Svými výrobky podporujeme každého v hledání vlastní cesty. V tom, jak co nejlépe využít svůj potenciál na maximum a dosáhnout vysněných cílů. Tímto sloganem má firma Reebok samozřejmě na mysli hlavně sportovní nadšence, kteří si „chtějí vypracovat postavu, zaběhnout skvěle těžký závod, být hvězdou na ledě anebo si jen užít sportovní odpoledne s přáteli“. Nyní však dostává oficiální heslo této světoznámé značky trochu ironický nádech. Důvodem je obří finanční skandál její pobočky v Indii. Dva tamní nejvyšší manažeři sice dosáhli „vysněných cílů a také maximálně využili svůj potenciál“, ovšem nelegálním způsobem.
Někdejší výkonný ředitel Reeboku v Indii Subhinder Singh Prem a bývalý provozní ředitel Vishnu Bhagat čelí podezření, že připravili firmu nejméně o 8,7 miliardy rupií, což je v přepočtu 160 milionů dolarů. Letos v březnu byli propuštěni. Postupně vychází najevo, že oba léta čarovali s účetními knihami. A nejen to. V hlavním městě Dillí provozovali nejméně čtyři ilegální sklady, prostřednictvím kterých odkloňovali firemní zboží. Oficiálně jej vykazovali jako defektní a následně jej prodávali přes neautorizované franšízy.
„Zahájili jsme vyšetřování. Nyní budeme prověřovat účetní firemní záznamy a provedeme audit,“ uvedla policie ve městě Gurgaon. K zatčení podezřelých však prozatím nedošlo. Reebok prý musí nejdříve žalobu podložit „relevantními dokumenty a pádnými důkazy“. Nicméně policie drží nad dvojicí permanentní dohled. Existují totiž obavy, že by se mohli pokusit uprchnout ze země.
Body díky kriketu
Subhinder Singh Prem veškerá obvinění odmítá a sám prý podnikl právní kroky proti dřívější mateřské společnosti. Žaluje ji za „pomluvy a za ukončení pracovního poměru“. Pro Reebok pracoval od roku 1995, kolem roku 2008 začal usilovat o post nejvyšší. Ve funkci CEO rozjel kampaň za větší popularizaci značky v zemi. V úvodu se soustředil především na indické ženy. Vědělo se totiž, že i když si najdou na cvičení čas a peníze, používají přitom nevhodné oblečení. Přinejlepším si oblékaly manželovo sportovní tričko a jeho tepláky. Změna myšlení Indek a jejich přesvědčování, že si mohou začít pořizovat vlastní sportovní oblečení, a přitom vypadat i pěkně, bylo jednou ze strategií, kterou Reebok v Indii před lety rozjel. Mezi další patřilo například školení profesionálních trenérů fitness. Zatímco v roce 1996 jich bylo dvacet, o devět let později už Reebok certifikoval přes sedm stovek vyškolených cvičitelů.
„Zahájili jsme malou fitnessovou revoluci v Indii,“ chlubil se tehdy Prem na stránkách indického tisku. Přes nadšená prohlášení je ale nutno poznamenat, že pod jeho vedením Reebok žádné rekordy v Indii nakonec netrhal. Značka je zde populární, ale spíše díky podpoře kriketu, který patří mezi nejoblíbenější sporty v zemi.
Začalo to hroty
Aféra je pro světoznámou firmu nepříjemná. Není divu, Reebok si desítky let snaží budovat dobrou pověst po celém světě. Jméno nesmírně hbité jihoafrické gazely nese od roku 1958, samotná manufaktura na sportovní obuv však vznikla mnohem dříve. Takto originálně ji pojmenovali vnuci Josepha Williama Fostera, náruživého běžce a zakladatele firmy pocházejícího z anglického Boltonu.
Je tomu již 115 let, co J. W. Foster namontoval na podrážku svých běžeckých bot hroty, díky čemuž vznikly první tretry. Do pěti let představil nový model Foster Deluxe Spike, který se stal naprostou jedničkou mezi atletickou obuví na dalších padesát let.
Sláva Fosterových ryze sportovních bot se díky sportovcům a všeobecnému rozvoji organizovaného sportu rozšířila i za oceán, kde v té době neměla žádnou konkurenci. V roce 1979 odkoupil licenci pro severoamerický trh Paul Fireman, obchodní partner s outdoorovým sportovním vybavením. Boty Reebok jej zaujaly na mezinárodní výstavě natolik, že ještě týž rok představil první tři modely běžeckých bot, čímž položil základy světoznámosti značky.
Reebok se jako výrobce sportovní obuvi a dalšího sportovního vybavení postupně vypracoval na třetí příčku ve světě. V srpnu 2005 však jeho vedení kývlo na nabídku světové dvojky – německého Adidasu. „Příležitost spojit dvě tak celosvětově známé a respektované společnosti se vám naskytne jen jednou za život,“ řekl tehdy šéf Adidasu Herbert Hainer, jehož firma za transakci zaplatila 3,1 miliardy eur (více než 90 miliard korun). Získáním značky Reebok zvýšil Adidas podíl na americkém trhu sportovní obuvi více než dvojnásobně, na zhruba dvacet procent. A o to Němcům hlavně šlo – dohnat a pokud možno do budoucna i předehnat světovou jedničku Nike.
Neklidní prodejci
Počátkem měsíce vedení společnosti Adidas oznámilo, že uzavře jednu třetinu z celkového počtu 900 prodejen Reebok v Indii, a sice jako součást „nové restrukturalizační strategie“. Ve své indické kanceláři teď bude muset Reebok pořádně vyvětrat a uklidit. Divize má již nové vedení. Výkonným ředitelem se stal Claus Heckerott a šéfem prodeje byl jmenován Frederic Serrant. Jejich uvedení do funkcí však vyvolalo nervozitu u pětatřiceti vlastníků tamních franšíz. Namítali, že jim společnost neplatí včas. Novému CEO a také německému ústředí zaslali dopis, v němž požadují vyjasnění situace. „Nový management neposkytl žádné oficiální stanovisko týkající se změn, a proto se cítíme izolováni a v temnotě, co se týče budoucího směřování našeho byznysu se společností Reebok v Indii,“ píše se v dopise.
Indičtí provozovatelé obchodů Reebok přitom řešili nejrůznější potíže, včetně finančních, již se starým vedením. Podle odborníků však právě bývalí manažeři společnosti nadělali v zemi při zakládání franšíz více škody než užitku. Například i tím, že k otevíraní značkových obchodů Reebok přemlouvali drobné podnikatele, kteří provozovali do té doby stánek s pouličním občerstvením, v těch lepších případech obchodníky s elektronikou. Těmto lidem chyběly jakékoli zkušenosti s prodejem kvalitního sportovního zboží.
Podle indického deníku The Economic Times si zástupci firmy Adidas odvezli ze tří ilegálních skladů v Indii. Ten čtvrtý, poslední sklad, nyní údajně hlídá policie. Co do hodnoty je to ale pro firmu velice slabá náplast za celkové ztráty v zemi. Indie přitom nepatří mezi největší trhy Adidasu. Světoznámému výrobci sportovního oblečení a obuvi se ale jinak daří. Čistý zisk firmy vzrostl v prvním čtvrtletí letošního roku o 38 procent na 289 milionů eur (7,2 miliardy Kč). K těmto číslům jí však pomohl především vysoký prodej v Číně.