Menu Zavřít

Odteď už naostro

4. 3. 2005
Autor: Euro.cz

Do konce roku by se v Česku mělo prodat kolem 1500 kolínských vozů

Představení nejnovějšího modelu jachty by nemohlo být opulentnější. Pro několik stovek novinářů z celého světa a pro manažery tří automobilek připravil jídelníček Georges Blanc, jeden z mála šéfkuchařů, kteří se chlubí třemi hvězdičkami od slavného červeného průvodce Michelinu. Jeho skladba pokrmů pro poslední únorový večer v ženevském hotelu Noga Hilton měla stejně jako tři odhalené modely koncernů Toyota a PSA Peugeot Citroën symbolizovat prolínání Západu s Orientem. Může se však tatarský minibiftek s křepelčími vajíčky sejít s nigiri sushi s tuňákem a lososem v jednom menu, aniž by se gurmetům zvedl žaludek?

Vlastními cestami.

Večer na břehu Ženevského jezera odstartoval stručný kaleidoskop událostí, jež se udály od podepsání první dohody o spolupráci mezi koncerny. Na pódiu jej sledoval prezident Toyoty Fujio Cho se šéfem PSA Jeanem-Martinem Folzem a každý z nich ke spolupráci řekl své. Na chvilku se na plátně mihl také bývalý premiér Miloš Zeman, který s vítězným výrazem ve tváři svýma rukama propojoval zástupce obou automobilek při pokládání základního kamene kolínské továrny Toyota Peugeot Citroën Automobile. Poté přišel prezident továrny Masatake Enomoto, jenž přivezl videozáznam ze slavnostního zahájení výroby, natočený téhož dne v půl sedmé ráno. „Dokázali jsme projekt dotáhnout do konce, i když nikdo z nás nemohl používat svůj mateřský jazyk,“ uvedl.
Jakkoli byla zásadní rozhodnutí o výrobním procesu schvalována oběma stranami, od bran kolínské továrny už jede každá značka sama za sebe. A to dokonce do té míry, že pokud bude o některý model menší zájem a jeden z partnerů nevyužije svoji stotisícovou roční kapacitu výroby, může ten druhý produkci o příslušný počet vozů navýšit. Odlišné jsou marketingové strategie na trhu, jiné budou ceny. Jak Toyota, tak PSA kladou důraz na stylovost svých modelů. Japonská značka ale tímto směrem vykročila rázněji. Samotný název Aygo má charakter trendsetteru stejně jako kdysi Walkman od Sony. Toyota navíc dala automobil k dispozici deseti mladým evropským umělcům, aby barvy karoserie pojali dle svého.

bitcoin_skoleni

Cenové šachy.

„Nevytváříme modely, abychom někomu konkurovali, ale protože pro ně vidíme na trhu místo,“ prohlašuje Jean-Martin Folz. To vysvětluje důraz na stylovost a nikterak nízko posazenou cenu v porovnání s konkurencí. Ve Francii by za Citroën C1 a za Peugeot 107 měli zákazníci zaplatit minimálně 8500 eur. Přestože se ceny v rámci unie sbližují, Česko je mezi zeměmi západní a střední Evropy, jimž byly tři malé vozy ušity na míru, anomálií a tlačí je na co nejnižší úroveň.
V tuzemsku se Toyota Aygo, Citroën C1 a Peugeot 107 začnou prodávat 1. června. Zatím pouze s tříválcovým benzinovým motorem o objemu jednoho litru a výkonem 68 koní. Tato verze by v pětidveřovém provedení měla být také dlouhodobě nejprodávanější, jak uvádějí zástupci českých importérů tří značek. Největší podíl na stoupajícím výskytu kolínských automobilů na českých silnicích by měl mít Peugeot. Pro letošní rok bude mít k dispozici 900 stosedmiček, o nichž předpokládá, že se bez problémů prodají. „Při představování vozu dealerům jsme se setkali s překvapivě velkým zájmem, a dokonce by jich chtěli více,“ tvrdí ředitelka Public Relations v Peugeotu ČR Lucie Kučerová. Základní cena by se měla pohybovat kolem 240 tisíc korun (asi 8000 eur).
Obchodníci v českém zastoupení Citroënu jsou opatrnější. „Od června do konce roku počítáme s prodejem 400 vozů C1, přičemž cena by měla začínat v rozmezí od 240 do 255 tisíc,“ uvádí vedoucí PR Martina Bedrnová s tím, že konzultace o cenové politice s Peugeotem, natož s Toyotou nepřipadají v úvahu. Soudí, že hlavní roli v rozdílných prodejních číslech automobilů koncernu PSA bude hrát věrnost zákazníků té které značce.
Šéf Public Relations v české Toyotě Tomáš Vaněk nechce komentovat ani očekávané prodeje, ani cenu. Podotýká však, že hlavním přínosem pro importéra bude, že se v Česku díky domácí výrobě zvýší povědomí o japonské značce mezi zákazníky. „Prodeje Ayga nemusejí být rozhodující, protože by se jeho vstup na trh mohl projevit na růstu prodejů ostatních modelů,“ říká Vaněk.

Namíchané ingredience.

Tři malé vozy sdílejí 92 procent dílů. Přesto vysílají odlišné signály. Ty nakonec mohou rozhodnout o tom, že se montážní linky v Kolíně stanou doménou japonské značky, nebo že se naopak malé Toyotě začne potměšile přezdívat I don’t go. Oba koncerny tvrdí, že se nechtějí podbízet cenou, protože jejich produkt bude prodávat stylové a moderní pojetí. Nejtěžší to rozhodně budou mít na „domácím“ českém trhu, kde jsou zákazníci na poměr ceny a užitné hodnoty vysazení.
Menu Georgese Blanca mělo v Ženevě úspěch, soudě dle rychlosti, s níž jeho kreace mizely z podnosů. Burgundský šéfkuchař však upozornil na jednu důležitou skutečnost: „Kouzelný recept neexistuje ani ve světě gastronomie, ani ve světě automobilů.“ Toyota a PSA Peugeot Citroën zatím věří, že jej našly.

  • Našli jste v článku chybu?