Menu Zavřít

Off-road bez šoféra

20. 2. 2003
Autor: Euro.cz

Toyota Land Cruiser

Je hezké, když se věci používají k účelu, za jakým byly stvořeny. Smutné je pozorovat, jak se v pražské špičce plouží obrovský off-road dvoukilometrovou rychlostí a všechny jeho redukce a uzávěrky diferenciálu jsou úplně zbytečné, o kroutícím momentu 343 Nm při 1600 až 3200 otáčkách za minutu ani nemluvě.
Je pravda, že je z něj díky vysoko posazeným sedadlům vidět na kilometry a o křižovatce na obzoru má řidič přehled jako z tramvaje. Je pravda, že všichni takovému kolosu dávají uctivě přednost a parkovat se s ním také dá, když na to přijde. Ale stejně – off-road patří do terénu.
Nový land cruiser si zachoval robustnost svého předchůdce, zároveň jej však oživují stylistické prvky poukazující k yarisu a corolle. Jakmile řidič nastoupí, uvědomí si změnu, která se v posledních letech s pravými off-roady udála. Tou je mnohem honosnější interiér. Automobilka se nijak netají, že se snaží zaujmout řidiče i pro jízdu na silnici, takže interiér off-roadu odpovídá sportovně užitkovému vozu a zdá se, že by nejraději vyšplhal někam na úroveň audi nebo BMW. Spartánský interiér s kompasem je ten tam, nastupují luxusní dřevěné výplně, chromovaná středová konzole, sedmipalcový displej ovládaný dotykem a DVD za příplatek. V prostorných sedadlech potažených světle béžovou kůží se sedí příjemně, polohování sedadel se ovládá elektronicky (a jejich nastavení lze uložit do paměti palubního počítače) a tak dál, a tak dál. Ze všeho čiší elegantní pohodlí. Zatím sice na bavoráky nemá, ale třeba jednou…

V rukou elektroniky

Jakmile řidič nastaví vůz s pohonem všech čtyř kol na svoji míru, nezbývá než se seznámit s elektronikou. Co zapnout a vypnout, aby se vůz vůbec rozjel? Jsou-li v permanenci všechny elektrické a automatické systémy, možná by jen stačilo sedět za volantem a automobil se už nějak zařídí.
Začíná to elektronicky řízeným zavěšením kol. To dovoluje vybrat jednu ze čtyř voleb buď pro jízdu v terénu (sport a semi-sport), nebo na silnici (comfort a semi-comfort). Zavěšení je navíc elektronicky optimalizováno informacemi z čidel, která měří pohyb tlumičů, rychlost kol nebo otáčky motoru.
Při rozjezdu či zrychlování na kluzkém povrchu pomáhá Active Traction Systém (A-TRC), zabraňuje prokluzování kol a optimalizuje rozdělení síly.
Vehicle Stability Control se aktivuje o své vůli, pokud senzory zjistí, že se land cruiser nechová optimálně při průjezdu zatáčkou. Čidla neustále monitorují činnost řidiče a pohyb vozidla porovnáváním jeho rychlosti, míry vybočení, úhlu volantu a tlaku v brzdové soustavě. Z těchto údajů systém určuje stav bočního skluzu a stupeň stability a případně zasahuje.
Hill-start Assist Control zase napomáhá při rozjíždění do prudkého nebo kluzkého svahu tím, že zabrzdí všechna kola, aby vůz nesklouzával. Tato funkce však není určena na prudkou lesní cestu do kopce plnou bláta – gravitaci kolosu ani nejvychytralejší systémy neobelstí. V tom případě se ale nabízí Downhill Assist Control. Pohyb ze svahu je pak řízen automaticky přibrzďováním a navíc DAC kontroluje rychlost sjezdu. Smysl má právě ve spojení s automatickou převodovkou, kde není možné při sjíždění využít brzdného potenciálu motoru. Auto se sune dolů rychlostí asi pěti až sedmi kilometrů za hodinu (v případě couvání je to tři až pět kilometrů v hodině) a řidič pouze točí volantem.
Ale je to přece teréňák, toho nějaká lesní cesta nepokoří. Proto je land cruiser vybaven mezinápravovým diferenciálem Torsen, který automaticky upravuje točivý moment přední nápravy vůči zadní, a tím zajišťuje větší stabilitu jízdy. Na suché silnici je rozdělení točivého momentu přední nápravy proti zadní 40:60. Protáčejí-li se zadní kola, přesune se točivý moment na přední nápravu a poměr pak je 53:47. Při opačné situaci je rozvržení sil 29:71.
Pro větší problémy v terénu torsen disponuje uzávěrkou diferenciálu, která se zapíná ručně a dovoluje nastavit pevné rozdělení točivého momentu mezi nápravy. Klasikou je redukční převodovka, kterou lze zařadit při rychlostech nižších než osm kilometrů za hodinu. Na autokrosové trati, jakou jsme testovali v Poříčí nad Sázavou, se určitě uplatní.

