Menu Zavřít

Odpojená šťáva

7. 12. 2006
Autor: Euro.cz

ČEZ vymáhá po dlužnících 1,4 miliardy korun

Manželé Horváthovi z Ostravy jsou již několik let bez stálého zaměstnání. Většinu svého času tráví doma sledováním televize. Ovšem jen pokud jsou zrovna připojeni k elektrické síti. S placením účtů za proud si příliš starostí nedělají: první upomínky k platbě ignorují. Do peněženek sáhnou teprve v okamžiku, kdy je technik místní energetické společnosti odpojí od sítě a hrozí odmontováním elektroměru.

Šest tisíc odpojení.

Podobných domácností jsou v Česku tisíce. Některé nemají na vyrovnání účtů prostředky, další jsou na placení faktur příliš pohodlné. Jen samotná společnost ČEZ odstřihne od elektřiny zhruba šest tisíc domácností měsíčně. „Přerušení dodávek proudu je nejlepší a nejefektivnější způsob boje proti neplatičům,“ tvrdí mluvčí firmy Ladislav Kříž. Faktury a upomínky lze ignorovat, vyteklou lednici a vychladlé topení již jen těžko.
Přibližně tři čtvrtiny domácností pak dluhy uhradí. A ČEZ je opět připojí do sítě. Zbytek má smůlu, technici jim odmontují elektroměr. Obnovení dodávek se pak prodraží až o několik tisíc korun, neboť kromě účtů či penále musí být zaplacen i pracovník, který zkontroluje rozvody v bytě a povolí opětovné zapojení proudu.
Přestože energetické firmy takřka každoročně vyhlašují zpřísněný boj proti neplatičům, v České republice jich zůstávají desetitisíce. Najímány jsou specializované firmy, vymýšlejí se stále nové a nové metody, jak klienty přimět k lepší platební morálce. Případně jak alespoň zlepšit vymáhání dluhů, což se však netýká jen domácností, ale i firem. „Počet dlužníků se daří mírně korigovat. Výše pohledávek je ale pro hospodaření společností i tak citelná,“ sdělil týdeníku EURO zaměstnanec energetické společnosti, který má spor s neplatiči na starosti.

Miliardové pohledávky.

O tom, že pohledávky výrazně ovlivňují hospodaření energetických firem svědčí i následující údaj. Pouze ČEZ, největší prodejce elektřiny v Česku, aktuálně registruje u neplatičů dluhy ve výši 1,4 miliardy korun. „Po migracích z bývalých regionálních distribučních firem měly pohledávky krátkodobě vzestupnou tendenci. Od letošního dubna, kdy jsme zavedli některé změny při jejich vymáhání, spíše klesají. V součtu jsou nicméně zhruba na stabilní úrovni. Do budoucna očekáváme trvalý pokles,“ vysvětlil mluvčí ČEZ Kříž.
Jména největších dlužníků společnost tají. Stejně tak i informace, které největší odběratele ze sítě odpojila. Jistou míru utajení zdůvodňuje ČEZ tím, že se jedná o příliš citlivé údaje, než aby je bylo možné zveřejnit. Na dvě neplatící firmy připadá asi jedna „obdobně postižená“ domácnost.
„Nejvíce neplatičů je v regionech severní Moravy a severních Čech, naopak nejméně ve východních a západních Čechách,“ konstatoval Kříž. Tedy dle hesla: čím více nezaměstnaných, tím horší je platební morálka v regionu. ČEZ však upozorňuje, že se firmě podaří vymoci až osmdesát procent veškerých pohledávek od neplatičů. „Úspěšnost se zvyšuje úměrně s tím, jak se nám daří zavádět další postupy, které podporují informační systémy,“ dodal Kříž.

Dvoustupňové varování.

