Rostoucí kurz rupie...
Celý podtitul: Rostoucí kurz rupie přináší indickým výrobcům oděvů obchodní ztráty a propouštění dělníků
Sivakami, oděná v tenkém sárí, kontroluje v přízemí modrobíle natřené továrny sportovní kalhoty před expedicí, nejsou-li poškozené. Čtyřicetiletá Sivakami pracuje pro Stallion Group, výrobce oděvů v hodnotě dvaceti milionů dolarů z Tirupuru. Město s 800 tisíci obyvatel je centrem indického oděvního průmyslu a ohniskem nastávající krize této indické výrobní sféry. Za posledních šest měsíců se snížil týdenní počet pracovních směn Sivakami z osmi na šest. Její běžný měsíční příjem 70 dolarů se zmenšil o 25 procent a ona začala mít potíže uživit svého nezaměstnaného manžela a syna středoškoláka. Není to radostné, ale Sivakami to musí vydržet. „Nemám na výběr,“ šeptá.
Zbytek světa je ohromen rychlým růstem indického průmyslu informačních technologií. Technologické společnosti vznikající v Bangalore však zaměstnají pouze dva miliony lidí. Textilní a oděvní průmysl jich zaměstnává 88 milionů a jeho síla tvoří klíč k indické ekonomice. Právě nyní však na tyto společnosti tvrdě dotírá hodnota rupie, která si v roce 2007 polepšila vůči dolaru o jedenáct procent. To zvedlo náklady indického oděvnictví a vedlo americké i evropské obchodníky k zadávání objednávek v Pákistánu, Bangladéši a na Srí Lance, jejichž měny jsou levnější. „Pokud nedostaneme příznivou cenu v Indii, půjdeme kamkoli jinam,“ říká Rajan Naik, nákupčí J. C. Penney.
Indické textilní společnosti usilují o zvýšení svých obchodů, a proto se dokonce obracejí na firmy rizikového kapitálu z USA. Jiné zastavují práci. Asi půl milionu textilních dělníků v posledních šesti měsících ztratilo práci. Jejich počet by mohl do března stoupnout až na jeden milion, uvádí Federace indických exportérů.
„Teprve začátek“.
Stallion Group je typickým příkladem. Vyrábí pro klienty, jako jsou Fruit of the Loom a Jones Apparel Group. Jde o malý podnik, který 70 procent zakázek získává z USA. V minulém roce snížil ceny o čtvrtinu kvůli rostoucímu kurzu rupie. Stallion přesto ztratil čtyři klienty z USA a za posledních šest měsíců jeho prodeje klesly o 40 procent. Počet zaměstnanců společnosti se snížil z dvou tisíc na devět set. „Nyní bojujeme, abychom pokryli režijní náklady,“ říká Thierumurthi, výkonný partner Stallionu.
Větší společnosti zkoušejí jiné možnosti. V srpnu byl Gokaldas Exports, největší indický vývozce oděvů, prodán společnosti rizikového kapitálu Blackstone Group za 165 milionů dolarů. Důvodem byly klesající výnos a vzrůstající globální konkurence. „Chtěli jsme využít finanční sílu a kontakty Blackstonu,“ říká jeho výkonná ředitelka Rajendra J. Hinduja. Gokaldas nyní plánuje spojení s textilními společnostmi v Evropě, které také vlastní Blackstone. Jiné indické zpracovatelské závody se vydaly za hranice země. Například Welspun India, podnik v hodnotě 240 milionů dolarů, jenž vyrábí ručníky a prostěradla, vybudoval od základu továrnu v Mexiku. Nyní může prodávat zboží americkým zákazníkům a nemusí se bát pohybu rupie.
Takové ambiciózní snahy, říká Hemant B. Patel, textilní analytik společnosti Enam Securities z Bombaje, mohou mít jen velcí hráči. Menší podniky, jako je i Stallion, čelí bolestné volbě, zda trpět sami, nebo splynout s ostatními. Zatím však ztráta pracovních míst narůstá. Patel říká: „Je to pouze začátek textilní krize.“
Popisek s.57:
Zlé časy v textilkách v Tirupuru. Pracovní místa jsou ohrožena.
Praporek s. 57:
Téměř 500 tisíc indických textilních dělníků ztratilo za posledních šest měsíců práci. Tento počet by do března mohl stoupnout na jeden milion.
Copyrighted 2008 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek
Překlad: Marjánka Růžičková