Zablácená exhibice

Měsíčník E8 vyzkoušel pětidveřovou verzi land cruiseru s přeplňovaným vznětovým třílitrovým čtyřválcem se vstřikováním common rail. Její specialitou byla automatická převodovka, což jsme přivítali, neboť v terénu se nejlépe ukáže, jak se Toyotě automat podařil. Verze byla také maximálně vybavena všemi elektronickými serepetičkami, takže se dalo ověřit, zda nejsou samoúčelné.
Jak tak projíždíme autokrosovou tratí, nasloucháme motoru spokojeně bručícímu při třech tisících otáčkách a samozřejmě točíme volantem jako blázni zleva doprava a zpátky, protože na trati je díky vytrvalému celodennímu sněhopršení asi čtyřicet centimetrů čistokrevného bahna. Neústupnost toyoty udivuje. Automat řadí sice trochu svéhlavě (někdy dřív a jindy pozdě), ale účelně a vůz se dostává z každého potenciálního nebezpečí. Jeden land cruiser tu už při testování uvízl, ale kdo ví, jak se mu to podařilo, protože náš snad jede sám a autokrosový areál je jen pozadím pro jeho exhibici. Není příliš prudkého kopce, ani příliš bláta, aby to vůz nezvládl. A přitom přední nájezdový úhel činí nijak extrémních 31 stupňů a brodivost něco přes 70 centimetrů. Teprve na posledním úseku, kterým je prudké klesání, konečně spínáme systém DAC.
Škoda že na testování nebyly přítomny také kratší verze, neboť s nimi bude svezení v terénu díky větší kompaktnosti a stabilitě stát jistě za to.
Největšími konkurenty nového land cruiseru, který určitě bez problémů nahradí starší model Land Cruiser 90v, jsou v segmentu off-roadů Mitsubishi Pajero, Nissan Terrano a Nissan Patrol, Jeep Cherokee nebo Land Rover Discovery. Každý má své kouzlo. Toyota letos míní prodat v Česku 160 vozů a přetáhnout zákazníky bude obtížné. Podstatně jednoduší se jeví cesta, o niž se snaží japonský výrobce důrazem na komfortní cestování na běžných silnicích a luxusní provedením interiéru. Ostatně proč se vozit v nudném sedanu.

MM25_AI

Toyota Land Cruiser Vyrábí se v třídveřové a pětidveřové verzi, kratší verze měří zhruba 4,4 metru, delší 4,9 metru. Zatím jsou k dispozici pouze třílitrové vznětové motory D-4D se systémem vstřikování common rail o výkonu 120 kilowattů, od března bude v nejluxusnější verzi možné zakoupit si také benzinový čtyřlitrový šestiválec. Z toho lze vymáčknout výkon až 183 kW. Cena levnější třídveřové verze s manuální pětistupňovou převodovkou začíná na 1 239 000 Kč, prodloužená pětidveřová karoserie v luxusním vybavení se čtyřstupňovou automatickou převodovkou přijde na 1 719 000 korun. Šestiválec VVT-i s automatem bude nejdražší v nabídce land cruiserů – k mání za 1 799 000 korun.

Testovaná verze 3.0 D4-D druh motoru: vznětový přeplňovaný čtyřválec s mezichladičem
objem válců: 2982 cm3
maximální rychlost: 170 km/h
maximální výkon: 120 kW
zrychlení 0-100 km/h: 12,8
převodovka: automatická čtyřstupňová
průměrná spotřeba: 10,4 l/100 km

  • Našli jste v článku chybu?