Menu Zavřít

Odvrácená tvář českého managementu

6. 12. 2004
Autor: Euro.cz

ŘÍZENÍ FIRMY U českých manažerů se bohužel stále ještě setkáváme s nedůsledností, namyšleností, polovičatostí, alibismem a leností. Nekvalitní management přitom může vést až ke krachu firmy - zvláště v nových podmínkách jednotného evropského trhu. Jak vypadá odvrácená tvář českého managementu v době informačních systémů a technologií?

ŘÍZENÍ FIRMY

U českých manažerů se bohužel stále ještě setkáváme s nedůsledností, namyšleností, polovičatostí, alibismem a leností. Nekvalitní management přitom může vést až ke krachu firmy - zvláště v nových podmínkách jednotného evropského trhu.

Jak vypadá odvrácená tvář českého managementu v době informačních systémů a technologií? Přestože se stále hovoří o strategii, procesním řízení, CRM, ERP systémech a podobně, zůstává často jen u pojmů. V lepších případech dojde k zavedení pouze dílčího řešení. Ovšem, aby bylo v dnešním silně konkurenčním prostředí dosaženo požadovaného výsledku, je třeba klást důraz na komplexnost řešení s jistou přidanou hodnotou.

PRYČ SE STEREOTYPY

Činnost středního a vrcholového managementu je mnohdy neuspokojivá až tak, že ohrožuje prosperitu firmy. Promítá se do nízkých výkonů, malých zisků, nedostatečné konkurenceschopnosti a do vysokých nákladů. V některých případech může tato negativní tendence přerůst v krach společnosti. To je znepokojující zejména po našem vstupu do Evropské unie, tj. na jednotný trh. Navíc působí i další vnější vlivy - například globalizace, rostoucí konkurence, překotný vývoj v informačních technologiích, vyšší náročnost zákazníků atd. Kde je zakopaný pes? V mnoha českých podnicích je praxe taková, že čím vyšší management, tím je pro něj obtížnější opustit zajetý a neefektivní systém. Přitom je to právě podnikové vedení, které by mělo být vždy hnacím motorem a zároveň určovat směr rozvoje.

DŮLEŽITÉ OTÁZKY

Příslušní manažeři by si měli položit následující otázky:

* Má naše firma stanoveny střednědobé a dlouhodobé cíle? Znají je zaměstnanci?

* Má firma pro dosažení těchto cílů kvalitní strategii?

* Do jaké míry tato strategie koresponduje s novými úkoly?

* Jsou s touto strategií seznámeni všichni pracovníci na všech úrovních?

* Jsou ve firmě správně nastaveny procesy, včetně jejich kontroly a zdokonalování?

* V ěnuje se pozornost měření výkonnosti a efektivity jednotlivých procesů?

* Odlišuje se naše služba či produkt od konkurence?

* Jak a čím vyvíjíme a zdokonalujeme naše výrobky - služby?

* Je zaveden systém vzdělávání zaměstnanců za účelem většího výkonu?

KRÁTKOZRAKÝ PŘÍSTUP

Bohužel, ještě stále se u managementu setkáváme s notnou dávkou nedůslednosti, namyšlenosti, polovičatosti, alibismu a (nebojme se to říci) i lenosti. Týká se to nejen firem malých, ale i velkých s několika divizemi. Není ojedinělým jevem, že pokud se přece jen vyskytne konkrétní a přínosné řešení, zůstává v důsledku těchto postojů nepochopeno či uloženo v zásuvce stolu. Sebelepší i klíčové řešení je pak pouhou teorií s minimální šancí na implementaci do vlastních procesů. Jedná se především o určitou manažerskou slepotu, jejíž příčinou bývá mnoho faktorů, nebo chcete-li krátkozraký přístup. Lze hovořit například o nezvládnutí procesů uvnitř společnosti, nízké motivaci, špatné komunikaci uvnitř organizace až po pohodlnost, často hraničící s leností. Zatím ještě není tak zle, ale jak dlouho? Stačí si počkat, jak se projeví naše závazky spojené s členstvím v EU. Pak už může být na záchranu pozdě, přinejmenším bude nutno vyvinout mnohem větší úsilí, přitom bude méně času, tvrdší konkurence a méně financí. V tomto smyslu si neodpustím, abych si nevypůjčil větu od známého marketingového odborníka, pana Kotlera: V současné době jsou dvě skupiny společností. První je ta, která se změní a druhá ta, která zanikne. Do které skupiny patříte?

POHLED NA FIRMU JINÝMA OČIMA

Jaké cesty vedou k nápravě nekvalitního managementu ve společnosti? Prvním krokem je uvědomit si stávající situaci ve firmě a chtít ji co nejúčinněji řešit. Potom následuje soubor jednotlivých kroků, při nichž ze zkušenosti doporučuji využít služby externího konzultanta či poradenské společnosti. Jimi provedená analýza umožní podívat se na vlastní firmu objektivněji. Dalším velice účinným prostředkem se v dnešní době stávají takzvané aliance. Svým členům jsou schopny zajistit nejen nový obchodní potenciál, ale i snížení nákladů, rozšíření geografické působnosti a dosažení lepší konkurenceschopnosti. Bližší informace o těchto službách a možnostech najdete například v rubrice Management na internetové stránce www.businesspartner.cz.

TŘINÁCT HŘÍCHŮ ČESKÉHO MANAGEMENTU:

1) Opomíjení důležitosti analyzování, plánovaní, strategie.

2) Nedůslednost v jednotlivých řídicích a výrobních procesech a jejich koordinaci.

3) Nedůsledná a neřízená komunikace (vnitřní i vnější).

4) Opomíjení neustálého zdokonalování stávajících procesů.

5) Absence cíleného a neustálého vzdělávání.

6) Absence odpovědnosti za jednotlivé procesy, co se týče kvality a dodržení termínů.

7) Absence důsledného a transparentního procesního řízení všech oblastí konání.

8) Zaměření firemních aktivit pouze na „krátké peníze“.

9) Nechávání se ukolébat momentálním úspěchem.

10) Přílišný konzervatismus, opomíjení či přehlížení nových trendů.

11) Absence pravidelného monitorování zpětné vazby u všech procesů (s následnou nápravou).

bitcoin_skoleni

12) Absence kvalitního personálního řízení.

13) Představa, že řízení společnosti vyřeší IT. Následná nedůslednost při implementaci.

  • Našli jste v článku chybu?