NOVÝ PORTÁL Závazky vůči finančnímu úřadu lze nyní velmi jednoduše kontrolovat prostřednictvím internetu. Ministerstvo financí totiž na začátku měsíce zprovoznilo nový daňový portál. Ministerstvo financí spustilo na svých internetových stránkách na začátku července daňový portál.
NOVÝ PORTÁL Závazky vůči finančnímu úřadu lze nyní velmi jednoduše kontrolovat prostřednictvím internetu. Ministerstvo financí totiž na začátku měsíce zprovoznilo nový daňový portál. Ministerstvo financí spustilo na svých internetových stránkách na začátku července daňový portál. V prvních třech měsících bude fungovat pouze v ověřovacím provozu. První nabízenou službou v rámci portálu je elektronické zpřístupnění informací o stavu vlastního osobního daňového účtu. Jde o informace, zda finanční úřad eviduje k určitému dni na osobním daňovém účtu nedoplatek, přeplatek nebo zda je tento účet vyrovnán. Mezi služby portálu například patří možnost elektronického podání daňových přiznání či registr plátců DPH. NUTNÝ JE E-PODPIS Vzhledem k tomu, že portál pracuje s reálnými údaji vedenými u jednotlivých finančních úřadů, je v rámci bezpečnosti dat nutné si nejprve pořídit zaručený elektronický podpis. Ti, kdo již e-podpis mají, si mohou svoji daňovou schránku začít zakládat ihned, ostatní se musí nejprve obrátit na akreditovaného poskytovatele certifikačních služeb, jejichž seznam lze nalézt na webu ministerstva informatiky (www.micr.cz) v sekci e-podpis. V současné době je možné obrátit se pouze na Českou poštu, na eIdentity nebo První certifikační autoritu. Certifikát je platný jeden rok a stojí 190 korun. Poté je nutné zaslat finančnímu úřadu, pod který firma patří, žádost o zřízení daňové informační schránky. Žádost je nutné podat elektronicky prostřednictvím aplikace pro elektronické podávání písemností pro daňovou správu a opatřit eletronickým podpisem. Tu samozřejmě lze najít na stránkách České daňové správy (http://cds.mfcr.cz). DO 30 DNŮ
Finanční úřad poté do 15 dnů odešle souhlas se zřízením daňové schránky firmy nebo živnostníka. Tím však ještě vstupní komunikace nekončí, neboť teprve po obdržení souhlasu je nutné stejnou cestou podat přihlášku k nahlížení do této schránky. Tedy na daňovém portálu prostřednictvím aplikace pro elektronické podání písemností pro daňovou správu. A opět ověřit e-podpisem. Poté do 15 dnů finanční úřad zpřístupní informace o účtu. Reálnou komunikaci s finančním úřadem tedy může mít firma zřízenu do třiceti dnů. Jeden daňový plátce může mít pouze jednu schránku, ovšem přístup k ní může mít nejen majitel firmy, ale i například daňový poradce nebo finanční ředitel, každý prostřednictvím vlastního e-podpisu. Daňový portál je součástí širšího plánu ministerstva financí zmodernizovat a zefektivnit výběr daní. Lidé a především firmy by v příštích letech měli k placení daní mnohem více využívat internet. Pro firmy s určitou výší tržeb by dokonce placení daní elektronickou cestou mělo být za několik let povinné. |PRAKTICKÉ RADY JAK NA DAŇOVOU SCHRÁNKU:** * nejprve si pořiďte e-podpis * zašlete elektronicky místně příslušnému finančnímu úřadu žádost o zřízení daňové informační schránky * počkejte na souhlas finančního úřadu (maximálně 15 dnů) podejte stejnou cestou finančnímu úřadu přihlášku k nahlížení do daňové informační schránky |