Problémy s neplatiči má i společnost Pražská energetika. Ani tato firma nechce přesné údaje o dlužnících sdělit. „Takové informace samozřejmě nezveřejňujeme. I z toho důvodu, že by si je někteří doposud platící odběratelé přečetli v novinách. Poté by si mohli říci, vida, vždyť to takhle jde. A počet problémových zákazníků by se mohl zvýšit,“ vysvětlil mluvčí PRE Petr Holubec. Zároveň však přiznal, že zatímco počet dlužníků již delší dobu klesá, naopak roste objem peněz, který lidé za dodávky elektřiny neuhradili. „Proud je dražší, proto roste i celková částka“, vysvětlil Holubec.
A cena bude zřejmě stoupat i v budoucnu. Energetický regulační úřad totiž koncem listopadu oznámil nárůst cen elektřiny pro domácnosti pro příští rok v průměru o 7,9 procenta. Zdražování lze očekávat i v dalších letech. Podobně i zvýšení objemu dlužných částek v přepočtu na jednoho neplatiče.
Postup energetických firem proti nespolehlivým zákazníkům je více méně shodný. Jak probíhá? Poskytovatel nejprve klienta upomínkou upozorní, že dluží peníze za odběr. „Jsme si vědomi toho, že odběratel mohl na platbu zapomenout, nebo že problém mohl vzniknout i na naší straně, vinou banky nebo pošty. Proto těm, kteří nezaplatili jen výjimečně, posíláme dvě upomínky. Pokud však jde o notorické neplatiče, posíláme rovnou doporučenou upomínku, která je ještě pokusem o smír,“ tvrdí Kříž. Jestliže klient nereaguje, firma jej odpojí od sítě a odstoupí od smlouvy. Případ předá své advokátní kanceláři. Pohledávky vymáhá soudně a prostřednictvím exekutorů. Zákazník potom musí uhradit vedle dluhů a úroků z prodlení už i soudní poplatky, náklady na advokáta a exekutora, které v mnoha případech převýší původní částku až několikanásobně. „Minimální vedlejší náklady dlužníka činí více než deset tisíc korun,“ dodal Kříž. Ještě dráž přijde podobná „akce“ dlužnou firmu.

Neplatící premiér.

Ne vždy však systém funguje bez chyb. Část klientů odstřihnou energetici od sítě úplně omylem. „Vždy, když se zavádějí nějaká nová opatření, počet pochybení roste, naopak postupem času se míra snižuje. V dubnu, když ČEZ přecházel na nový systém, byly podobné chyby poměrně časté,“ uvedl pracovník elektrárenské společnosti, který si kvůli možným potížím s nadřízenými nepřál zveřejnit jméno.
O problémech v nově zaváděném systému se mohl počátkem června přesvědčit i předseda ODS Mirek Topolánek, neboť ČEZ vypojil ze sítě jeho chatu v Beskydech. Společnost totiž mylně vymáhala na Topolánkovi dluh – téměř šedesát tisíc korun – za spotřebovanou energii. „K odpojení došlo jednoznačně naší chybou, za kterou se musíme čestně omluvit,“ kál se tehdy generální ředitel ČEZ Martin Roman. Nová technologie Topolánkovi špatně vyměřila zálohy. Z účtu, ze kterého premiér inkaso platil, nebyly převáděny peníze, protože požadovaná částka přesáhla povolený limit.
„Jenže pan Topolánek pro naše počítače fungoval jako neplatič,“ popsal Roman chybu. Pro šéfa ČEZ určitě dosti nepříjemná příhoda, na kterou jen tak nezapomene. Topolánek totiž může ze svého postu předsedy vlády výrazně ovlivnit, zda Roman zůstane generálním ředitelem polostátní společnosti ČEZ, nebo nikoliv. A zmíněnou příhodu s oblibou připomínají Topolánkovi spolupracovníci, když jednají s manažery elektrárenské firmy, což týdeníku EURO potvrdily některé zdroje.

Pozor, zlý pštros!

