Menu Zavřít

Odposlech

9. 5. 2017
Autor: Euro.cz

Masný mučedník Andrej Babiš oslavil První máj na pražské náplavce na Rašínově nábřeží, kde si pronajal loď Nepomuk. Ministr financí a předseda ANO zde agitoval ve stejné době, kdy si náplavku pronajali vegetariáni a uspořádali tu festival bezmasých pochutin.

Počin to byl od Babiše víc než symbolický. Nábřeží je pojmenováno po Aloisu Rašínovi, prvorepublikovém ministru financí, na kterého spáchal atentát komunistický anarchista. Loď je zase pojmenovaná po Janu Nepomuckém, mučedníkovi katolické církve a jednom ze zemských patronů.

Babiš měl na začátku května nakročeno stát se mučedníkem Bohuslava Sobotky, který nepochopil, že ministr financí není zloděj, který okrádá stát na daních, ale spása české země. Proto se ho ze všech sil snaží vyštvat a přitom se -v ideálním případě - sám stát mučedníkem.

Aby ty „mučednické“ hlasy nakonec shrábl sám.

Uvidíme, jak to nakonec dopadne. Jisté je jen, že velkouzenáře Babiše nebudou volit vegetariáni, které jeho přítomnost na náplavce vedle sójových hodů notně rozlítila. Neprávem. Jsou asi jediní, kteří si myslí, že v Babišových párcích nějaké to maso fakt je.

Mr. Pozměňovák

Nejdéle sloužící poslanec v historii České republiky Marek Benda se ve svých osmačtyřiceti letech stal expertem na moderní technologie. Politik z povolání se převtělil do role neohroženého bijce digitalizace českého televizního éteru, když během projednávání vládní novely zákona o elektronických komunikacích předložil hned tři pozměňovací návrhy. Vjedné verzi navrhl „jen“ změnit textaci jednoho článku, v druhé variantě rovnou doporučil vyjmout celou pasáž o přechodu čtyř milionů domácností na DVB-T2 a na závěr to pojistil třetím pozměňovákem, kterým doporučuje zrušit celou novelu zákona o elektronických komunikacích. Ta obsahuje nejen přechod na modernější televizní příjem, který Česko musí zavést na základě rozhodnutí Evropské komise, ale také značně třaskavé téma regulace mobilních operátorů.

Je chvályhodné, že se Benda poprvé za svou 27letou politickou kariéru začal věnovat moderním technologiím a hned ze sebe vyplodil tři pozměňovací návrhy. Že přitom nebyl moc kreativní a v podstatě se jen podepsal pod dokument České asociace satelitních operátorů a kopíruje veškerou argumentaci „satelitářů“, na jeho zaníceném angažmá nic nemění. Ostatně svou ochotou naložit na svá bedra bizarní legislativní návrhy je znám přinejmenším od doby, kdy se podepsal pod návrh někdejšího náhubkového zákona. Připomeňme, že Benda poprvé usedl do poslanecké lavice České národní rady v únoru 1990 a kvůli svému politickému angažmá nedostudoval Matematicko-fyzikální fakultu ani Filozofickou fakultu na Univerzitě Karlově, takže nakonec vzal zavděk Právnickou fakultou plzeňské Sorbonny. Tam se proslavil svou rigorózní prací, kterou zkopíroval ze své magisterské práce, a na potřebný počet normostran se dostal zvětšením písma, řidším řádkováním a roztažením okrajů. Aspoň už víme, odkud se vzala vášeň Mr. Pozměňováka pro moderní technologie a kopírování textu.

Jdu na východ, jdu na sever

Nová trasa pražského metra D se začne stavět, ale jen v úseku Pankrác-Olbrachtova.

To znamená, že se postaví dvě stanice, další přijdou na řadu, až se podaří vyřešit komplikace s výkupy potřebných pozemků.

MM25_AI

Nouzové řešení pražské radnice zkritizovali opoziční Piráti. „Radní pro dopravu Petr Dolínek se možná inspiroval v Novosibirsku, kde v roce 1987 otevřeli také metro se dvěma stanicemi Sibiřská a Michailovského. Vlak tam pendloval po jedné koleji. Na rozšíření o další stanice se pak čekalo 13 let“ podotkl vrchní pražský Pirát Jakub Michálek.

Neměli bychom se ovšem inspirovat jen na východě. Originální řešení lze nalézt i na severu. To v Helsinkách mají už dva roky postavených deset stanic metra, které ohromí svým designem, čistotou a tím, že jsou stále nefunkční. Finové se totiž rozhodli, že chtějí automatické metro bez řidiče - pozor, tady zbystřete, pražští politici chtějí totéž - a v tomto duchu metro vyprojektovali. Nakoupili kratší soupravy, které měly jezdit v krátkých intervalech. Když později zjistili, že to automaticky jaksi nepůjde, museli nakoupit delší soupravy, které jezdí v delších intervalech, zato pojmou víc lidí, čímž by zůstala zachována požadovaná kapacita metra. Jenomže následně se ukázalo, že dlouhé soupravy se jaksi do stanic postavených pro ty krátké nevejdou. A metro nejezdí dodnes. •

  • Našli jste v článku chybu?