Experti z Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) při své návštěvě Prahy doporučili vedení metropole opatření, která mají vést k plnění strategických cílů, jako je omezení aut ve městě nebo zlepšení podmínek pro výstavbu. Patří mezi ně například zvýšení poplatku za parkování a daně z nemovitosti v historickém centru, zavedení jednotného místa pro podávání stavebního povolení nebo spolupráce se Středočeským krajem při územním plánování.
Institut plánování a rozvoje (IPR) loni dokončil návrh aktualizace takzvaného Strategického plánu, který stanovuje vizi pro další rozvoj metropole. Nyní se pracuje na části s konkrétními kroky, které by město mělo podniknout v různých oblastech svého rozvoje. Součástí strategických dokumentů je například omezování automobilové dopravy zejména v centru města, s ním související podpora MHD nebo zastavení rozšiřování metropole do okolní krajiny.
Pro splnění těchto cílů zástupci OECD podle mluvčího IPR Marka Váchy navrhli vedení metropole několik směrů, kterými by se mělo ubírat. Jedním z nich jsou poplatky za parkování, které v Praze nyní zajišťují parkovací zóny. Podle odborníků by se měly lišit podle toho, jaké náklady automobilová doprava v dané oblasti městu způsobuje. Ve výsledku by tak měly být poplatky nejvyšší v centru, kde působí doprava největší potíže. Podobně by měli podle OECD majitelé nemovitostí v lukrativních lokalitách platit větší daň z nemovitosti.
Často zmiňovaným problémem hlavního města je dlouhý proces povolování staveb. Experti proto podle Váchy navrhují zavést jedno místo, kam by investor mohl doručit všechny nutné dokumenty. Nyní musí obcházet velké množství úřadů. V otázce územního plánování by město podle expertů mělo více spolupracovat se Středočeským krajem, aby na sebe územní plány a dlouhodobé výhledy rozvoje navazovaly. Klíčové je také zlepšování spolupráce mezi městem, občany a developery, kde mohou roli mediátorů plnit nevládní organizace.
Čtěte také: