Menu Zavřít

ODDÁLENÝ POHŘEB DUTY FREE

7. 8. 2001
Autor: Euro.cz

V í d e ň s k ý     s u m m i t     E U

Evropská unie zatím nerozhodla o zrušení bezcelního prodeje, takzvaného duty free, jež by mělo nabýt účinnosti od 1. července 1999.

Obchodníci, kteří se živí tímto typem obchodu, přinášejícím zisky hlavně lodním přepravcům na kanálu La Manche v konkurenci s podmořským tunelem, ostře proti rušení svých koncesí protestují. Jednotný trh Evropské unie však již neskýtá prostor pro tento druh obchodu. Obchodníci však argumentují velkou ztrátou pracovních míst, což je citlivé místo unie a většina partnerů při jednáních na tuto notu slyší. „Patnáctka se nicméně neusnesla na zrušení duty free vzhledem k potřebné jednohlasnosti, které nedosáhla.

KL24

„Vyjma dvou jsme byli všichni pro. Vyjádřili jsme tím, že není možné pracovat na evropském paktu zaměstnanosti a zároveň podporovat opatření, jež pracovní místa maže, prohlásil na summitu německý kancléř Gerhard Schröder. Britská delegace naopak mluvila o třech hlasech proti. Nikdo však ony protestující nejmenoval. Během setkání se ale dal vyčíst nesouhlas s protestem z prohlášení Dánska, Nizozemska a Belgie. Francie, Británie a Německo prosazují oddálení zákazu ve jménu zachování pracovních míst. „Pouze malý počet zemí byl proti znovuotevření otázky. Velmi jasně bylo poznat, kde se nachází jádro problému, prohlásil mluvčí britského premiéra Tonyho Blaira. Problém byl tudíž kvůli těmto neshodám přesunut na ministry financí členských zemí, aby se na případ podívali zevrubněji v prvním pololetí příštího roku, kdy unii předsedá Německo. Evropská rada většinou hlasů podporuje alespoň omezené prodloužení přechodného období.

O zastavení výhodného prodeje bez celního zatížení se EU rozhodla již v roce 1991 vzhledem ke vznikajícímu jednotnému evropskému trhu, který začal existovat v roce 1993. Jak vidno, již tehdy dostali obchodníci operující ve zmíněném sektoru a s nimi spojení podnikatelé téměř pětileté tranzitivní období, aby se stihli nějak zařídit. Nejde jen o zrušení výhod pro cestující, kteří se mohou dostat k levnějšímu alkoholu, drogerii či tabáku. Do potíží se dostanou britské přepravní trajekty mezi Francií a Británií, kterým pokrývá bezcelní obchod největší část obratu. O zisky by mohli přijít rovněž producenti skotské whisky, protože by přišli o výhody z letištního prodeje proslulého nápoje.

  • Našli jste v článku chybu?