TAJEMNÍK SVAZU DOVOZCŮ AUT PAVEL TUNKL: Nemožnost odpisu DPH při koupi nových služebních osobních aut je nesystémovým krokem, tvrdí Pavel Tunkl. Čím si vysvětlujete letošní propad prodeje nových osobních aut v České republice?
TAJEMNÍK SVAZU DOVOZCŮ AUT PAVEL TUNKL: Nemožnost odpisu DPH při koupi nových služebních osobních aut je nesystémovým krokem, tvrdí Pavel Tunkl. Čím si vysvětlujete letošní propad prodeje nových osobních aut v České republice? Na tomto trendu se podepsala zejména zcela nedobrá informovanost ohledně vstupu ČR do EU - různě se kalkulovalo, zda auta budou, či nebudou levnější. Nikdo nechtěl slyšet, že máme třetí nejnižší ceny aut v EU, že se budou vstupní ceny v celé Evropě vyrovnávat. Do budoucna tedy spíše ceny aut porostou, než by klesaly. Prodává se u nás velmi málo nových aut, vázne obnova, vozidla stárnou. Stále existuje velký nepoměr mezi prodejem dovážených ojetých a nových vozidel. Trh užitkových vozidel naopak poměrně razantně roste. Proč? Na trhu lehkých užitkových vozidel se jasně podepisuje hluboká nekoncepčnost a nesystémovost našich státních orgánů v přístupu k věci. Existuje obecná směrnice, že na všechno, co slouží k podnikání, může být odpočet DPH. Dnes přitom neexistuje firma, která k náplni své práce nepoužívá i osobní automobil. To je přitom jediná věc sloužící k podnikání, u které nelze DPH odečíst. Některé země v Evropě odpočet DPH i u osobních aut mají, existují různé systémy. Například procentuální (dle podílu firemních a soukromých jízd), 5/7 (počet pracovních dnů) nebo nejjednodušší 50% odpočet DPH. Jak se vůbec liší lehké užitkové auto od osobního?
V osobních autech v minulosti existovala kategorie osobní montážní automobil s možností odpočtu DPH, který byl určen jak pro přepravu osob, tak pro převoz materiálu. Ministerstvo financí hledalo zdroje příjmů a koncem loňského roku možnost odpočtu daně pro tato vozidla zrušilo. Sice to chápu, ale je to kontraproduktivní. Proto nastal přesun požadavků zákazníků-podnikatelů na malá užitková vozidla, která se vyznačují tím, že hmotnost nákladu musí převažovat nad hmotností posádky a navíc musí mít pevnou přepážku. Část osobních aut, kde hmotnostní vzorec vyhovoval, se začala vyrábět jako užitková auta. Vizuálně auta vypadají stejně, ale vnitřně jsou jiná, jsou to nákladní auta.
Jaká by byla ideální systémová změna?
Pro podnikatelské prostředí by bylo rozumné vycházet ze základního principu, že auto je výrobní prostředek. A pokud je to výrobní prostředek, musí mít možnost odpočtu DPH. Nepřimlouval bych se za nějakou složitou cestu, např. procentuální, ale pro jednoduchost bych doporučoval nejprve 50% možnost odpočtu DPH. Model 5/7 se mi sice zdá optimální, ale z pohledu MF je zřejmě nepřijatelný.
U lehkých užitkových aut by se odpočet DPH měl také změnit?
Ne, to jsou nákladní auta, tam není co řešit. Je jen otázka, zda by se těchto provedení tolik vyrábělo i po podobné úpravě. Když zákazníkovi, který vlastní montážní závod, nevadí, že jezdí v užitkovém vozidle, tak ať v něm klidně jezdí i nadále - je to jeho věc.
Jsou dostatečně přísná pravidla pro přestavbu osobních aut na užitková?
Dnes máme v ČR jedny z nejpřísnějších podmínek v Evropě, tady není co zpřísňovat. Máme tam tuhou pevnou přepážku, která není nikde v Evropě. Ve většině zemí není například zákonný požadavek na vybavení vozidel pevnou tuhou přepážkou na ochranu posádky.
Slyší ministerstvo financí na navrhované úpravy odpočtu DPH?
Neštěstím našich ministerstev je to, že chybí dlouhodobá koncepce. To není otázka dnů, my dobře víme, že není nejpříznivější hospodářská situace. Nicméně by bylo vhodné alespoň předhlásit další postup v nejbližších dvou až čtyřech letech. Současný postup v legislativě v této oblasti je nepřijatelný. Přijme se zásadní zákon a doba mezi vyjitím ve sbírce a účinností zákona je velmi malá. Často ještě chybějí prováděcí předpisy. Zákony se zásadním dopadem na činnost podnikatelů by měly vycházet nejméně rok dopředu, tak aby se na ně mohly všechny zúčastněné subjekty připravit.
Jak se bude trh lehkých užitkových vozidel dále vyvíjet?
Obecně tato vozidla slouží malému podnikání, a tak, jak se ty aktivity v malém podnikání rozrůstají, je větší poptávka po vozidlech. Obnova tohoto segmentu vozidel bude logicky pokračovat a trh LUV neporoste o 50 procent, ale nicméně bude růst.
O kolik?
Trh je určitá houpačka. Po roce 1990 velmi dynamicky rostl, neboť se obnovoval vozidlový park. Poté stagnoval a v minulých letech dokonce nepatrně klesl. Domnívám se, že v příštích letech nadále poroste, avšak v rozsahu 5-10%. Bude záležet také na tom, jaké podmínky pro vozidla používaná k podnikání budou v příštích letech nastaveny.