Menu Zavřít

Odhalený protivník

14. 4. 2005
Autor: Euro.cz

Prodeje vozů

PRAHA (tpk) – Nikdy není tak špatně, aby nemohlo být ještě hůř, napadne člověka při pohledu na tabulku prodejů osobních vozů v Česku za první čtvrtletí. Bídné výsledky ze stejného období loňského roku znamenaly oproti prvním třem měsícům roku 2003 více než desetiprocentní propad. Letos však byly revidovány podle nové metodiky. Na základě počtu registrovaných vozů se zjistilo, že zákazníci loni v tuzemsku nekoupili 30 360 automobilů, jak vykázali prodejci, ale pouze 28 713. A v tomto roce bylo do konce března registrovaných nových osobních vozů v Česku ještě o tři procenta méně.
Nová metodika rovněž přehodnotila vnímání toho, která zahraniční značka za první loňský kvartál v Česku bodovala nejvíce. Nebyl to ani Ford, ani Volkswagen, které se přetahovaly o domnělé prvenství, ale Peugeot těsně následovaný Renaultem. Francouzské značky sice vykázaly prodeje 1468, respektive 1274 vozů, zaregistrováno však bylo 1609 a 1593 těchto automobilů. U ostatních prodejců vedlo uplatnění nové metodiky většinou spíše ke snížení čísel.
V těchto souvislostech je nástup Renaultu v letošních prvních třech měsících pochopitelnější. Nejvýrazněji se z jeho stáje prosazovala cenově velmi přijatelná Thalia, již si koupilo 1060 zákazníků a která měla na svědomí téměř polovinu prodejů značky. Ještě lépe by na tom Francouzi byli, pokud by do čísel zahrnuli Dacii Logan. S 512 vozy je totiž zatím pátým nejprodávanějším modelem. Mezi šampiony prvního čtvrtletí lze započítat i Audi a Opel, kterému vydatně pomohla mohutná reklamní kampaň.
Nejvýraznější pokles oproti loňsku postihl Mazdu a Nissan. První jmenovaná značka doplácí na nástup nových modelů u konkurence (například proti Mazdě3 vyjel Ford Focus, Citroën C4 a posílil VW Golf či Opel Astra), na prodejích Nissanu se projevilo, že jej čeká od 1. července změna zástupce pro Česko. O více než deset procent šla dolů také čísla od Fordu, Fiatu nebo Seatu. Zvláště u Fordu se však dá očekávat rychlý vzestup, neboť nový Focus se prodává oficiálně od 22. února a kampaň se sotva rozběhla.
Pro většinu prodejců však svorně platí: ještě že existují lehké užitkové vozy. Již loni propad zájmu o osobní automobily částečně kompenzovaly, a letos zatím celkové prodeje dokonce táhnou nahoru. Díky jejich 26procentnímu nárůstu bylo v Česku za první tři měsíce zaregistrováno o 1,7 procenta více osobních a lehkých užitkových vozů než loni. Slabé stoupání, ale aspoň nějaké. Zákazníci totiž dále objevují kouzlo možnosti odpočtu DPH při koupi a poučení prodejci rozšířili nabídku (jenom v nejmenším segmentu do dvou tun přibylo dvanáct modelů). Coby lehký užitkový vůz je k dispozici spektrum automobilů od Fiatu Panda či Citroënu C2 až po Porsche Cayenne, tedy v podstatě cokoli, kam se dá namontovat přepážka oddělující zavazadlový prostor. Některé značky se navíc výrazněji chopily příležitosti, jako třeba Volvo. A především se v zástupu objevila Škoda Octavia. Její prodeje jako lehkého užitkového vozu hravě vyvážily pokles prodejů Škody mezi osobními automobily.
Kromě mírného vzestupu celkových prodejů je na letošních výsledcích jedna pozitivní věc. Pokles přetrvávající po celý loňský rok si neuměla většina prodejců vysvětlit. Během letošních tří měsíců je však protivník zjevný. Ojetých automobilů bylo v Česku zaregistrováno o 27 procent více než ve stejném období minulého roku. Čtvrtrok ojetin Registrace vozů v ČR
1-3/2005 1-3/2004
osobní automobily 27 844 28 713
lehké užitkové vozy 7 023 5 583
ojeté osobní automobily 27 823 21 890
ojeté lehké užitkové vozy 1542 1344 Deset zastavení JARA Nejprodávanější značky v ČR od ledna do konce března 2005
značka osobní automobily lehké užitkové vozy celkem změna proti 1-3 2004
1. Škoda 12 817 561 13 378 +1,8 %
2. Renault 2123 615 2738 +32,9 %
3. Volkswagen 1394 1015 2409 +3 %
4. Ford 1195 996 2191 2409 -9 %
5. Peugeot 1349 589 1938 -13,2 %
6. Opel 1135 400 1535 +14,9 %
7. Citroën 816 446 1262 -8,7%
8. Hyundai 1050 196 1246 +1,5 %
9. Toyota 825 147 972 -15 %
10. Fiat 554 319 873 -15,8 %

  • Našli jste v článku chybu?