První větou chválí, hned druhou ale tuzemští podnikatelé zpochybňují pomoc, kterou nabízí ministerstvo financí.
Možnost odečíst daň z přidané hodnoty při koupi nového osobního vozu je sice příjemná, ale v době hospodářské krize si představují účinnější podporu od státu. „Proč stát upřednostňuje automobilový průmysl?“ ptají se čeští byznysmeni.
V minulém roce kupoval Rostislav Dvořák, předseda oděvního družstva Vývoj v Třešti, pro firmu nová auta. Kdyby počkal, možná by letos ušetřil daň z přidané hodnoty. Přesto navrhovaný odpočet DPH podnikatelem při nákupu nového osobního vozu považuje za nepodstatný v době hospodářské krize, kdy podnikatelé spíše přemýšlejí o přežití své firmy, nikoli o novém autě.
„Osobně si myslím, že je to akce, která nepodpoří tuzemské firmy. Jistě to majitelé společností uvítají, protože ušetří. Fakticky jde ale o podporu automobilového průmyslu, ne českých podniků,“ míní Dvořák. Jedním dechem dodává, že si ministra financí Miroslava Kalouska váží, ale měl by pro něj účinnější návrhy, jak pomoci českému hospodářství. Třeba zkrácení limitů v odpisových třídách na polovinu nebo zavedení cenové hranice na elektrickou energii.
„Když koupím do firmy počítač, tak za dva roky už nemá žádnou hodnotu, ale musím ho odepisovat čtyři roky. Zkrácení limitů v odpisových třídách by podpořilo investiční a technický rozvoj, tím i růst zaměstnanosti a spotřeby,“ vysvětluje svůj nápad. Druhý se týká cen elektrické energie. „Vláda může rozhodnout, že 40 miliard, které letos dostane z dividend ČEZ, rozpustí do cen energií, a sníží tak ceny pro podnikatele. Tvrdí, že nemohou kvůli Evropské unii stanovit limity, ale to není pravda. Skokové navýšení cen, kterému jsme nyní vystaveni, je nemorální a neslušné,“ míní Dvořák s tím, že jde-li hlavně o podporu českého automobilového průmyslu, je směrována pro Škodovku. Malými vozy, které se v tuzemsku vyrábějí, podnikatelé většinou nejezdí.
„Kalousek myslí, že podpoří hlavně Škodovku, ale zajímalo by mě, kolik podnikatelů jezdí těmito vozy. My ze šesti osobních vozů nemáme Škodovku ve firmě ani jednu – domluvili jsme lepší ceny za kvalitnější auta. Jde-li státu o hospodářský rozvoj, tak firmám toto opatření nepřinese téměř nic,“ dodává Dvořák.
Ušetříte už v dubnu
ODPOČET DANĚ V ZEMÍCH EU
Plošný zákaz odpočtu daně při nákupu osobních automobilů (s určitými výjimkami, například pro vozy taxi, autoškoly) uplatňuje Bulharsko, Dánsko, Irsko, Francie, Kypr, Litva, Malta, Maďarsko, Portugalsko, Rakousko, Řecko, Slovinsko, Slovensko, Švédsko. Zákaz s modifikacemi aplikují Velká Británie, Finsko, Lotyško, které dovolují uplatnit nárok na odpočet daně pouze u automobilů, které jsou využívány výhradně pro podnikatelské účely, pokud je osobní automobil určen rovněž pro používání pro soukromé účely, odpočet daně nelze uplatnit. Jen určitý podíl odpočtu daně – 50 procent – umožňují Belgie a Španělsko, maximálně 60 procent Polsko. Bez omezení platí odpočet daně u osobních automobilů v Estonsku, Lucembursku, Nizozemsku, Rumunsku a od roku 2004 v Německu. Pramen: ministerstvo financí
Ministerstvo financí s návrhem přichází hlavně kvůli krizi v automobilovém průmyslu. Zároveň tak chce odstranit dosavadní systémovou nerovnost v odpočtu daně u motorových vozidel. „Ministr Kalousek předloží návrh na nejbližší řádné schůzi Poslanecké sněmovny jako pozměňovací návrh k projednávané novele zákona o DPH. Je v našem zájmu, aby to platilo co nejdříve. Záleží, jak se k úpravě postaví parlament, ale pokud vše půjde co nejrychleji, mohla by platit v dubnu 2009,“ uvádí mluvčí ministra Ondřej Jakob.
