Test
Chce to pevné nervy a pořádně silné sebevědomí. Zatímco konkurence v současnosti snižuje ceny nebo se snaží zákazníkům vlichotit speciálními dárky zdarma, Mazda3 je od počátku května dražší. Tuzemskému nejprodávanějšímu modelu automobilky stoupla základní cena o deset tisíc na 430 tisíc korun. Jenže trojka se v mnoha zemích včetně Česka stala autem letošního roku, tak proč to nezkusit.
Týdeník EURO vyzkoušel benzinovou šestnáctistovku, která rovněž o deset tisíc podražila a nyní začíná o 130 tisíc korun výše než základní čtrnáctistovka. Prostřední ze zážehových agregátů sportovně laděnému hatchbacku sluší. Zaujme hlavně svou pružností, díky níž stačí po rozjetí zařadit pětku a dále by se o stupně na převodovce řidič mohl přestat starat. Při čtyřicetikilometrové rychlosti je zátah motoru již cítit a plynule narůstá až k maximálnímu výkonu. Kdyby se na pětku dalo i rozjet, může Mazda převodovku označovat za první mechanický automat na světě. Široký záběr pátého rychlostního stupně má za následek, že automobil má ve stotřicítce ručičku otáčkoměru nezvykle daleko, a tudíž je relativně hlučný. Řezaný zvuk benzinového čtyřválce ale v tomto případě jen zdůrazňuje dynamický charakter vozu a ani na dlouhých cestách není na obtíž.
Agilní možnosti Mazdy3 řidič ocení na silnicích hýřících zatáčkami. Tvrdší podvozek mu dává dostatek prostoru, aby si vychutnával jejich projíždění pod plynem, řízení s hydraulickým posilovačem přesně zprostředkovává chování automobilu na vozovce a brzdy mají správně ostrý nástup. Sportovnější pocity při jízdě podporuje uspořádání interiéru. Budíky zapuštěné v přístrojové desce, sedačky s dobrým bočním vedením – vše jako by dávalo najevo, že s tímto automobilem se má jezdit s plynem na podlaze. A to přestože mu to trvá z nuly na stovku celých jedenáct vteřin. Na překážku je pouze páka ruční brzdy umístěná dále od řidiče, těsně u sedadla spolujezdce.
Zatímco v jízdních vlastnostech Mazda3 exceluje, v otázce komfortu cestování má mezery. Uvnitř kabiny je sice místa dostatek jak na předních sedadlech, tak vzadu, do druhé řady se však hůře nastupuje kvůli menším zadním dveřím. Zavazadlový prostor to v uspořádání odnesl nejvíce. Pro kufry je k dispozici v nejlepším případě 360 litrů, což je v nižší střední třídě podprůměrná hodnota.
Mazda 3 1,6 Touring (hatchback)
Motor zážehový čtyřválec
Objem 1598cm3
Max. výkon 77 kW
Převodovka 5stupňová, manuální
Nejvyšší rychlost 182 km/h
Průměrná spotřeba 7,2 litru na 100 km
Základní cena 559 900 Kč
Klady
- pružný motor
- prostor uvnitř kabiny
- jízdní vlastnosti
Zápory
- horší nastupování dozadu
- umístění ruční brzdy
- podprůměrný zavazadlový prostor