Menu Zavřít

Odmítnutí předem

16. 4. 2008
Autor: Euro.cz

MasterCard přichází...

Celý podtitul: MasterCard přichází s korporátní kartou inControl, která umožní zaměstnavatelům přísnou kontrolu výdajů

Dva lístky na zápas NBA: 600 dolarů. Poté večeře s klientem o pěti chodech: 300 dolarů. E-mail od vašeho šéfa příští den ve čtvrt na devět večer, ve kterém vám dává za úkol firemní záležitost, kterou máte vyřídit ve dvě hodiny odpoledne při šampaňském v baru: bez uvedení ceny.
Tento scénář by se mohl stát realitou díky společnosti MasterCard. Tento gigant v oboru kreditních karet zavádí ve spolupráci s Royal Bank of Scotland korporátní kartu, jež umožní společnostem zcela striktně stanovit, jaké restaurace, bary a hotely mohou jejich zaměstnanci navštívit.
Zavedení kreditní karty inControl od MasterCard nemohlo být načasováno lépe. Kvůli ekonomické krizi se totiž mnoho společností pokouší snížit rozpočty na cestování a výdaje. Proto přesunuje pracovníky z byznysové třídy do běžné a snižuje jim diety. Příště chce MasterCard vytvořit kartu pro rodiče, aby mohli více kontrolovat útraty svých dětí.
Karta inConrol funguje následovně. Na základě internetového softwaru vyvinutého Orbiscomem, dublinskou společností zabývající se platebními systémy, může supervizor stanovit celkové výdajové limity pro jednotlivé zaměstnance či jejich skupiny a vytvořit seznam povolených hotelů a restaurací (Pret a Manger ano, Chez Panisse ne). Může také zařídit odmítnutí plateb po konkrétní hodině nebo u pochybné společnosti. Účetní budou jásat nad výhodami, které jim umožní získat informace o útratách svých zaměstnanců v reálném čase prostřednictvím e-mailu nebo textových zpráv. Systém také umožňuje společnostem vydávat karty pro zaměstnance nebo dodavatele použitelné pouze na jeden nákup nebo platné jen jeden týden. „Pomůže to snížit zbytečné výdaje, zlepšit spletitá korporátní pravidla a zjednodušit účetnictví,“ říká Steve Abrams, globální šéf komerčních plateb společnosti MasterCard.

Bojovník s podvody

Karta InControl je v centru pozornosti MasterCard, protože chce získat větší podíl na trhu s korporátními kartami. V současnosti jsou dle The Nilson Report (Nilsonovy zprávy), prestižní obchodní publikace, v této oblasti v čele American Express a Visa s téměř 23procentním podílem. Raghav Prasad, šéf komerčních karet v Royal Bank of Scotland, partnerovi MasterCard v tomto společném podniku, říká, že banka vede v Británii rozhovory se čtyřmi společnostmi, které mají o karty zájem. Zatím nebyla zveřejněna žádná data ohledně zapojení USA, ale MasterCard na nedávné konferenci ve Washingtonu zaznamenal po prezentaci produktu dotazy od několika amerických státních agentur.
Největší dopad nové technologie by měl být zřejmý, až na počátku příštího roku karty inControl dorazí na spotřebitelský trh. Software, který umožňuje držitelům karet zařídit, kdy a kde jsou jejich karty použitelné, by měl pomoci snížit počet podvodů s falešnou identitou, které pouze v USA způsobují ztrátu 45 miliard dolarů ročně, uvádí Javelin Strategy & Research, společnost pro výzkum finančních služeb a plateb. „Je to hudba budoucnosti,“ říká prezident Javelinu James Van Dyke.
MasterCard zahájil rozhovory s různými vydavateli karet kvůli vytvoření kreditní karty pro vysokoškolské studenty. Rodiče by mohli naprogramovat karty tak, že by dostali textovou zprávu s dotazem, jestli si jejich syn smí koupit pozdě v noci pizzu, nebo že jejich dcera překročila stanovený limit. Abrams z MasterCard, který má jedno dítě na vysoké škole a druhé, jež ji právě dokončilo, se nemůže dočkat, až bude moci poslední produkt vyzkoušet. „Chtěl bych mít i zeměpisnou kontrolu,“ říká. „Nechci, aby mé děti nakupovaly na internetových stránkách mimo USA, Kanadu a možná Británii.“

Praporek s. 31:
Příště chce MasterCard vytvořit novou kartu pro rodiče, aby mohli více ovlivňovat útraty svých dětí

WT100

Copyrighted 2008 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

Překlad: Marjánka Růžičková

  • Našli jste v článku chybu?