Volkswagen
PRAHA (tpk) - V německém koncernu se daly věci do pohybu podstatně rychleji, než si jeho šéf Bernd Pischetsrieder od úsporného programu ForMotion sliboval. A docela jiným směrem. Aféra kolem trestního oznámení na Helmutha Schustera (EURO 27/2005) se totiž rozrostla a pomalu rozkrývá vztahy mezi představenstvem a radou zaměstnanců. A vzhledem k zářijovým volbám v Německu se do ní vložili i politici.
Minulé pondělí začala nezávislá auditorská firma KPMG pracovat na prověřování skandálu. Deník Süddeutsche Zeitung zveřejnil informace, podle nichž zaměstnanci VW založili holding Impesa sdružující šest firem, jež se ucházely o zakázky Volkswagenu a jeho dceřiných firem v Česku, Indii, Angole, Lucembursku a ve Švýcarsku. Kromě bývalého personálního ředitele Škody Helmutha Schustera měl tento plán vypracovat nedávno odstoupivší šéf podnikové rady VW Klaus Volkert. Jenom v Indii si měl Schuster přijít na tři miliony eur za slib, že ve státu Ándhrapradéš bude postaven montážní závod VW. Šéf koncernu Bernd Pischetsrieder proto minulý týden veškeré aktivity, které měly za cíl vybudování továren v Indii a v Angole, pozastavil.
Zároveň se však objevilo podezření, že si představenstvo kupovalo přízeň podnikové rady. Pro její členy prý pořádalo výlety firemním letadlem a součástí poskytovaných služeb byly i luxusní prostitutky. Předseda konzervativní zemské vlády Dolního Saska, která drží v koncernu zhruba osmnáctiprocentní podíl, Christian Wulff vybídl k důkladnému šetření i za cenu, že přijdou o místa nejvyšší manažeři včetně personálního ředitele Petera Hartze.
Mezitím se Wolfgang Bernhard, nedávno jmenovaný šéf divize Volkswagenu, do níž kromě značky VW spadá Škoda, Bugatti a Bentley, snaží bojovat s problémy ve výrobě. Minulý týden zveřejněný plán má zvýšit kvalitu vozů, a přitom snížit produkční náklady, které jsou až o čtyřicet procent vyšší než u konkurence. Bernhard to ale bude muset opakovat hodně hlasitě, aby jej zaměstnanci v současném hluku ve Volkswagenu vůbec slyšeli.