Strojírenský podnik koupili od Appianu čtyři manažeři
Nejasné majetkové uspořádání, a přesto miliardové zakázky od státu, mnohdy bez výběrového řízení. Tak fungoval obchodní model mezi firmou Škoda Transportation a Českými drahami. I kvůli tomu byl státní přepravce často kritizován.
Většina pro Plzeň O tom, že je kritika oprávněná, svědčí několik údajů. České dráhy utratily za nákup nových vozů od roku 2007 do počátku toho letošního 12,6 miliardy korun. Většinu z této sumy, zhruba 11,3 miliardy korun, inkasoval plzeňský podnik či některá z jeho dceřiných firem. Média v této souvislosti psala počátkem letošního roku o několika případech. Třeba když ČD v takzvaném jednacím řízení na dodávku 34 nových řídicích vozů oslovily jen společnost Pars nova ze skupiny Škoda Transportation. „Není to poprvé, kdy vynechaly klasický tendr. Stejným způsobem už vybraly na konci loňského roku nové dvoupodlažní příměstské soupravy CityElefant od Škody Vagonky,“ uvedla letos v lednu Mladá fronta Dnes. Stejně získala společnost Škoda Transportation několik zakázek bez výběrových řízení i od dceřiné společnosti ČD – firmy ČD Cargo, a to ještě za již odvolaného ředitele firmy Josefa Bazaly. Na nevýhodnost nákupů upozornil i mimořádný audit společnosti KPMG, která takové investice označila jako zbytečné. Někdejší vedení ČD Cargo ale oponuje tím, že se v následujících letech ukáže, o jak výhodné investice šlo.
Nikdo jiný nezůstal
Škoda Transportation ovládla v rámci expanze takřka všechny významnější výrobce kolejových vozidel v Česku. ČD a jejich dceřiná firma mohou argumentovat i tím, že by zakázky od státní firmy měli získávat především čeští výrobci, když už kvůli ničemu jinému, tak aspoň proto, aby získali pro úspěch v zahraničních tendrech tolik důležité reference. Takový argument ale poněkud kazí skutečnost, že v tomto případě není vůbec jasné, komu plynuly zisky ze zakázek pro stát. Oficiálně je majitelem škodovky holandská společnost Appian Machinery. Respektive byla. Počátkem minulého týdne totiž Škoda Transportation oznámila, že jejím novým vlastníkem je čtveřice mužů – dva z nich jsou vrcholoví manažeři podniku, jeho generální ředitel Tomáš Krsek a druhý nejvyšší muž ve firmě Michal Korecký. Významného evropského výrobce kolejových vozidel dále ovládne Marek Čmejla a Jiří Diviš, zástupci zahraniční investiční společnosti Appian.
Manažeři financují nákup firmy částečně z vlastních zdrojů a zbytek formou půjčky. Žádné bankovní úvěry si prý na nákup akcií nevzali. Cenu transakce s odvoláním na dohodu s Appianem noví vlastníci nezveřejnili. Krsek na otázku týdeníku EURO pouze konstatoval, že jde o miliardy korun. Současně dodal, že Čmejla, Krsek a Korecký ovládnou každý přes dvacet procent akcií, zbytek firmy pak Diviš. Obchod ještě musí schválit Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. „Škodovka je skvělá firma, její koupi považuji za úžasnou životní příležitost,“ komentoval transakci Krsek. Dalším důvodem, který při rozhodování sehrál významnou roli, byl prý i negativní ohlas v médiích na neprůhlednou vlastnickou strukturu.
Tajemný Appian Škoda Transportation, výrobce lokomotiv, tramvají, trolejbusů a vozů metra, je posledním výrobním podnikem, který zbyl ze Škody Holding. Ta vznikla ze zkrachovalé Škody a.s., jejíž zdravou část skupina Appian Group či Appian Machinery se sídlem v Amsterodamu ovládla za 800 milionů korun v roce 2003. Právě o majitelích Appianu se stále spekuluje. Ví se jen, že zmíněnou firmu v Česku zastupovali Čmejla s Divišem. Mluvčí Appianu Miroslav Novák ale slíbil, že v nejbližším možném termínu bude odhalena i tato záhada. Zatím se tedy může spekulovat o tom, že kromě Čmejly a Diviše měli v Appianu či Škodě Holding majetkové podíly i někdejší ředitel Škody Jiří Zapletal a šéf společnosti ČEZ Martin Roman. Ti ale taková tvrzení popírají. Appian se částí Škody Holding postupně zbavil. Nejlepším obchodem byl prodej plzeňského výrobce turbín Škoda Power jihokorejskému Doosanu loni v prosinci. Prodejní cena činila 11,5 miliardy korun.