Jeho kolega, mluvčí Škody Auto Jaroslav Černý, tvrdí, že v případě prosazení novinky očekávají oživení trhu. „Nedělali jsme si průzkum, o kolik by se mohl zvýšit prodej, ale určitě by to pro nás bylo příznivé,“ uvažuje Černý. Škodovka přitom se svými vozy zaujímá třetinu tuzemského trhu, loni prodala v Česku 44 530 automobilů.
Na celém světě se ročně vyrobí přes 50 milionů aut, v době recese to bude podle odhadu jednoho z lídrů automobilového průmyslu Mojmíra Čapky, majitele táborského Brisku vyrábějícího zapalovací svíčky, o pět milionů méně. „Na zeměkouli jezdí několik miliard aut, a protože my dodáváme díly i pro náhradní spotřebu, snížení výroby nových vozů nás neohrožuje. Rozumný manažer v době krize většinou nákup nového vozu odloží, ale jakmile se situace zlepší, možnost odpočtu DPH uvítá,“ míní Čapka. Podle jeho názoru by ruku v ruce s tímto opatřením mělo přijít i administrativní zjednodušení používání referentských vozů.
Soukromníci nakupovali víc
Výroba silničních vozidel v Česku loni kvůli finanční krizi stoupla jen o necelé jedno procento. Ještě začátkem podzimu výrobci očekávali, že produkce přesáhne milionovou hranici, zatím se zarazila na 947 372 vozech. „Ve čtvrtém čtvrtletí se u českých výrobců i dodavatelů aut projevily dopady ekonomické recese. Pozitivní vývoj zaznamenaný v prvním pololetí byl v posledních měsících roku u řady firem vystřídán poklesem výroby daným snížením poptávky na světových trzích,“ komentuje výsledky prezident Sdružení automobilového průmyslu Martin Jahn. Přitom od ledna do září ještě výroba rostla o 9,5 procenta.
Podobně hodnotí rok 2007 i dovozci nových aut. Ti dokonce tvrdí, že čísla by byla mnohem horší, kdyby situaci na trhu nezachraňovali privátní kupci. Podnikatelé totiž utlumili nákup pro podniky. „Celkově počet firemních osobních automobilů za rok 2008 klesl o 11,1 procenta oproti roku 2007, v prosinci dokonce o 30 procent. Naopak privátní zákazníci táhli čísla vzhůru. V prosinci byl nárůst dokonce 41 procent,“ vypočítává tajemník Svazu dovozců automobilů Pavel Tunkl. Podle jeho názoru podnikatelé přibrzdili investice do vozového parku hned z několika důvodů. Kvůli recesi a dvěma avizovaným novinkám.
„Podnikatelé vyčkávali, zda si budou moci opravdu odečíst daň z přidané hodnoty u všech osobních aut, a také uvěřili zvěstím, že od května budou už vozy N1 bez přepážky. To ovšem teprve začne platit nová směrnice. Podstatná je nová homologace vozů, a to je náročný proces, který musí udělat výrobce. Proto odhaduji, že první vozy se začnou objevovat nejdřív koncem roku 2009, spíš v roce 2010,“ říká Tunkl.
Odpočty daně pouze z „nákladních“ aut jsou v Evropě netradiční. V Česku kvůli tomu vznikl úplně nový fenomén aut s mřížkou, kterou jsou podnikatelé schopni instalovat i do luxusních vozů. Stát by o DPH z aut přišel i bez současného zásahu právě kvůli nové směrnici, která umožní, aby i u aut typu N1 (do 3,5 tuny) nebyla mřížka. Takto ovšem budou mít šanci využít odpočet daně dřív. Odborníci navíc očekávají, že pokud bude zrušen dosavadní zákaz uplatnění odpočtu daně, vrátí se část vozidel z N1 zpět do kategorie osobních vozů.
