroba hliníkových zadních diskových brzd. „Zatímco jsme řešili výrobní proces, zůstával problém s pohybem materiálu a růstem jeho objemu,“ říká Ervín Appelfeld. „Spíše než problémy s místem bylo přitom třeba řešit efektivitu těchto činností. Letos proto vzniklo logistické centrum, jehož kapacitu plánujeme s výhledem na očekávanou výrobu deseti až jedenácti milionů brzd za rok. Je umístěno uprostřed firmy, takže všechny výrobní haly mají přímé propojení do jeho provozu. Veškerá práce související s evidencí, zaskladněním, vyskladňováním, přípravou dokumentů pro expedici, se provádí na jednom místě,“ uvádí spokojeně Appelfeld.
Logistické centrum spojilo výrobní uzly bez venkovních přejezdů, což snížilo hlučnost v okolí podniku a zlepšilo podmínky pro výrobu citlivou na čistotu a hygienu. Centrum tvoří dvě navazující haly - sklad materiálu a polotovarů pro výrobu čtvercového půdorysu s regály pro 2111 palet a obdélníkový expediční sklad. Vlastní sklad je systémově uspořádán, používá speciální vybavení, pro evidenci je použita technologie čárového kódu s označením nejen položek materiálů a zboží, ale i míst jejich uložení. Systém řízení logistického centra je navázán na podnikový informační systém (pro brzdařskou část skupiny v Evropě, se serverem v německém Koblenzi), s nímž sdílí veškerá potřebná data. Využívá metodu Fi-Fo, ale je schopný pracovat v jakékoliv jiné, tok materiálu ze skladu do výroby je řízen systémem Kanban. Elektronická komunikace a archivace dat současně umožňuje bezprostřední reakci na veškeré požadavky zákazníků na zpětnou sledovatelnost - nejen při reklamacích, ale vždy, když chce mít zákazník informaci o historii a „rodokmenu“ každé gumičky, každého detailu vyrobené brzdy. Návaznost skladu na okolí řeší rampy, jejichž vstupy jsou přizpůsobeny pro jakékoliv vozidlo či návěs. Zboží přebírají vozidla zákazníků, dispečer centra však organizuje jejich rytmus s ohledem na optimální průběh expedice a distribuce. Stejná praxe se uplatňuje při spolupráci s vlastními dodavateli.

TRW.

Skupina TRW Automotive je světovým lídrem v oboru se sedmdesátiprocentním podílem na evropském trhu. Její závod v Jablonci nad Nisou je zřejmě místem s největší produkcí zadních diskových brzd na světě. Jeho výrobky se montují do aut u zákazníků v Evropě, Asii, Africe i v Americe. „Před deseti lety jsme se s jabloneckými giganty, jako byl Liaz a Bižuterie, nemohli srovnávat. Nyní jsme největším zaměstnavatelem v regionu,“ říká Vladimír Zákoucký.

  • Našli jste v článku chybu?