Odmontovat elektroměr není nic složitého. Stačí mít potřebné nářadí a také znalosti. Ne vždy se to však kvůli chování neplatičů podaří, protože agresivita dlužníků rok od roku roste. Tomu napovídá i pár následujících případů, které by mohly obsadit čelné místo v černé kronice.
Třeba ve středních Čechách přijel technik odpojit elektřinu, poněvadž nájemníci jednoho z bytů za uplynulý rok vícekrát nezaplatili. Prožil tu hororový příběh. Dlužníci jej vtáhli do bytu, kde ho zbili a vyhrožovali mu, že pokud je odstřihne, vypíchnou mu oko. Pracovník byl rád, že utekl. „Za několik hodin však dluh vyrovnali. Náš technik vyvázl bez újmy na zdraví,“ dovyprávěl Kříž. Takové štěstí už ale neměl jeho kolega z Hradce Králové. Ten byl po ostřejší výměně názorů nucen vyhledat lékařské ošetření.
Loni na Broumovsku zase musel jeden z pracovníků ČEZ, který má na starost elektroměry, úplně změnit svůj pracovní rajon. „V tom původním jemu i jeho rodině vyhrožovali neplatiči fyzickým napadením,“ vysvětlil Kříž. A dodal: „Je celkem běžné, že na naše lidi pouštějí psy.“ Zřejmě nejrizikovější je kontrola elektroměrů na severní Moravě. Minulý rok muselo 28 zaměstnanců Severomoravské energetiky vyhledat doktora. Dalšího pak na nemocenskou dokonce poslal vzteklý pštros. Ne vždy však tyto případy souvisejí přímo s odpojováním elektroměrů, někdy jde o zdraví i při pravidelném odečtu spotřeby energií.

FIN25

Elektrizující sport.

Část odběratelů bere neplacení faktur jako sport a zkoušku, kam až lze zajít. Mluvčí Pražské energetiky Holubec to dokládá případem jistého podnikavce, který si v bývalé kočárkárně jednoho pražského paneláku otevřel hospodu. Dálkové vytápění se mu ale zdálo příliš drahé, takže jej odpojil a začal používat elektrický přímotop. Za „šťávu“ však neplatil. „Tvrdil, že elektroměr neukazuje správné údaje, začal se s námi hádat i soudit,“ konstatoval Holubec. Hostinský se dokonce odvolal k České energetické inspekci se žádostí, aby přezkoumala funkčnost elektroměru. Inspekce ale potvrdila nezávadnost zařízení. „Muž se poté odvolal i k ministerské komisi na resortu průmyslu a obchodu. Úředníci zasedli a dali za pravdu naší společnosti.“ Tehdy se firma vypravila dlužníka odpojit. „K našemu překvapení však z domu vyšla jeho dcera, zeptala se jen, co je za problém, že všechno ráda zaplatí. A z kapsy vytáhla třicet tisíc korun,“ zakončil Holubec.

Bulharská inspirace Boj s neplatiči se českým energetikům víceméně daří. V porovnání s bulharským distributorem elektřiny, firmou EDS Stolično, jsou však tyto úspěchy zanedbatelné. V sofijské chudinské čtvrti Christa Boteva žije na tři sta tisíc sociálně nepřizpůsobivých obyvatel, převážně Romů. Ještě před čtyřmi lety zde neplatil za odběr skoro nikdo. Devadesát procent občanů se navíc neobtěžovalo ani s nahlášením elektroměru – k síti se lidé připojovali načerno. Zbylá desetina místních obyvatel sice elektroměr měla, ale i z té za dodávky elektřiny platil jen každý pátý. V zimních měsících dosahovaly ztráty distribuční společnosti zhruba 7,5 milionů korun. Denně. Před čtyřmi lety došla vedení EDS Stolično trpělivost. Proti neplatičům rázně zasáhlo.
Firma zde nechala natáhnout 150 tisíc metrů nových kabelů, které zavěsila do výšky deseti metrů nad zem. Bez pořádného žebříku se k nim nikdo nepovolaný nemůže dostat. Takhle vysoko namontovala i zhruba dva tisíce nových elektroměrů. Pouze několik obyvatel, kteří mohli doložit notářem ověřený dokument, že jim obývaná budova patří, mají elektroměr připevněn u země. Těch je zhruba o polovinu méně, než měřičů nad zemí. Odběratelé se rovněž museli písemně zaručit, že přístroj nepoškodí; v opačném případě by jej firma okamžitě namontovala na sloup. Velmi rychle se tím podařilo z problematické čtvrti udělat „vzornou“ a ztráty za loňský rok podstatně klesly. Na jiných místech Sofie zase technici vyzkoušeli vpravdě nedobytné elektroměry – uzavřeli je do opancéřovaných skříněk.

  • Našli jste v článku chybu?