Vzroste letos prodej vozidel?
VÝROBA AUT V ČESKU ZA ROK 2008
Mladoboleslavská Škoda Auto - 674 530 vozů
Kolínská TPCA - 324 289 vozů
Nošovická Hyundai - 12 050 vozů *
- od listopadu
Pramen: Svaz podnikatelů ČR
Viceprezident Hospodářské komory Jan Wiesner návrh ministerstva na odpočet daně vítá. I on tvrdí, že podnikatelé kupovali osobní vozy a kvůli DPH do nich montovali mřížku. Takže finančně stát o moc nepřijde. „Zbytečně se tak i znehodnocovaly vozy. Manželka podniká, dělá hajnou v lese. V autě má mřížku, kvůli níž tam nedá nářadí, takže to řeší zahrádkou na střeše, prostě zbytečné obtíže. Známý má zase kombíka, ve kterém vozí montéry. Ovšem aby byl vůz zařazen do N1, přetypovali jej z pětimístného na čtyřmístný. To DPH za to nestojí,“ míní Wiesner.
Výrazný zájem podnikatelů o koupi nového vozu i přes šanci odečíst daň neočekává. Tvrdí, že krize už dopadá na některé byznysmeny takovou silou, že se bojí investovat do auta. „Vozy jsou za ty roky ve firmách už slušně obměněné. Není už taková potřeba a hlad po nových autech. Podnikatelé nemění vozy po třech, čtyřech letech, jak je splatí, ale nechávají si je delší dobu,“ uvažuje viceprezident Hospodářské komory.
Čeští dovozci nových automobilů naopak předpokládají, že prodej osobních vozů letos vzroste. Hovoří o pěti procentech. „Může být vyšší, pokud bude přijat zákon o dani z přidané hodnoty. Drobný nárůst čekám i u vozů N1, ale až se objeví homologovaná vozidla bez přepážky. Velká nákladní auta budou mít určitě velký propad, odhaduji do deseti procent. Autobusy nedoznají výrazných změn, motocykly také ne. Doporučuji nákup nového osobního vozu, protože jejich ceny jsou nyní příznivé,“ tvrdí tajemník Svazu dovozců aut Tunkl.
Šrotovné ministerstvo nechystá
Kritikům daňové úlevy, kteří tvrdí, že odpočet daně zvýhodní jednu skupinu kupců aut nad jinou, předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Martin Pecina vysvětluje, že nejde o diskriminaci a v návrhu nevidí problém. „Bude-li to platit pro všechny značky vozů. Běžný zaměstnanec s podnikateli nesoutěží, není jejich konkurentem v podnikání. A pokud chce, tak si musí vyřídit živnostenský list nebo založit společnost, začít podnikat, a pak si koupit auto laciněji,“ míní Pecina.
Ministerstvo financí tvrdí, že nelze dopředu určit, kolik aut si podnikatelé po daňové pobídce koupí, ani jak povzbudí české hospodářství. Rozpočtový dopad nemusí být takový, jak by vyšlo čistým aritmetickým propočtem. „Tento krok může povzbudit nákup nových automobilů, a tím tedy i automobilový průmysl a na něj navázané dodavatele. Doufáme, že víc získáme než ztratíme. Výpadek rozpočtu předpokládáme ve výši maximálně tří miliard korun,“ uvádí mluvčí ministerstva financí Jakob.
O jiném povzbuzení automobilového průmyslu, takzvaném šrotovném, ministerstvo neuvažuje. Jde o finanční příspěvek státu, který dostane každý kupec nového vozu jako protiúčet za starý. V různých časových obdobích tato přibližně tisícieurová prémie proběhla ve třinácti zemích Evropské unie. V některých včetně Rumunska se dokonce chystá už druhé kolo. Výrobci a dovozci aut tvrdí, že i v Česku by se tato akce měla alespoň jednou uskutečnit.